onsdag 11 december 2019

Lucka 11 med Joachim Adrian

Lucka 11 med Joachim Adrian. Vi håller oss kvar i Danmark tänker jag.
Den här mannan sa upp sig från Politiken och gick vidare i karriären.
Nu jobbar han mycket med elever men är också väldigt driven i PF i Danmark.

Vi öppnar lucka 11 NU!
Varsågoda.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Det første jeg tænker på, er et portræt af en ung mand, der hedder Nilas. 
Det er et meget enkelt portræt. Han sidder sådan lidt sammenkrumpet. 
En enkelt lyskilde, sort baggrund. 
I bar overkrop, og så skuler han på en måde mod kameraet. 
Der er noget lidt Gollum agtigt over ham. I hånden holder han sit ene øje. 
Billedet er taget til en historie om unge, sygdom og tabu. Jeg kan især li det, fordi det så enkelt og rent viser portrættets enorme styrke, når den lige er der. 
Nogen gange kan det være et spørgsmål om bitte små detaljer. Et blik, en enkelt bevægelse. 
Så kan jeg også vældig godt lide det, fordi det på en måde føles, som om jeg selv har taget det. Selvom jeg faktisk ikke selv har taget det. Det er taget af en af mine fotoelever, Valdemar. 

Berätta mer? 
Jeg sagde op på Politiken for tre år siden, og har fundet et nyt kald som underviser i fotografi på en højskole. 
For mig går det op i en højere enhed, når jeg som med dette portræt oplever, at jeg kan putte noget i mine elever i den ene ende, og så kommer der pludselig fantastisk fotografi ud i den anden. 
Det føles på en underlig måde som om jeg stadig fotograferer. 
Uden kamera - men gennem andre mennesker. 



Vad betyder det för dig att fotografera? 
Derfor betyder selve handlingen. At fotografere. Faktisk ikke så meget for mig, har jeg fundet ud af. Det, der betyder noget, er, at møde mennesker, vade ind i mennesker, rumstere med mennesker. 
Prøve at forstå dem. Gøre indtryk. Og i sidste ende, undersøge det der vi kalder .. livet. Dybest set er det vel også det vi alle undersøger som fotografer. Er drevet af. 
Og på den måde er det præcis det samme, der betyder noget for mig nu. 
Det er det samme jeg er drevet af som højskolelære. At vade ind i livet. 
Og det kræver ikke nødvendigvis et kamera for at gøre det. Og så alligevel. 
Kameraret er en ret god nøgle til lige præcis .. livet. 
Og det er så det, jeg prøver at give mine elever en oplevelse af. 

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför. 
Per Folkver. Morten Bo. I disse to herrer mødte jeg selv et forbillede. En lære. En mentor. Der i den grad fik plantet fotografiet i mig.
Som sprog, som tilgang, som måde at være i verden på med et kamera. 

Og på den måde har jeg selv oplevet, hvor afgørende en rolle en god inspirator kan have. 
Ikke at jeg selv på nogen måde nu prøver at være ligesom dem. Men jeg har samme ambition om at sætte mit store fede fodaftryk lige i maven på de unge mennesker, der får forvildet sig ind i mit klasselokale. 
Et fodaftryk som jeg selv stadig har fra Per og Morten. 



Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Selvfølgelig. “Du er aldrig bedre end dit sidste billede”, sagde min kollega Jacob Ehrbahn engang til mig. 
Det giver jeg ham sådan set ikke ret i, men det føles ofte sådan. Og derfor tvivler du nemt på dig selv, når du mislykkedes i et fotografi. 
Og så er det, at man lige præcis ikke skal tro på den følelse. 
Dårlige billeder er et vilkår for de gode. 
For ellers tager du ikke nok chancer, vil jeg mene. Husk derfor at rose dig selv, hver gang du har fejlet. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Høj, smuk, klog og lækker .. og fuld af løgn. 

När var du riktigt lycklig senast? 
På dansegulvet i lørdags. 
Jeg ELSKER at danse. 




Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Så ville det faktisk nok blive.. et kamera. 

Hur är du som bilförare? 
Meget ordentlig faktisk. 
Jeg kører pænt. 

När blev du vuxen? 
Jeg er helt sikkert voksen nu. 
Det er tydeligt, når jeg har med så mange unge mennesker at gøre. Jeg er ikke en af dem. Jeg er bestemt voksen. Men hvornår skete det? Det er lidt svært at sige faktisk. 
Nok fordi det netop ikke skete lige pludselig. Men som en langsom forvandling. 
Flytte hjemmefra. Uddannelse. Kæreste. Børn. Job. Dødsfald. Skilsmisse. All those things.. 



Vilket är ditt sämsta köp? 
Det spørgsmål forstår jeg ikke. 
Do you speak english? 
Haha, yes I do. But I don't like to speak english with a friend from Scandinavia :-)

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Conchita Wurst 

Vad ogillar du i din personlighet? 
Jeg tror altid at græsset er grønnere på den anden side. 

Vad är din bild av total misär? 
Jan Grarups arbejde. 

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Det synes jeg ikke man skal gå rundt og tænke på. Tværtimod. Accepter mennesker som de er. 
Sig “Ja”, som Jacob Holdt prædiker. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Jeg er total fan af Nick Cave. (Men ønsker dog på ingen måde, at være som ham..) 



Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
At det kan drømme. 

Vilken är din största fobi? 
At køre i karrusel. 

Vad är din största rädsla? 
At der sker dit barn noget. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Mine lange lemmer. De har det altid med at flagre og vælte folks vinglas til fine receptioner. 

Var skulle du helst av allt bo? 
På en bjergtop langt ude på det norske fjeld. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
At de ser dig. 

Hur skulle du vilja dö? 
Meeeeeeget meget gammel. I en stol. Ild i pejsen. Mæt af dage. 



Vad är din största extravagans? 
God mad. 

När ljuger du? 
På tinder. 

Vilken är ditt favorityrke? 
Lige nu. Højskolelære. 

Vad är ditt motto? 
“Life is once. And forever.” Citat af henri cartier-bresson. Om magien i fotografi. 
For mig også om livet i det hele taget. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Hæ. Næ! Det er godt også at have lidt hemmeligheder. 

Ångrar du något i livet? 
Masser. 

Vad gör du i jul? 
Æder, drikker, snakker, sover. 

----------

Tack så mycket för hjälpen Joachim, kalas!
Du som läst detta och vill ha mer kollar in hans hemsida.

Bilderna till det här inlägget är alla tagna av Joachim Adrian.

Imorgon klockan 06:00 är det dags för nästa lucka, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden