lördag 21 december 2019

Lucka 21 med Paul.S. Amundsen

I lucka 21 sitter ingen mindre än Årets Fotograf i Norge, Paul. S. Amundsen!
Jag var så imponerad av hans serie från Europa när jag satt i juryn i norska årets bild.
Gjorde en film från det också, du ser den här.

Låt oss öppna luckan!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Å være fornøyd med det jeg gjør og har gjort er ikke helt min greie, dessverre. 
Jeg prøver å få til noe som er i nærheten av bra i løpet av et år, men det er jo utrolig vanskelig å ta virkelig gode bilder. 
Ja, nesten umulig!

Berätta mer?
Jeg portretterte den norske fylkeskommunen (tror det tilsvarer län i Sverige) tidligere i år. Det var i hvert fall i et forsøk på å få til noe. 
I tillegg har jeg reist litt for å ta bilder til mitt flerårige prosjekt om Europa. 
Der er det kanskje et og annet bilde som blir med videre til utstillingen på Fotografiens Hus i Oslo neste år, vi får se. 
Ellers fikk jeg i oppdrag å ta ett festivalbilde hver dag i 15 dager for Bergens Tidende i mai. Det var et fantastisk oppdrag.

Vad betyder det för dig att fotografera?
Veldig mye, det er jo min måte å kommunisere på. 




Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Jeg mener Lars Tunbjörk er tidenes beste fotograf. Bildene hans gjorde et stort inntrykk på meg på nitti-tallet, lenge før jeg selv ble fotograf. 
Han gjorde hverdagslige motiver og situasjoner til ren magi. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Ganske ofte, i grunnen. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Fredelig, uhøytidelig, halvgal, sprek, vestlending.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Bruker du Nikon eller Canon?

När var du riktigt lycklig senast?
Det hender rett som det er, sånn helt uten videre! 
Er heldigvis utstyrt med et lyst sinn.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Et gjennomsiktig, uidentifiserbart, utatoverbart objekt. 



Hur är du som bilförare?
Som de fleste menn, fantastisk! 
Jeg har i hvert fall ikke krasjet siden før jeg fikk lappen. 

När blev du vuxen?
Alt for tidlig. 
Så voksenfilmer og leste mørke romaner om verdens ondskap allerede på barneskolen.

Vilket är ditt sämsta köp?
En mystisk kopimaskin-lignende sak som overfører bilder til sånn polaroid-film som man nesten ikke får tak i lenger. 
Den ligger fortsatt på loftet. Løp og kjøp!

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
En ung, usikker frilansskuespiller ingen har hørt om. 
Men for et talent!

Vad ogillar du i din personlighet?
Er nok kanskje litt for innadvendt, konfliktsky og av og til også litt usikker. 
Men jeg jobber med saken!

Vad är din bild av total misär?
Krig.


Vad ogillar du i andras personlighet?
Egosime, rasisme, narsissisme og andre ismer.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg går ikke rundt og beundrer noen hemningsløst.
Vi er alle like skjøre.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vi er nok ikke så intelligente som vi tror.

Vilken är din största fobi?
Jeg kommer ikke på noen. 

Vad är din största rädsla?
Å bli lam eller blind hadde vært veldig upraktisk.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
For et deprimerende spørsmål! 
Neste, takk.

Var skulle du helst av allt bo?
I svake øyeblikk på en sydhavsøy med ganske få folk i et deilig klima. Ikke for tørt, ikke for varmt. 
Men våte, lunefulle Bergen fungerer også, på et vis. Vi vestlendinger er selvskadere av natur.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ærlighet.

Hur skulle du vilja dö?
Jeg sier som Woody Allen: - Døden er jeg sterk motstander av! 

Vad är din största extravagans?
Det er nok vinkjelleren.

När ljuger du?
Kanskje nå, hvem vet?

Vilken är ditt favorityrke?
Filantrop høres fristende ut, men jeg har ikke råd.



Vad är ditt motto?
Det ordner seg nok.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Det vil du ikke vite.

Ångrar du något i livet?
At jeg begynte å spille sjakk da jeg var 38. Skulle begynt lenge før.

Vad gör du i jul?
Spiser og drikker for mye. 
Same procedure as every year!

Tack så mycket för hjälpen! Hoppas du får en riktigt fin jul och ett gott nytt år också.
Du som läst detta kollar in hans hemsida och så följer du honom på Instagram också såklart.

Imorgon kör vi lucka 22, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden