tisdag 1 december 2020

Lucka 1 - Jonas Classon



Ja, men då var vi framme vid årets julkalender, vad roligt. Jag har 24 spännande fotografer som publiceras varje morgon klockan 06:00 enda fram till julafton.

Vi börjar med Jonas Classon som står och blickar uppåt, efter fåglar förmodligen. En ganska ny bekantskap, hans fina bok "Svart Album" kom hem i brevlådan och det är riktigt fina grejer det. Det snurrar massor runt Jonas just nu så det är ingen dålig start på årets kalender. Ingen slump såklart och varför det snurrar kommer du inse under "resans" gång och längre ner finner du fler länkar med inslag han medverkat i sista tiden. Det är en mäktig och gripande historia Jonas, trots sina unga år, skaffat sig. Läs på och sätt dig in i det också. Köp hans bok!

Det är såklart en ära att få öppna julkalendern 2020 med just Jonas Classon.


Så lucka 1 i julkalendern 2020. Jonas Classon mina damer och herrar!


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jag kom med nöd och näppe hem från Falklandsöarna 16 mars i år innan världen stängde ned. Mina utlandsuppdrag, föreläsningar, utställningar och workshops blev därmed också uppskjutna till bättre tider. Pandemin gav mig dock ett hålrum i kalendern att slutföra mitt bokprojekt ’’Svart album’’ vilket jag är mycket tacksam för.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

I början på året fick jag en dröm uppfylld. Att möta kungspingvinerna på Falklandsöarna. De bilderna ligger mig varmt om hjärtat.





Berätta mer?

Jag vaknar upp av alarmet som ringer och tittar sömndrucken ut genom fönstret som vetter ut mot det stormande havet. Ännu en gråtung morgon. Solen har inte visat sig på flera dagar och det känns frestande att somna om. Men jag bestämmer mig ändå för att gå ut och kolla läget.

På ett par minuter är jag ute i blåsten. Att komma snabbt iväg på morgonen har varit avgörande under vissa långa projekt för att få några minuter extra sömn. Jag känner mig nästan som en brandman när jag hoppar i mina förberedda arbetskläder medans väckarklockan tjuter.

På vägen till stranden får jag lysa med pannlampa för att inte snubbla på tuvorna. Efter tio minuters promenad , eller snarare kamp mot vinden, är jag framme vid den milslånga stranden. Inte en fågel i sikte. Inte så konstigt heller, tänker jag. 

Det har hunnit bli något ljusare även om molnen ligger som ett mörkt täcke över Falklandsöarna. Jag sätter mig en stund i slänten som skiljer stranden från de gigantiska gräsvidderna och slås av tanken hur tuffa de här fåglarna är som lever i dessa extrema förhållanden varje dag.

Sanden svider i ögonen. Stressen över att det är resans sista morgon är påtaglig och drömmen om att få bilder på kungspingviner i gyllene ljus håller på att rinna ut i sanden.

Men snart händer något av det mäktigaste jag upplevt under mina år som fågelfotograf. Molntäcket släpper plötsligt i horisonten och bildar en spricka där ljuset tränger igenom. Samtidigt ser jag hur det börja plaska i vågorna. En flock med kungspingviner reser sig ur havet och går rakt emot mig. Jag har hunnit krypa ned på mage för att få in ljuset bakom flocken och börjar ta bilder. De passerar mig efter en stund på några få meter och vandrar sedan upp för den lilla slänten där jag nyss satt och duckade för vinden. Känslan som infann sig under denna magiska stund går inte att beskriva i ord. Hoppas att bilden kan göra det istället.


Vad betyder det för dig att fotografera? 

Att kommunicera. Jag är egentligen en ganska introvert person och fotografin är mitt sätt att utrycka mig på. Lika självklart som att prata. På en projektansökan nyligen skulle jag fylla i första och andra språk, jag skrev bild i fält nr ett, svenska i nummer två.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 
Troligtvis precis samma sak, fast med pensel. Har en romantisk bild av att stå på en bergstopp och måla akvareller. Men jag är tyvärr väldigt kass på att måla.

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Ja absolut. Så fort jag är klar med ett projekt så kommer tvivlen – vad ska jag göra nu då? Hur ska jag toppa det här? Jag har dock kommit fram till att om man hela tiden försöker toppa något som tidigare blivit bra så fäller man snart krokben för sin kreativitet.





Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Händig, snabbtänkt, rolig, lugn och lite nördig.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Hur går det med boken?


När var du riktigt lycklig senast?
I lekparken med min underbara son Joel och min fantastiska sambo Terése. Joel gungade i det sista solljuset och skrek av förtjusning. Det var en fin stund.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jag har redan tatuerat texten ’’fortsätt’’ på armen. Den fungerar som en påminnelse att fortsätta springa när mjölksyran slår till eller att ligga kvar i gömslet en timma till. Det har funkat väldigt bra.


Hur är du som bilförare?

Snabb och säker.


När blev du vuxen?

Alldeles för tidigt. Startade mitt företag som 15-åring.


Vilket är ditt sämsta köp?
Kommer inte på något. Tänker ofta två gånger innan jag slår till.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Per Moberg.


Vad ogillar du i din personlighet?
Blir lätt stressad när saker tar för lång tid.





Vad är din bild av total misär?

Krig.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Girighet.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Mamma.  


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Intelligens. Vad vet man, egentligen?


Vilken är din största fobi?

Jag hade aldrig haft någon fobi för ens jag blev tillsagd av en naturguide i Indien att kolla skorna på morgonen efter skorpioner.


Vad är din största rädsla?

Att någon i min närhet råkar illa ut.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Lilltån ser lite skum ut faktiskt.


Var skulle du helst av allt bo?

Brånsta i Kumla. Trevligt ställe.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Tillit.


Hur skulle du vilja dö?

Frisk.





Vad är din största extravagans?

Jag lyxar gärna med fina råvaror i köket. 


När ljuger du?

När jag säger ’’vi är snart framme’’ på väg till mina svampställen.


Vilken är ditt favorityrke?

Trivs bra med det jag gör.


Vad är ditt motto?

Att inte stressa upp i onödan. Det blir sällan så farligt som man först tror.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Spelar trummor med två blyertspennor till tonerna av Dire Straits.


Ångrar du något i livet?

Inga stora saker.


Vad gör du i jul?

Packar böcker framför öppna spisen med familjen.


---------


Tack så himla mycket för hjälpen Jonas och grattis till alla framgångar. Du vill säkert köpa Jonas bok och titta på mer bilder och följa hans resa. Kolla in hans hemsida! Köp hans nya bok som han kallar "Svart album" som du beställer ditt ex av här. Du kan lära dig mer om resan och historien bakom den boken här.

Jonas fick också pris i den finaste av natur-foto-tävlingar och har pratat i radio , men också på TV, flera gånger. Du kan titta här, och läsa ännu mer om honom och bilden här.

Kanske allra bäst får du koll på historien här, i Malou efter tio.

Jonas Instagram finner du här, följ honom!


Nu har Jonas varit tillbaka till TV4 ännu en gång och det inslaget ser du här.


Ja, men då är vi igång med julkalendern 2020, hoppas du följer med hela vägen. Jag har 23 spännande fotografer till som väntar på att du ska öppna luckan och ta del av just deras lucka.

Lucka nummer 2 imorgon öppnas 06:00, vi ses väl?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden