söndag 23 december 2018

Lucka 23 med Casper Dalhoff

Lille julafton och vi har kommit fram till en ny favoritfotograf i form av Casper Dalhoff.
Casper jobbar på Jyllands-Posten i Århus och honom fick jag upp ögonen för tidigt. 
Casper vann förstapris i world press photo, 2003 för den här serien.
Sist jag satt i juryn i Danska Årets Bild vann Casper Årets Sportbild och du kan läsa lite mer om det här.
Det var en fin serie han gjort om ett gäng rugbytjejer, men vi fick till sist rycka en av bilderna och göra den till årets sportbild.

Nu öppnar vi dagens lucka.
Casper Dalhoff mina damer och herrar.

Er der billeder, du er særlig tilfreds med fra året?
I år har været et år uden de store personlige projekter. De store projekter sætter altid de største spor.
Alligevel er der billeder og situationer der på den ene eller anden måder har brændt sig fast i mit hjerte og som vil være med mig fremover.

Fortæl mig mere?
Derfor er det også en ”bl.a. pose med brocher” der ligger i mappe med billeder fra 2018.
Der er oplevelser fra Grønland. Hvor jeg var ude at fiske på en fjord – en natur oplevelse af de helt store.
Der var et VM-magasin, hvor jeg sammen med Stine Bidstrup lavede billeder af alle de danske spillere.
Der var portrætter med personligheder der i den grad gav mig lov og som gav en del af sig selv.
Der var de to tre musikfestivaller som jeg har lavet de sidste par år. North Side i Aarhus, Smuk i Skanderborg og med største kærlighed Sølund Festival, hvor udviklingshæmmede mødes til tre dags festival med de største danske stjerner.
Der var F1 på Spa
Der var valg i USA.
Jeg håber at mappen for 2019 vil byde på et stort projekt hvor jeg kan udvikle mig selv og mit fotografi til at fortælle en historie som ikke er set før…





Du skal skrive en kontakt - hvordan beskriver du dig selv med fem ord?

Ambitiøs,
Nysgerrig,
Åben,
Opsøgende,
Og så ønsker jeg ikke at blive inspireret af andre.

Hvad er det mest almindelige spørgsmål, du får, når du går ud til middag?
Jeg bliver ofte spurgt om jeg har taget billeder af nogle kendte. Men for mig er det at være kendt ikke det samme som at være interessant.
Jeg vil hellere snakke om nogle der har oplevet det ”at leve livet”.

Hvornår var du virkelig heldig i det sidste?
Jeg var på reportage rejse i USA i forbindelse med midtvejsvalget. Her var der mange episoder, hvor jeg følte mig heldig, fordi jeg havde ”mine fem ord med mig” (Ambitiøs, Nysgerrig, Åben, Opsøgende, Og så ønsker jeg ikke at blive inspireret af andre). Og i én situation følte jeg mig virkeligheldig, fordi jeg blev presset ud over det behagelige og slap godt fra det.

Du skal tatovere dig selv, hvilken motivation gør det?
Da jeg var ung tænkte jeg tit på at få en tatovering, men jeg har altid tænkt ”godt jeg ikke fik det, for det symbol ville på ingen måde passe til mig i dag” – Så min krop forbliver uden.





Hvordan har du det som en chauffør?
Jeg er super god – og hilser gerne på andre, men jeg er uden tvivl ikke den chauffør der har mest tid…

Hvornår blev du voksen?
Det kan der gives mange svar på… 

Jeg vil mene, at jeg blev voksen den dag jeg stod til en koncert med det danske orkester tv.2 og så på publikum. tv.2 havde til da altid været en meget stor del af mit liv. 
Men da jeg så et halvgammelt publikum på første række, blev jeg ked af det og gik jeg hjem. Det publikum tog med et min ungdom fra mig og jeg har kun ganske få gange siden lyttet til tv.2.

Hvad er dit værste køb?
Jeg købte en gang noget undertøj til min kone ”Casper the friendly ghost” det var godt nok ikke så pænt men sjovt… Tænkte jeg… men det var jeg vist ene om at mene.

I filmen om dit liv, hvem spiller du da?
Der spiller jeg nok ham der står og betragter det hele, ham der har overskud til at grine og græde af alt det jeg laver – Selv ironi er vigtigt.

Hvad kan du ikke lide i din personlighed?
At jeg peger på folk når jeg skal fortælle dem om sandheden.





Hvad er dit billede af total elendighed?
Det er social uretfærdighed.

Hvad kan du ikke lide i andres personlighed?
Ligegyldighed i forhold til det liv man lever.

Hvilken levende person beundrer du mest?
Jeg har som sådan ikke en person som jeg beundrer. Jeg har heller ikke en person som jeg bare skal opleve.
Der er mange jeg beundrer, men det er mest for deres lyst- og evne til at overleve i et liv der er total fucked up.

Hvad mener du at være en persons mest overvurderede ejendom?
Jeg hænger i min smartphone som alle andre og den stjæler så meget liv fra os alle at vi glemmer at opleve livet på anden måde end på en skærm.





Hvad er din største fobi?
At se blod.

Hvad er din største frygt?
Er at blive pint og at se blod.

Hvad kan du i det mindste lide med dit udseende?
Jeg er ret træt af at bruge str. 46-47 i sko.

Hvor vil du hellere blive?
Jeg bor i Ry en lille by der ligger i meget smuk natur. 

Et sted lige uden for Ry er der et sted. 
Skov, sø og langt ude på landet. Mit barndomshjem.

Hvad værdsætter du mest med dine venner?
Ærlighed fordi man med god ærlighed kan få gode snakke.

Hvordan vil du gerne dø?
Uden smerte.

Hvad er din største ekstravagance?
Min hustru siger, at det er at jeg tager for lange bade…

Hvornår lyver du?
Når jeg er til medarbejde udviklings samtale og siger til min chef, at jeg er dårlig til at lave billeder fra restaurantanmeldelser. 

Men jeg siger også at jeg er god til at holde ferie – og det passer.

Hvad er dit yndlingsmærke?
sns herning





Hvad er dit motto?
Jeg har ikke et motto, men vi huske at give det fra os, hvad andre kan lære af…
Men jeg har en tænk som er kommet til mig med alderen - jeg ved, at jeg er blevet for gammel til at finde mig i uretfærdighed.

Navngiv nogle ting, du gør, når ingen ser dig?
Jeg gør som alle andre, piller næse og bidder negle (men det gør jeg også når folk ser på mig, altså det med neglene ;-)).

Fortryder du noget i livet?
Ja, det er der da… Meget og noget kan man ikke rette op på. 

Men sjovt nok så kommer jeg altid hen til en simpel historie om et foto jeg aldrig havde mod til at tage – af en total ekstravagant kvide i et skumbad, drikkende champagne i St. Moritz. Hun tilbød at jeg kunne lave billedet af hende – men jeg var bange for at hun ville æde mig og jeg afslog… Det foto kan jeg se for mig – og jeg fortryder gang på gang at jeg ikke fik taget det… Historien er selvfølgelig meget længere.




Hvad laver du i julen?
Jeg er sammen med min hustru og vores to drenge på skift år på år ved vores forældre. Jeg elsker når det sker på landet, for så er det som om at alt andet forsvinder og julefreden sænker sig.
Der er nogle historiske traditioner i min familie, som jeg sætter stor pris på. 

Min oldefar var julenisse og levede af at lege julenisse til juletræsballer.
De gamle billeder med min oldefar der sammen med sine børn (min morfar) og børnebørn (mor og onkel) optrådte som julenisser forbinder jeg med min barndom og derfor bliver jeg altid glad, når billederne kommer frem og de gamle sanglege bliver leget.


Tack så mycket för hjälpen och God Jul till dig Casper.
Du vill såklart ha mer av Casper och på hans hemsida ser du mer.
Imorgon är det dags för årets sista fotograf, du kollar väl in klockan 06:00.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden