måndag 26 april 2010

Hur mår den svenska bildjournalistiken? 3


En av fördelarna som chef är att man kan åka runt på studiebesök och samla inspiration.
Samla godbitar och ta med hem och förvandla till vardag hos oss.
Första anhalten är GP.
Jag stegade in på GP på morgonen och GP,s bildchef Anders Håkansson tar emot mig med ett leende.
Han är glad Anders och vi går upp till foto som har morgonkaffe och snack.
Vi pratar bildjournalistik. GP hamnar som alla andra tidningar ibland i stillastående porträtt.
Som vi alla vet är det inget fel på det men när hela tidningen blir så lever den inte riktigt.
Nu har GP otroligt duktiga fotografer så de tar väldigt bra porträtt också.
Här nere kommer ett litet axplock från lördagens tidning.
Men den stora frågan är egentligen hur bildsverige ska förändra det?
Är det bara andras problem?
Vi snackar och delar erfarenheter och vi äter lunch ihop. Bengt Kjellin tycker det är konstigt att vi har så väldigt lika sak som vi gör men att det ändå ser så annorlunda ut från tidning till tidning.
Javisst, det är märkligt och mycket sitter dessutom fast i väggarna konstaterar vi.
Några lösningar vädras.
En bra och givande dag på många sätt och det känns att GP har en bra stämning på bildredaktionen och det gläder mig.
För något år sedan hade vi en gemensam konferens och det är inte att jag tycker det vore på sin plats igen snart.
När vinden har vänt.
Tack hela GP för titten hos er idag, jag hade gärna stannat längre och hunnit snacka med er alla.
Nästa gång.
Nu på tåget mot Stockholm kommer jag på många frågor jag velat ställa men hann inte eller glömde bort helt enkelt.
Men det är inte längre bort än ett mail eller ett samtal.
Nu står vi helt stilla i Vingåker. En olycka gör oss mer än 1,5 timme försenade.
Tåg är så mysigt men det har aldrig hållit tiden jag suttit på ett.
Gnäll, gnäll och gnäll och det kommer man ingen vart med så jag lutar mig tillbaka igen.
Lugnet, känn lugnet.


Nicke Johansson har tagit omslaget till Två dagar.

Nicklas Elmrin har fångat en sportsnubbe.

Lisa Thanner har porträtterat en man.

GP ligger på backen och blåser.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden