onsdag 12 december 2018

Lucka 12 med Linda Bournane Engelberth

När du vaknar på onsdagsmorgonen och öppnar den här kalendern så är det ingen mindre än Linda Bournane Engelberth du finner här.
Linda bor i Oslo och är en av medlemmarna i den internationella fotogruppen VII

Jag hade förmånen att få lära känna Linda lite bättre under en helg i Arild i höstas och det är jag himla glad för.
En fotograf med bra tankar och hon är ännu en bra fotografkontakt alltså som jag är glad och stolt att jag lärt känna.
Nu får du lära känna henne lite bättre du också.

Linda Bournane Engelberth mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Ja jeg er fornøyd med flere av bildene jeg har tatt i min serie "Outside the Binary".

Berätta mer?
Jeg har laget en serie om mennesker som indentifiserer seg som ikke-binære, fordi det fortsatt er mange mennesker her i verden som ikke vet hva det vil si å ha en flytende kjønnsidentitet, og jeg synes det derfor er viktig å skape bevissthet og forståelse for at det finnes mange tilnærminger når det kommer til kjønn. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
he he, det var ikke lett, men hva med:
-Samfunnsengasjert
-Rettferdig
-matentusiast
-noen ganger snill; )
-feminist


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hvilket kamera vil du anbefale?
Det er også det verste og kjedeligste spørsmålet jeg får ; )

När var du riktigt lycklig senast?
Lykken for meg kommer i små glimt inne i mellom, som når jeg kjører bil og hører på musikk, eller når sønnen min er hos meg( har han annenhver uke) Eller når jeg sitter på et fly og skal reise til et nytt land. Ellers må jeg si at det å scanne film er noe av det som gjør meg veldig glad, det å se resultatet av et fotoprosjekt, at jeg må vente og ikke får se det med en gang.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Akkurat nå holder jeg på å fjerne en tatoo på magen, så greier ikke helt å sette meg inn i det å ville ha en!

Hur är du som bilförare?
Meget bra om jeg får si det selv, venter bare på at jeg kan være med i mesterskap for lukeparkering, he he

När blev du vuxen?
Det vet jeg ikke om jeg har blitt enda.

Vilket är ditt sämsta köp?
Er egentlig ikke så opptatt av å kjøpe ting, så helt ærlig husker jeg ikke.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Jeg elsker skuespilleren Juliette Lewis, dessverre er hun ikke med i så mange filmer lenger, så da ville jeg valgt henne, bare fordi jeg digger henne som skuespiller. også måtte den ha blitt laget av en kvinnelig regissør, det er alt for mange menn som lager film.




Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg kan være ganske så utålmodig. Også blir jeg sint når jeg leser bruksanvisninger jeg ikke forstår, så sint at jeg kan kaste ting i gulvet. 

Vad är din bild av total misär?
Hvis vi fortsetter å ikke ta vare på verden vår, så kommer jorda til å ende i total undergang, dette er jeg redd for.

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Kan vi ta gillar her? 
Javisst!
Jeg liker mennesker som tør å vise sårbarhet, også er jeg veldig glad i mennesker som tør å stå opp for hvem de er, som menneskene jeg har fotografert i "Outside the Binary".

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det er mange, men siden jeg er kunstner så får jeg ta noen i kunstverden da:
Sophie Calle,  Perdro Almodóvar, Wes Anderson, Sylvia Plath(som jeg skulle ønske fortsatt levde)
Chavela Vargas( æsj hun er også død), men må nevne henne, hvis du har ikke har hørt henne synge burde du sjekke henne ut med en gang.
Men jeg har hørt at en aldri burde møte sine idoler fordi de ikke alltid er slik en tror, det er bedre å heller beundre de på avstand!




Vilken är din största fobi?
Min største fobi er mennesker som ikke skjønner at det fortsatt ikke er likestilling mellom menn og kvinner i kunst og fotografverden. 
Og at det kreves tiltak for å få til en bedre kjønnsbalanse. Jeg blir så frustrert når jeg ser at for eksempel juryer ikke har lik kjønnsfordeling/ Både når det gjelder Årets bilde, Worldpress, Poy o.l). Eller at kvinner ikke får eller tar tør å ta like mye plass som menn.

Vad är din största rädsla?
På et persolnig plan er det at det skulle skjedd noe med sønnen min, på et globalt plan, er om vi ikke blir mer miljøbevisste

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Har alltid ønsket å være litt høyere, det hadde vært fint å sett litt mer når en er på konsert.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg elsker å bo i Oslo, tror ikke jeg ville flyttet, men er også veldig glad i New York.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Det er mange ting, ærlighet, trofasthet, deres underfundige og unike personligheter.

Hur skulle du vilja dö?
Gammel og mett av livet, sovnende inn på en sydhavsøy, med mine kjære rundt meg.

Vad är din största extravagans?
At jeg bruker bilen litt for mye.

När ljuger du?
Hvis det kan beskytte en annen.

Vilken är ditt favorityrke?
Kunstner, fotograf, forfatter, skuespiller , poet og filmskaper skulle gjerne testet ut alt, men det rekker en dessverre ikke på den korte tiden vi har her i livet. 



Vad är ditt motto?
Det skjer ingenting om du ikke tør å spørre.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
I det siste har jeg fått en tendens til å sove veldig lenge, de få gangen jeg har mulighet til det, noen ganger helt til klokken tre på ettermiddagen.

Ångrar du något i livet?
Ja angrer på en del ting, men det skal vi ikke prate om her. 
Jeg kan heller si at det er bra jeg kom meg igjennom ungdomstiden, det er ikke en periode jeg ville levd igjen; )

Vad gör du i jul?
I julen skal jeg være hjemme, det gleder jeg meg veldig til. 
Jeg reiser så mye i mitt yrke, så det å være hjemme setter jeg ekstra stor pris på. Lykken er å ha tid med sønnen min, som er 17 år og ikke alltid synes det er så gøy å henge med mamma lenger.

Tack så mycket Linda för hjälpen! Hoppas du får en riktigt fin jul hemma i Norge.
Du som läst detta vill såklart ha mer av Linda och du kan med lätthet kolla in hennes hemsida, eller varför inte VII.

Imorgon klockan 06:00 kommer årets lucia, du hänger väl med va?

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden