tisdag 10 december 2019

Lucka 10 med Sofia Busk

Nu är vi framme vid den 10:e december och vi åker tillbaka till Danmark.
I luckan finner du ingen mindre än Sofia Busk, ännu en favorit.

Låt oss öppna direkt så vi kommer igång.
Sofia Busk mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Ja, et portræt jeg lavede i Vestafrika.  

Berätta mer?
I foråret var jeg i Guinea Bissau i Vestafrika. Jeg mødte Jean, som er homoseksuel. I Vestafrika er det meget svært at være homoseksuel, da det ses som en sygdom og som noget urent. Jean kæmper for at få lov til, at være den han er, og nægter at skjule sin seksualitet.     



Vad betyder det för dig att fotografera?
Det betyder alt for mig. 
Jeg tror på, at fotografiet har magten til at kunne ændre ting i verden. Jeg synes, at det er vigtigt, at give folk, som ellers ikke ville blive hørt, en stemme. 
Og det kan jeg gøre i gennem mit kamera.
    
Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Jeg kunne nævne mange fotografer, som har gjort stort indtryk og inspireret mig. Men én, som har været helt særlig for mig, er Mads Nissen. 
Jeg mødte Mads for første gang for snart 10 år siden på en cafe på Vesterbro i København. Jeg følte mig hjemme i hans store passion og kærlighed til fotografiet, og han gav mig troen på, at jeg også kunne noget særligt og at mine historier var vigtige. 
Siden har Mads ikke kun været en god mentor, men også en fantastisk ven.     

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Ja selvfølgelig, masser af gange!

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Puha en kontaktannonce… Jeg er virkelig ikke god til sådan noget! 
Men drengene fra mit kontor siger: Smuk, dejlig, arbejdsom, moderlig, sjov og en af gutterne.  



När var du riktigt lycklig senast?
Jeg føler lykke, når jeg er i bevægelse, og når jeg kan mærke, at jeg er noget for andre. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
En stor løve. Men jeg tror ikke, at der kommer flere tatoveringer. 
Jeg fik et par stykker, da jeg var MEGET ung, og det er nok bedst, at vi bare holder der.  

Hur är du som bilförare?
Fremragende. 
Jeg elsker at køre bil og mener selv, at jeg kører bedre en de fleste. 

När blev du vuxen?
Det blev jeg i virkeligheden nok lidt for tidligt. 
Men jeg gør mit bedste, for at bibeholde min barnlighed.

Vilket är ditt sämsta köp?
Jeg har selv en ide om, at hatte og huer klæder mig virkelig godt, så dem har jeg virkelig købt mange af. Men den eneste gang de komme på, er når jeg køber dem. 
Ellers fylder de bare op i skabet.  

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Det gør jeg selv. 
Eller måske Sisse Babette Knudsen.



Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg tvivler for meget på mig selv og ejer ikke skyggen af tålmodighed.  

Vad är din bild av total misär?
Ingen varme, ingen kærlighed, ingen dans.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Nærighed og grådighed. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg er kæmpe fan af Suzanne Brøgger, så hende ville jeg virkelig gerne møde. 
Jeg tror, at vi kunne få en god snak om livet.   

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
At løbe et marathon… sorry, men jeg kan altså ikke lige se, hvad man skal bruge det til.  

Vilken är din största fobi?
Jeg har ingen fobier. 

Vad är din största rädsla?
At dø ensom. 



Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg er begyndt at holde af mine grå hår, som pibler frem. 
Dem har jeg ellers haft lidt svært ved at acceptere.       

Var skulle du helst av allt bo?
I en bjælkehytte i en stor skov. Gerne med en sød mand, en hund og nogle unger. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deres varme, kærlighed og trofasthed. 

Hur skulle du vilja dö?
Gammel og glad. Måske i min bjælkehytte. 

Vad är din största extravagans?
Det ved jeg ikke lige. Jeg er ikke så extravagant. Men jeg har købt et Leica, som jeg er meget glad for. 

När ljuger du?
Jeg er virkelig dårlig til at lyve! Jeg bliver ildrød i hovedet hver eneste gang, så det er svært at slippe afsted med.  

Vilken är ditt favorityrke?
Foto, selvfølgelig. Men var jeg ikke blevet fotograf, ville jeg gerne være læge eller rescue diver. Jeg gik i gang med en dykkeruddannelse for mange år siden, men mit øre kunne desværre ikke holde til det. Det kunne ellers være sejt.     

Vad är ditt motto?
Jeg bruger ikke mottoer. Jeg tror ikke rigtig på dem.   

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg taler højt med mig selv. 

Ångrar du något i livet?
Nej 

Vad gör du i jul?
Jeg spiser god mad, bliver sentimental og får følelsen af at være lidt forelsket.  

-----------

Tack så himla mycket för hjälpen Sofia, så bra!
Du vill såklart ha mer av henne och kolla gärna ain hennes hemsida och följ henne på Instagram också.
Vill du höra hennes röst och höra henne prata om hennes serie "Jungarmy" så gör du det himla enkelt på dansk dokumentarisme och det är här.

Bilderna i det här inlägget är såklart tagna av Sofia Busk.

Imorgon kommer en ny lucka klockan 06:00, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden