onsdag 9 december 2020

Lucka 9 - Emil Ryge


Här har du ingen mindre än Emil Ryge. Ännu en trevlig bekantskap från Danmark. En vän som alltid är snäll och fin när vi ses på olika bildevenemang i Danmark, senast på årets bild i våras där vi satt mittemot varandra. Han bjöd in, jag blir glad av sånt. Tacksam.

Om du följer mig i mina kanaler så har du säkert sett när jag tipsar om Dansk Dokumentarisme och den fina, fina rösten i deras podcast. Det är Emils!

Du kan väl kolla in det och prenumerera på deras nyhetsmail också är du snäll och lyssna på podcasten så förstår du vad jag menar. Han gör den bland annat tillsammans med sin fru Sigrid Nygaard som var lucka nummer 9, 2017. Du finner den härHon fyller dessutom år idag - STORT tillykke Sigrid.


Men nu ska detta handla om Emil, i årets lucka 9 eller hur? 

En mycket fin kille.


Emil Ryge mina damer och herrar.


---------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jeg tror, den har påvirket mig mindre end mange andre. Jeg lever af at undervise i fotografi, og skolen har været i gang under pandemien - dog i nogle måneder remote via Zoom, men nu er vi tilbage på den fysiske skole. Det var nogle hektiske måneder hjemme, da skolerne var lukket og børnene ikke skulle afsted, men vi har altid været meget i skoven og på ture og det var der godt med tid til. Faktisk er det gået op for mig, at vi har levet de sidste små 10 år i mere eller mindre frivillig karantæne. 

Jeg tænker, at der virkelig er mange mennesker, både i Danmark men især globalt, som er væsentligt mere udfordret af corona-pandemien end mig. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Jeg har altid fotograferet min familie meget. Indtil videre er det ikke publiceret samlet, men der ligger rigtig mange billeder og venter. De sidste år er det blevet sværere at lave gode billeder, fordi der er lidt mindre visuelt kaos. Men nu har vi alle været samlet og brugt virkelig meget tid sammen, og da var det oplagt at lave endnu flere billede af vores isolation. Det syntes jeg, der kom nogle gode billeder ud af. 





Vad betyder det för dig att fotografera? 

Det er en måde at være i verden på. Jeg arbejder med dokumentarisk fotografi, fordi jeg er grænseløst fascineret af virkeligheden. Og fordi jeg ikke selv ville kunne opfinde ideer og billeder, som var mere spændende. For mig er fotografi en skattejagt, som handler om at kuraterer udsnit af virkeligheden og præsentere den i en form, så det hele giver mening, men også overrasker. 


Jeg har, som de fleste andre danske fotojournalister i min generation, været under vingerne på Anders Petersen under min uddannelse, og jeg husker tydeligt han ide om, at man kun må fotografere med alt det under halsen. Hjertet, maven og… de nedre organer. Men aldrig med hovedet. Det er jeg lodret uenig i. Jeg har intet problem med fotografi, der taler til hovedet. Jeg er ikke så interesseret i individuelle billeder, men i koncepter og ideer, som er originale og intelligente og som ofte baserer sig på grundig research. Sådan er vi heldigvis så forskellige. 

 

Jeg tror også meget lidt på objektivitet i fotografiet, og det fylder mig f.eks. med fascination, at to forskellige fotografer kan tage samme sted hen, med samme kamera, og komme tilbage med to helt forskellige fortællinger.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Det er et virkelig godt spørgsmål, som jeg tænker på dagligt. Jeg har ikke svaret, men det afgørende for mig er, at det giver mening. For mig selv og andre. 


Faktisk bruger jeg allerede meget af min “fotografiske tid” på andet end at fotografere. Primært undervisning, men også al den tid, vi bruger på Dansk Dokumentarisme. Jeg har tit lyst til et mere fysisk arbejde, som ikke forgår foran en computer. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Hver eneste dag. Og jeg tror på, at hvis man ikke tvivler på sig selv, så skal man holde op med at lave noget kreativt. 





Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Hvad laver man som fotograf? Der er virkelig mange mennesker, som ikke ved, hvad det indbefatter at arbejde professionelt med fotografi.


När var du riktigt lycklig senast?

Jeg er lykkelig mange gange hver dag. Det er svært at være andet, tænker jeg? Jeg har mit (relativt) gode helbred, et spændende job og er omgivet af fantastiske, omsorgsfuld og inspirerende mennesker - både venner, kolleger og selvfølgelig min familie.

Der er formentligt mindst tre-fire millliarder mennesker på planeten, som ville bytte plads på stedet, hvis de fik chancen. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være svære stunder, men lykken dukker hele tiden op i små øjeblikke og mit eneste job er at være opmærksom på det. 


Det hjælper også at have en familie. 


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Jeg er netop blevet 40 og er i gang med at købe en dyr racercykel. Det må være nok midtlivskrise for én julekalender, så jeg springer tatoveringen over. 


När blev du vuxen?

At dømme efter det skænderi, jeg havde med mine børn på 9 og 6 i går, så er jeg ikke sikker på, at jeg rent faktisk er blevet voksen. 


Vad ogillar du i din personlighet?

At jeg kan blive for vred. Det er noget, jeg arbejder på.


Vad är din bild av total misär?

At være for optaget af sig selv. Se på den amerikanske præsident for et aktuelt eksempel, det virker ikke helt sundt. 


Vad ogillar du i andras personlighet?

Det samme som ovenfor.





Vilken levande människa beundrar du mest?

Min kone (Sigrid Nygaard, som er billedredaktør og fotograf på Dagbladet Information). Jeg forstår ikke helt, hvordan man kan have det energiniveau, nå så mange ting, og samtidig have så meget omsorg for andre mennesker. Det er voldsomt fascinerende. 


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Jeg syntes ikke altid, at vi som samfund er dygtige nok til at fremhæve de rette folk for de rette ting. Hvornår var der sidste en person med i Vild Med Dans, fordi hun var empatisk, ydmyg og tillidsfuld?


Vilken är din största fobi?

Jeg har ingen.


Vad är din största rädsla?

Jeg er velsignet med et relativt ubekymret sind. 


Var skulle du helst av allt bo?

I Norge. Bjerge og sne. Hvad mere har man brug for på bolig-fronten? Alternativt bare med en skov i baghaven, jeg kan gå ud i.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Alle min venner er klogere og mere succesfulde en mig, men de er også utroligt trofaste og empatiske. Og så gider de godt tage med på telttur om vinteren. Det er jeg taknemmelig for. 


Hur skulle du vilja dö?

Tilfreds. Jeg læste engang om en sygeplejerske på et hospice, som altid spurgte de døende, om der var noget de fortrød eller ville lave om. Næsten alle sagde, at de ville ønske, de havde brugt mere tid med deres familie. Og der var ikke en eneste, som ville ønske, at han havde brugt lidt mere tid på kontoret. Det forsøger jeg at indrette mit liv efter. 





När ljuger du?

Mest overfor mine børn, hvilket ikke er en god ide. Det er ofte ud fra en tanke om, at det gør livet lettere for dem, men jeg tror egentligt, at jeg gør dem en bjørnetjeneste. 


Vilken är ditt favorityrke?

Intet konkret, men jeg tænker tit på, at det må være fint at have et job, som man kan lægge fra sig, når man går hjem. Jeg elsker at fotografere, lave Dansk Dokumentarisme og alle de andre projekter, men det er svært at holde helt fri inde i hovedet. Det kan jeg godt ønske mig, men jeg ved godt, at græsset er grønnere på den anden side, og at folk vil sige det samme om mig. 


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Sover på sofaen midt på dagen.


Ångrar du något i livet?

Nej, det tror jeg ikke. Men der går ikke en dag, hvor jeg ikke spørger mig selv, om jeg bruger min tid rigtigt. Det er jeg ikke sikker på, jeg gør. 


Vad gör du i jul?

Det kommer nok lidt an på pandemien, men jeg er sammen med min familie, fotograferer dem og får forhåbenligt læst en masse bøger. 


---------


Tack så mycket Emil och hälsa din fina familj och hoppas ni får en fin jul och ett gott nytt år också.

Du som läst detta vill ha mer av Emil och det är rimligt, börja med hans hemsida. Följ honom också på Instagram.


Imorgon klockan 06:00 kommer ytterligare en spännande fotograf, du hänger väl med?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden