söndag 20 december 2020

Lucka 20 - Tobias Nicolai


Första gången jag hörde talas om att danskarna slänger kanel på varandra när de fyller 25 år var på Skeppsholmen när vi jobbade med boken "Nordic Life" och jag hörde med några danska vänner om hur det stod till med det. Någon hade hört talas om det och någon sa att det var en grej på Jylland. Men sedan vann Tobias Nicolai pris i Årets Pressefoto förstapris med sina bilder. Wow, vilken grej och vilka bilder och det är just han du ser här under en sådan fotografering. Låt oss öppna luckan idag mina damer och herrar:

Tobias Nicolai!


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Som alle andre mennesker på kloden har jeg set færre mennesker og opholdt mig meget mere indendørs med håndsprit ved min side. Heldigvis udkommer aviserne stadig under en pandemi, så jeg holder skruen i vandet.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Der er flere, men især billedet af Kasper og Jonathan på trækorset fra mit kanelprojekt.


Berätta mer?

Jeg arbejder på et bogprojekt om den danske kaneltradition, hvor ugifte mænd og kvinder som fylder 25 bliver overhældt med kanel. Tilbage i januar skulle de her to tvillinger, Sebastian og Kasper, have kanel, og deres venner havde bygget et trækors og medbragt store LED arbejdslamper. Det gav den her helt absurde og smukke scene på en mørk mark. Planen var, at anden og sidste del af projektet skulle skydes her i 2020, men forsamlingsforbud, smittetryk og incidenstal har lagt en dæmper på kanelarrangementerne, desværre.


Vad betyder det för dig att fotografera?

Det betyder meget, når fotografi både er ens hobby og arbejde - det gennemsyrer alt jeg laver.





Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera?

Et andet håndværk. I folkeskolen skulle vi i erhvervspraktik, og jeg havde postbud som førsteprioritet, men det nægtede skolen at lade mig bruge en uge på, så jeg havnede hos en lokal glarmester. Så enten det eller tækkemand, da jeg selv er vokset op i et stråtækt hus fra 1813. Et friskt stråtag er det smukkeste man kan give en bygning.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf?

Hver dag


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

"Tidspresset freelancer med vigende hårgrænse"


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

"Hvilket kamera skal jeg købe?"


När var du riktigt lycklig senast?

Da jeg snuppede en 21-4 sejr i et afgørende badmintonsæt over min bror i forrige uge.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 

Jeg har aldrig haft lyst til at få en tatovering, og nu er man ligefrem et unikum, hvis man ikke er tatoveret. Men hvis jeg fik vredet armen om på ryggen, så må det blive en lille cirkel med nummer 45 under foden. Så glemmer jeg da ikke min skostørrelse.


Hur är du som bilförare?

Jeg kører ekstremt meget bil og har stadig ikke lavet nogle skader, det lille regnestykke må gøre mig til en ok bilist.


När blev du vuxen?

Det tror jeg stadig ikke, at jeg er.


Vilket är ditt sämsta köp?

Jeg har for nylig smidt en enorm cd-samling ud, som i sin tid er købt for mere end 60.000 kr. Det gjorde sgu ondt, især fordi den er opbygget mens jeg var på SU. 





I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

En amatørskuepiller som ikke rigtig ved hvad han laver


Vad ogillar du i din personlighet?

At jeg alt for hurtigt bliver rastløs - selvom det ikke udelukkende behøver være en dårlig ting.


Vad är din bild av total misär?

2020 har leveret rimelig godt på den konto med en pandemi som har tvunget mange lande helt i knæ. Helt personligt ville det da også være forfærdeligt at blive blind.


Vad ogillar du i andras personlighet?'

Et klassisk svar ville være uærlige mennesker, men jeg kan simpelthen ikke have folk som altid kommer for sent.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Min bror.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Evnen til at smile på kommando


Vilken är din största fobi?

Jeg har en livslang aversion mod rotter og er panisk for at komme i nærkontakt med dem. Jeg ved ikke, om det er rette sted til en boganbefaling, men Lasse Lavrsens bog 'Rotter og skilsmisse - om dyr i oprustning og en mand i nedsmeltning' er helt eminent, og en af de bøger jeg kan relatere allermest til.





Vad är din största rädsla?

At køre væk fra lejligheden mens kogepladerne er tændt. Har tusindvis af billeder af kogeplader i min Dropbox, som jeg har taget i tidens løb for at være sikker på, at jeg ikke brænder etageejendommen ned til grunden.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Er rimelig tilfreds, med den samlede pakke jeg har fået at arbejde med.


Var skulle du helst av allt bo?

Et stråtækt hus med udsigt til Vesterhavet eller på Als tæt på mine forældre.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Jeg kan li' mine venner af mange forskellige grunde, men ærlighed ligger helt i toppen.


Hur skulle du vilja dö?

Hurtigt


Vad är din största extravagans?

Jeg er ikke noget luksusdyr, men lidt god rødvin på en kedelig hverdagsaften. 





När ljuger du?

Når folk spørger, hvem der er bedst til badminton af min bror og jeg. 


Vilken är ditt favorityrke?

Fotojournalist


Vad är ditt motto?

"karl om æ nat, karl om æ daw" - sønderjysk ordsprog som vi altid har brugt i min familie. Hvis man kan tage i byen og opføre sig vildt til sent ud på natten, kan man også tage i skole eller på arbejde næste dag. Vel noget jysk om integritet, ansvar osv.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Så ser jeg ligegyldige epoxy-videoer på Facebook. Når først man har set én, så drukner ens feed i dem. Jeg ved, hvordan man laver borde, lamper og skåle i glimmer-epoxy, selvom jeg hader det, og synes det er jordens grimmeste møbel-trend.


Ångrar du något i livet?

Nej, det koncept tror jeg ikke rigtig på.


Vad gör du i jul?

Som altid tager jeg hjem til min familie, men nu må vi se, det kan jo være pandemien kræver vi sidder hver for sig.


-------

Tack så mycket för hjälpen och God Jul & Gott Nytt år också.

Du vill såklart se mer och varför inte börja med hans hemsida? Men följ honom också på Instagram såklart.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf, hoppas du hänger på.





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden