lördag 12 december 2020

Lucka 12 - Hanna Kristin Hjardar


Då är vi framme vid lucka 12 och när du öppnar den är det ingen mindre än Hanna Kristin Hjordar du finner här. Vi har träffats på DOK-festivalen några gånger och jag har följt henne en längre tid. Nu senast i norska årets bild utsågs Hanna Kristin till årets nykomling, men fick också pris i dokument utland som du ser här. Så när hon var nominerad inför tävlingen så var hon så snäll och var med i en liten film jag gjorde om nominerade fotografer som du ser här. Som du förstår kommer både du och jag se mer av henne i framtiden. Spännande.

Men nu tycker jag vi river upp lucka 12, eller hur?


Hanna Kristin Hjardar mina damer och herrar!


--------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Som fotograf har pandemien gjort at muligheten til å være hos og med mennesker over lengre tid blitt borte. Det er noe jeg savner. Mine bilder blir alltid bedre om jeg får tid med kilden. På privaten har jeg fått meg millionlån. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Jeg er stort sett ikke fornøyd med mine egne bilder, noe de fleste sikkert svarer på dette spørsmålet.


Berätta mer?

Hvert år, og kanskje spesielt i år, er mange av jobbene og bildene kjappe sekvenser med andre mennesker. De er lett å glemme, og vanskelig å være kreativ. Neste år håper jeg å bli flinkere til å ta flere personlige bilder.





Vad betyder det för dig att fotografera? 

Mye, når jeg reflekterer på det. Å møte mennesker, komme inn dører vi aldri ville hatt tilgang til i andre sammenhenger, er noe jeg undervurderer. 


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Jeg angrer litt på at jeg ikke ble marinbiolog som familien håpet jeg skulle ende opp som. Så kanskje ta opp alle de kjedelige fagene for å bli det, om jeg måtte gjøre noe annet?


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Hver dag.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

En som kan ta bilder.

Hehe. 


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Kan du overleve på å fotografere? Du vil ikke ha fast jobb, da?


När var du riktigt lycklig senast?

I går.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Jeg har allerede den klisjefylte backpacking-tatoveringen, men om jeg måtte tatt en til …

Søsteren min kunne fått tatoveringsnålen og full kreativ frihet.





Hur är du som bilförare?

God nok til å aldri ha fått bot eller prikk, men dårlig nok til å kjøre feil vei i en rundkjøring.


När blev du vuxen?

Jeg håper jeg aldri blir voksen.


Vilket är ditt sämsta köp?

Et altfor dyrt kamera som støver ned i bokhylla.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Under Skup-konferansen for et par år siden fotograferte jeg en Trump-ekspert som mente jeg lignet på den irske skuespilleren Saoirse Ronan. Det får blir henne. Hun spilte også i en film som heter Hanna.


Vad ogillar du i din personlighet?

At det er ting ved personligheten min jeg ikke liker.


Vad är din bild av total misär?

Klimakatastrofen.





Vad ogillar du i andras personlighet?

Mangel på raushet.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Utenom mine foreldre, så Ellen Lande Gossner. Hun er helt rå, som fotograf og menneske. Da klassen hadde henne på studiet, kalte vi henne for ‘mor’.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

At alt skal gå så himla fort hele tiden.


Vilken är din största fobi?

Snegler. Da jeg var yngre klarte jeg å trå på, og skvise, en stor brunsnegle. Innvollene sprutet høyt og langt. Jeg hadde ikke på sko. 


Vad är din största rädsla?

Jeg er ganske redd for døden, og tenker på den oftere enn jeg bør.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Det forsøker jeg å ikke tenke for mye på. Jeg er ung og frisk uten vondter. 


Var skulle du helst av allt bo?

Ved havet. 


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Spontanitet, og at vi kan sees etter lang tid som om ingenting har skjedd i mellomtiden.


Hur skulle du vilja dö?

Mett av dage. Helst samtidig med de jeg er mest glad i, så slipper vi å sørge alene.





Vad är din största extravagans?

Flyreiser. Set-meny med vinpakker.


När ljuger du?

Under julehandelen. Og hvor mange brukte klær jeg har kjøpt.


Vilken är ditt favorityrke?

Lyddesignere til film er ganske fett.


Vad är ditt motto?

Å ha det gøyere enn året før!


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Dytter i meg masse lakris. Helst finsk.


Ångrar du något i livet?

Ja, men det stort sett små, ubetydelige hendelser jeg kommer på her og der.


Vad gör du i jul?

Spiser fra ende til annen. Jeg håper jeg får lest alle bøkene som har hopet seg opp, med katta i fanget og en kohort rundt. 


---------


Tack så mycket för hjälpen och hoppas du får en riktigt fin Jul och Gott Nytt år också. Du som läst detta vill såklart ha mer och varför inte börja med hemsidan och se till att följa henne på Instagram också.


Imorgon klockan 06:00 bjuder jag på ännu en footgraf här i kalendern, du följer väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden