onsdag 23 december 2020

Lucka 23 - Anders Rye Skjoldjensen

Då öppnar vi upp lucka nummer 23 och vi är snart i mål alltså. Men innan dess så ska jag erbjuda dig Anders Rye Skjoldjensen som du ser här. En glad och trevlig kamrat från andra sidan bron. Som du minns från lucka 9 där jag skrev om Dansk dokumentarisme som du ska signa upp för nyhetsbrev hos. Anders är också med och gör det där. Han har också vunnit pris i årets pressfoto, både porträtt och porträttserie. Men om du tror det stoppar där så kan du kolla hans prislista på hans hemsida, den är imponerande trots sin unga ålder. 
Men låt oss öppna luckan nu eller hur?

Anders Rye Skjoldjensen mina damer och herrar!

--------

Hur har coronapandemin påverkat dig?
Coronapandemien har selvfølgelig påvirket mig i stort set alle dele af mit liv. Men professionelt er jeg så heldig, at jeg er deltidsansat på Dagbladet Information, så da coronapandemien ramte, og mine freelanceopgaver forsvandt, var der samtidig ekstra brug for mig på avisen, og vice versa da samfundet så småt åbnede op igen. Derudover har jeg selv haft coronavirus, og det var selvfølgelig skræmmende - ikke fordi, jeg blev specielt syg, men fordi, jeg var nervøs for, om jeg havde givet det videre til andre, der ikke ville kunne holde til det, men det lykkedes mig at isolere mig og ikke smitte andre. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Der er en historie, som jeg er ekstra glad for, men det er ikke nødvendigvis på grund af billederne, men mere fordi, jeg synes, at det var en vigtig historie, som jeg også selv lærte meget af. Jeg lavede en historie, hvor jeg mødte personer, som alle identificerer sig som non-binære, hvilket vil sige, at de hverken definerer sig som det ene eller det andet køn. Jeg interviewede dem, og vi snakkede om, hvordan de gerne ville portrætteres, samtidig med, at de fortalte mig deres historier. De havde alle en oplevelse af, at den non-binære kønsforståelse var misforstået og misrepræsenteret i medierne, så derfor var det en vigtig historie at fortælle på en respektfuld måde. Derudover arbejder jeg på et stort projekt om biomasse. Det lyder umiddelbart utrolig kedeligt, men det er faktisk virkelig komplekst og spændende, og en udfordring at fotografere på en spændende måde. Jeg kan godt lide, at dele af det dokumentariske/journalistiske fotografi, nu også kigger på projekter der ikke er åbenlyst ‘visuelle’ i den klassiske forstand.





Vad betyder det för dig att fotografera? Og vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

For mig er kameraet mest et redskab, jeg kan bruge til at nå derhen, hvor jeg finder tingene rigtigt interessante - nemlig mødet med mennesker, formidling af historier og en perspektivering af den verden vi lever i. Jeg ser det som et privilegium at blive lukket ind i andre folks liv, og her er kameraet et rigtig godt værktøj. Så hvis jeg ikke kunne fotografere, så ville jeg nok lave noget andet, som stadig kunne honorere den samme nysgerrighed for menneskelig kontakt og historieformidling.  


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Det gør jeg hele tiden. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Smuk, sej, sjov, klog og selvfølgelig ydmyg.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

“Får du taget nogle flotte billeder for tiden?”


När var du riktigt lycklig senast?

Jeg er for det meste godt tilfreds, men sådan decideret lykke er meget flyvsk for mig. Når jeg er rigtig lykkelig, så er det ofte noget, der pludselig kan skylle ind over mig, hvor jeg får svært ved at trække vejret og får et sus i maven. Det kommer på alle mulige mærkelige tidspunkter, og det er ikke nødvendigvis bundet op på en specifik hændelse. Jeg tror, at jeg sidst fik det sådan i forbindelse med en cykeltur igennem byen forleden. 


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Jeg har ingen tatoveringer, og det er jeg egentlig ret glad for. Det eneste jeg engang overvejede at få tatoveret var et Wu-Tang ‘W’, men det er også helt fint, at jeg ikke fik det! Selvom jeg stadig lytter meget til deres musik.


Hur är du som bilförare?

Det kommer meget an på, hvilken musik jeg hører imens. Nogle gange er jeg blid og betænksom og andre gange er det med sædet nede og store armbevægelser. Intet af det er specielt kønt.





När blev du vuxen?

Jeg tror stadig, at jeg går og frygter, at der kommer en dag, hvor jeg vågner op og opdager, at jeg er blevet voksen. Men den tid, den sorg.


Vilket är ditt sämsta köp?

Et medlemskab i fitnesscenter.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Wesley Snipes eller Bruce Lee. Jeg tænker, at filmen er væsentlig mere action-packed end mit rigtige liv. Der var engang, hvor jeg udstillede et billede i Bruxelles, og de havde oversat mit efternavn til Shield-Jensen - det har lidt James Bond-vibe over sig, og det kunne måske godt være mit navn i filmen.


Vad ogillar du i din personlighet?

At jeg ind i mellem ikke ”ser” dem, som er tættest på mig.


Vad är din bild av total misär?

Et uretfærdigt og humorløst sted.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Egoisme og grådighed.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Jeg er jo stor fan af Alexandria Ocasio-Cortez, men det er næsten for nemt her i 2020. I virkeligheden beundrer jeg jo allermest de folk, som gør en masse for andre uden at få noget særligt igen. Folk der arbejder frivilligt og kæmper for naturen eller for at forbedre andre menneskers liv. Og så beundrer jeg selvfølgelig Emil Ryge.





Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Det må være: Arrogance. At menneskeracen har en idé om, at vi er de bedste og klogeste, og at vi gerne smadrer hinanden og vores jordklode for at bevise det.


Vilken är din största fobi?

Jeg vil ikke kalde det en stor fobi, men jeg synes bestemt, der er noget underligt ved slanger. De er utrolig smukke, men de er jo også supermærkelige. 


Vad är din största rädsla?

At der sker noget forfærdeligt med dem, der står mig nærmest, mens jeg er til stede, men uden at jeg kan gøre noget ved det.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Jeg har to hvirvler foran i mit hår, som gør, at jeg ikke rigtig kan få sådan en lækker manke eller nogen fede frisurer, og det er selvfølgelig ærgerligt. Men det irriterede mig kun til den dag, hvor jeg klippede det hele af. Nu har jeg haft den samme frisure i 15 år, og det er faktisk superpraktisk og dejligt at være korthåret.


Var skulle du helst av allt bo?

Jeg er født og opvokset i København, og det jeg er rigtig glad for. København i sensommeren er stadig et af mine absolutte yndlingssteder. 


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Humor og loyalitet. 


Hur skulle du vilja dö?

Hurtigt og uden alt for meget tamtam - men helst om lang tid. 


Vad är din största extravagans?

Det er super kedeligt, men mit svar må nok være fotoudstyr. Jeg er normalt rimelig påpasselig med mine penge, men lige når det angår fotografi, så er mit forhold til penge fuldstændig forskruet. Og ellers så må det være falafel. Jeg spiser rigtig meget falafel. Til mine norske og svenske venner, hvis I kommer til København, så synes jeg I skal tage på Durumbar på Nørrebro og bestille en nr. 19 med tabbouleh og chili - uden dressing. 





När ljuger du?

Jeg lyver mest for at beskytte eller skåne andre. Min erfaring er, at man kommer længst med ærlighed.


Vilken är ditt favorityrke?

Jeg føler, at jeg er god til at sætte mig i andre folks sted og være empatisk - også selvom jeg umiddelbart ikke har noget tilfælles med den anden person. Hvis du spurgte mig, hvilken styrke jeg helst VILLE have, så må det være at kunne stoppe tiden, hvor jeg stadig kunne bevæge mig rundt - men den styrke arbejder jeg stadig på.


Vad är ditt motto?

Jeg har ikke rigtig et motto, men jeg kan godt lide tanken om, at man indimellem skal huske at gøre noget, som man ikke rigtig tør, eller som man er bange for.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Jeg kan godt lide at råbe eller komme med høje lyde, når jeg er alene. Så det kan godt være, at folk ikke ser mig, men de kan i hvert fald høre mig.


Ångrar du något i livet?

Ja - at det hele går alt for hurtigt.


Vad gör du i jul?

Jeg skal hygge med mine forældre, og forhåbentlig se min bror og hans lille datter.


--------


Tack så mycket för hjälpen, hoppas du får en riktigt fin jul och gott nytt år också.

Du som läst detta vill ha mer det förstår jag, börja med hans hemsida. Men varför inte direkt följa honom på Instagram också.


Imorgon klockan 06:00 kommer årets sista fotograf och det är julafton.

Du pallar väl en till va?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden