lördag 22 december 2018

Lucka 22 med Margareta Bloom Sandebäck


Som du nu förstått så är vi framme vid finalen av årets julkalender.
Vi har en svensk, en norsk och en dansk kvar. Du följer väl med hela vägen va?

Nu när du river upp lucka 22 så är det Margareta Bloom Sandebäck som du finner här.
Margaretas bilder har verkligen dykt upp i mitt flöde under 2018 vilket har varit himla fint så jag mailade henne och frågade om hon ville vara med i årets kalender.
Och till min lycka ville hon det och nu får alltså du ta del av det.
Vi har aldrig träffats, men jag gillar hennes bilder.

Håll till godo - Margareta Bloom Sandebäck.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Ja, främst för att jag vågade ta lite risker och jobba mer utifrån mörker än vad jag gjort tidigare, vilket gav en stämning som jag inte fått till tidigare. 
Jag ljussätter ofta och det är det lätt att hamna i en säker uppställning. 
Men jag fick fin inspiration från några av de reportage jag gjort, där jag inte har kunnat kontrollera någonting. 
Jag har velat utmana mig och mitt bildberättande ett tag, så det har varit nyttigt att tänka annorlunda. 

Berätta mer?
Jag fotograferade ett reportage om Bo Kaspers Orkester. 
Under tiden kändes det svajigt och jag var inställd på ett kapitalt misslyckande. 
Men sen tyckte jag det fungerade i slutet vilket överraskade mig. 

Samma sak under ett reportage i Barcelona, där jag och en reporter befann oss på en porrfilmsinspelning på en mörk klubb
Då lyckades jag identifiera känslan som infinner när jag utmanar mig själv och inte bara gör det jag redan kan.







Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Envis, temperamentsfull, rolig. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
“´Kan man verkligen försörja sig som fotograf? Vem jobbar du mest för? 
Jag har själv en kamera som… 

När var du riktigt lycklig senast?
Imorse när jag vaknade och fick frukost på sängen. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Ibland drömmer jag mardrömmar om att jag tatuerat mig, och vaknar upp svettig och ångerfull. 
Det känns som en bra indikation på att jag inte ska göra det... 

Hur är du som bilförare?
Snabb. 
Vill införa fängelsestraff för folk som ligger och segar i ytterfilen och aldrig kollar i backspegeln. 



När blev du vuxen?
Ganska tidigt känns det som.

Vilket är ditt sämsta köp?
Något av de otaliga par skor jag köpt i antingen för stor eller för liten storlek. Har ingen känsla för det där. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Marion Cotillard, om jag smickrar mig själv. 

Vad ogillar du i din personlighet?
När jag blir överhettad i politiska diskussioner och avbryter andra.

Vad är din bild av total misär?
Alla tänkbara scenarion som vi är påväg mot med föroreningen och förstörelsen av vår jord och dess ekosystem. Det kan ju brinna i huvudet av att vi inte gör bättre. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Skrävlare som inte har täckning för vad de säger och folk som skor sig på andras bekostnad.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Beundrar kvinnor som vågar sparka uppåt och som hjälper andra kvinnor.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Egenskapen att kunna mingla. 

Vilken är din största fobi?
Har ingen fobi, men är ofta orolig.



Vad är din största rädsla?
Länge var det att min hund skulle dö. Sen hände det, och efter det har jag bara omsatt den rädslan till personer i min närhet. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina små händer, vilket egentligen har mer med funktion än utseende att göra.

Var skulle du helst av allt bo?
Har det bra i Stockholm, men hade gärna haft en stuga vid en sjö i Småland där jag kommer ifrån. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de svarar. Men annars: lojalitet och skratt. Det måste finnas både allvar och trams.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt och utan vetskap om att det kommer hända. 

Vad är din största extravagans?
Dyra lakan, bubbelvatten och tunna vinglas.

När ljuger du?
Jag ljuger inte så mycket, däremot kryddar jag ofta historier. 


Vilken är ditt favorityrke?
Verkar väldigt spännande att vara forskare. 

Vad är ditt motto?
Just nu: ta det lugnt och gör inte allt på samma gång. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Smörar kex och äter dem snabbt ståendes vid diskbänken. 

Ångrar du något i livet?
De gånger jag inte lyssnat på mig själv utan enbart gjort vad andra vill, ofta med mindre lyckat resultat, och sedan blivit förvirrad över vad jag egentligen tycker.

Vad gör du i jul?
Missar Kalle Anka med några minuter, liksom alla andra jular, och busar med min guddotter.

Tack så mycket för hjälpen Margareta!
Du som vill ha mer av henne finner det dels på Kontinents hemsida och på hennes egen hemsida också såklart.
Den finner du här.

Imorgon tar vi en lucka till tycker jag. 
Den publiceras klockan 06:00, du hänger väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden