torsdag 3 december 2020

Lucka 3 - Jens Dresling


Jag tror faktiskt att Jens Dresling kan ha varit den första fotograf utanför Sverige som jag lärde känna. En mer än trevlig man som jobbar som pressfotograf på Politiken i Köpenhamn.
När jag går igenom min julkalendern blir jag högst förvånad att han inte varit med tidigare, trodde han var med första året. Ja, ja. Det gör mig glad för då kan han vara med nu - 2020!
Jens har gått workshop hos mig och Jonas Lindkvist i Västerås för länge sedan och då fick vi chansen att hänga lite till, det är bra. Annars har vi fått chansen att lära känna varandra på olika pressbussar på sportevenemang runt om i världen. En ära att få kalla Jens "en vän".

Med ett stort intresse för bilden och det här yrket är Jens i framkant. Numer ses vi som vänner i Köpenhamn ibland, men det är alldeles för länge sedan nu. Men när gränsen är öppen igen och pandemin, ja ni fattar - då ska vi verkligen prata ikapp oss igen. På en solig uteservering.
Men då är då och nu är nu.

Låt oss öppna lucka 3 nu och se vad Jens har att bjuda på.
Jens Dresling mina damer och herrar!

------

Hur har coronapandemin påverkat dig?

Det har været et rigtigt svært år. Jeg dækker nemlig normalt meget sport og politik. Superligaen lå stille i flere måneder i foråret og der har ikke været adgang til Folketinget i lange perioder. Politiken ville kun have chefer, redigerende og nyhedsberedskabet inde på Rådhuspladsen, så det meste af foråret arbejdede jeg hjemme, i øvrigt mens vi havde håndværkere der gik og larmede i kælderen.


Det var måske et varsel om hvordan året ville blive, da håndboldherrerne tabte den indledende runde ved EM i Malmø i januar. Ak, og så skulle det jo  ellers have været et travlt sportsår for mig, med EM i fodbold med kampe i København og så OL i Tokyo, men så blev det hele blev jo udsat. I skrivende stund skal jeg dække EM i damehåndbold i Herning.




 

Det har jo ikke været et problem rent teknisk at arbejde hjemmefra - men det er kedeligt man ikke kan være sammen med sine kolleger. Til gengæld har jeg kunne flyve med min drone på Rådhuspladsen en tidlig morgen - for der var jo ingen mennesker i byen! Det var helt vildt det kunne lade sig gøre. Det var virkelig mærkeligt at bevæge sig rundt i et næsten øde København.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Nej, ikke rigtigt. Måske det lille streetfoto af de to par på Rådhuspladsen.


Berätta mer?

Det ene par var på vej til Rådhuset for at blive gift - det andet havde fejret guldbryllup (så er man gift i 50 år) sidste år. Det er sådan nogle billeder som nogle gange kommer til en når man tager sig sammen og kommer afsted uden en dagsorden. Eller det havde jeg faktisk, fordi jeg ville fotografere folk med mundbind på Rådhuspladsen. Så jeg sidder bare på en bænk og venter og venter og så var de der bare....

 

En anden ting jeg lavede i foråret var en lille billedserie om hvad man stadigvæk kan se i København fra tyskernes besættelse 1940-45. Det var rigtigt sjovt for en historienørd som mig at finde soldatergraffiti på en mur i Kødbyen og betonfundamentet fra skydeskuret på Christiania - det sted hvor landsforrædderne blev henrettet efter krigen. At jeg så også mødte en tidligere frihedskæmper i Mindelunden på den opgave var super fint. Ikke de store billeder, men det er en god lille fortælling.






Vad betyder det för dig att fotografera?
Det er mit job, mit håndværk. Det er et fantastisk job, der er stor variation i opgaverne og så møder man mange forskellige mennesker. Så det betyder rigtigt meget - måske specielt sporten hvor vi er en meget lille flok fotografer der næsten mødes hver søndag til fodbold. 
De kolleger vil jeg meget nødigt undvære.

 

Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera?

Så ville jeg blive lokomotivfører og sidde deroppe i førehuset og suse afsted hen ad

skinnerne ...

 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf?

Hele tiden - når jeg køre hjem efter en arbejdsdag synes jeg altid kollegerne har lavet noget der er bedre …

 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Flittig, hjælpsom, præcis, glad og lidt en enspænder.

 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Nå, du er fotograf - er du så freelance?

 

När var du riktigt lycklig senast?

Forleden søndag morgen meget tidligt, med barnebarnet Ninja siddende på skrivebordet mens vi så videoer på Youtube på min computer - om dinosaur - hun elsker dinosaur.

 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Jeg er ikke til tatoveringer.

 

Hur är du som bilförare?

"You drive like a newsphotographer" sagde min gode canadiske kollega Rob Galbraith engang da vi kørte rundt i det indre København. Det gik lidt raskt til. Men ellers vil jeg sige jeg køre hensynsfuldt og forsigtigt - har aldrig fået en fartbøde.

 

När blev du vuxen? 

Da mine forældre blev skilt.





Vilket är ditt sämsta köp?

Mon ikke det er de to go-pro kamerarer der ligger i en kasse et eller andet sted … Jeg har kun brugt det ene en gang. Men jeg tror også det er vigtigt hele tiden af eksperimentere og forny sig – det er med til at holde en i gang. Så nogle gange køber man en ”dims” som så ikke virker efter hensigten. Mit sidste køb er en Godox AD300 flash, jeg købte den i juni – og har kun brugt den privat ind til nu. Men måske en dag …

 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Volker Bruch - men det ville altså være en meget kedelig film.

 

Vad ogillar du i din personlighet?

Jeg er virkelig dårlig til konfrontationer, jeg får altid sagt det rigtige bagefter når jeg er alene.

 

Vad är din bild av total misär?

Migranterne i Middelhavet og ved grænsen mellem Mexico og USA.

 

Vad ogillar du i andras personlighet?

Når man ikke kan tage hensyn til andre.

 

Vilken levande människa beundrar du mest?

Min kone Christine. Hun er en meget, meget travl politisk korrespondent på Danmarks Radio, mor, farmor, vendinde og så altså også min kone. Og hun er god til det hele ...


Men ellers er jeg så privilegeret jeg hver søndag arbejder ved siden af meget dygtige kolleger: Lars Poulsen fra Ekstra Bladet, Per Kærby fra fotboldbilleder - de har begge haft 70 års fødselsdag - og så Lars Rønbøg, freelance fra Getty Images. 

De er en meget stor inspiration for mig.




Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

 Vores evne til kun at tænke på os selv og ødelægge miljøet omkring os.

 

Vilken är din största fobi?

At komme for sent - drømmer tit om det - så jeg kommer altid for tidligt.

 

Vad är din största rädsla? 

At der skulle ske noget med mine nærmeste.

 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Jeg kunne sagtens veje 10 kg. mindre

 

Var skulle du helst av allt bo?

Lige der hvor jeg bor nu - i Brønshøj, som er en forstad til København, med 20 minutter

på cykel til centrum, men tæt på grønne områder.

 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Trofasthed.

 

Hur skulle du vilja dö?

Stille og roligt mens jeg sover.

 

Vad är din största extravagans?

Nu blev jeg jo ikke lokomotivfører, så jeg har en modeljernbane i kælderen i stedet for,

der mangler der ikke hverken lokomotiver eller vogne.




 

När ljuger du?

Meget sjældent - en lille hvid løgn engang imellem måske....

 

Vilken är ditt favorityrke?

Pressefotograf - helt old school pressefotograf. Jeg har arbejdet som det siden jeg var 18 år gammel - så mere end 41 år. Det er stadigvæk sjovt og spændende. Mødet med alle muligt slags mennesker, det der med du banker på entredøren og man så lige pludselig står i folks stuer - det er fantastisk. Der er meget stor forskel på hvordan der ser ud bag

de entredøre.

 

Vad är ditt motto?

Kør! Hvis du er tvivl om du skal gøre noget - så gør det - kør!

 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Spiller computerspil eller ser en eller anden dårlig romantisk film på Netflix.


Ångrar du något i livet?

Nej, der vil vel altid være noget man gerne ville gøre om, men hvorfor bruge tid på at tænke på det, når man nu ikke kan?

 

Vad gör du i jul?

Med familien her i Brønshøj, både lillejuleaften og juleaften. 

Det er meget, meget hyggeligt. 1. og 2. juledag er jeg på vagt på avisen.


-------


Tack så mycket för hjälpen Jens och stort God Jul och Gott Nytt år till dig och de dina.

Som vi sagt så många gånger, när gränsen öppnat och solen skiner igen ser vi till att ses.

Ser fram emot det. 


Jens Instagram finner du här, följ honom. Även om det var länge sedan nu, så kan det hända att Jens bloggar lite och då finner du den sidan här. Varje år skriver Jens om 10 julklappar till fotografen som redan har allt och årets lista ser du här.

Poltikens fotosida finner du här.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf, du hänger väl med va?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden