lördag 5 december 2020

Lucka 5 - David Engmo


Jag har haft äran att träffa David Engmo några gånger. En ung och framåt norsk fotograf som många andra i Norge. De vill framåt och tar sig också dit. Så jag är glad för ytterligare en vänskap i den här fotografen. Nu ska du också få chansen att lära känna David lite bättre tänkte jag i lucka nummer 5.

David Engmo mina damer och herrar!

-----------

Hur har coronapandemin påverkat dig?

Tja. Jeg har fått både mindre og mere jobb. Pandemien har vart lenge (altfor lenge), og i løpet av den perioden har jeg blant annet flyttet fra vakre Bodø til helt ålreite Trøndelag. I mellomtiden var jeg et par måneder på Svalbard, hvor viruset på den tiden ikke hadde kommet seg så langt nord i verden enda. På fastlandet har jeg riktignok måttet være mer hjemme enn tidligere, og jeg savner å være ute blant folk uten å ha corona i tankene. Samtidig har jeg vært mer i kontakt med nære venner som bor langt unna. Det via gaming, altså. Vi har blitt ganske gode sammen.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Jeg trives fryktelig godt med å fotografere i fremmede omgivelser. Nysgjerrigheten kicker inn, og jeg fotograferer mer enn jeg vanligvis gjør. Jo oftere man følger med og fotograferer, jo bedre bilder får man, vil jeg tro. I hvert fall statistisk sett. I hvert fall for meg. Derfor er nok bildene mine jeg liker best fra året tatt i Longyearbyen.


Berätta mer?

Longyearbyen går på kull. En versting på forurensing, men et ufattelig fascinerende system som i tillegg er svært visuelt. Gjennom en reportasjeserie på fire deler fulgte jeg kullet fra gruva, til innbyggerne fikk strøm og varmtvann i hjemmene sine. I hvert ledd var det en yrkesstolthet som var ganske rørende. De fleste fastboende på Svalbard er stolte over samfunnet sitt.






Vad betyder det för dig att fotografera?

Wow. Det betyr mye, det! Fra "det er det jeg kan", til gleden det gir meg, og til meningen det gir meg. Jeg jo fotografere.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera?

Flere ganger har jeg tenkt på hva som skulle skje med meg dersom jeg ble blind. Mest alvorlig på reportasjetur i Kina da jeg tok imot sprit fra fremmede i en liten landsby mot grensa til Myanmar. Det gjorde jeg av ren høflighet for å bli bedre kjent med menneskene i landsbyen. Dagen etter sendte tilfeldigvis læreren en fellesmelding til alle i klassen om å absolutt ikke takke ja til sprit fra fremmede. De neste 24 timene ble tøffe: "Shit, tenk om jeg blir blind". Jeg skrev en beskjed til kjæresten min i notatboka om at det er greit om hun går fra meg hvis jeg mister synet. For da er ikke David, David lenger uansett. Men for å svare kort på spørsmålet, så hadde jeg kanskje begynt å lage podcast. Eller bare flytta nordover igjen og blitt fisker. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf?

Jajaja, det er klart! Men mest tvilt på å klare å leve av det. Å ikke få det til, liksom. Og selv om det hadde vært fryktelig tungt å svelge, så hadde jeg overlevd det også. Tror jeg. Men fotografert hadde jeg gjort uansett. I tillegg trøster jeg meg selv iblant med at jeg fortsatt utvikler meg selv som fotograf. Men som oftest skylder jeg på dårlige unnskyldninger.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Vanskelig å forklare med ord.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

"Hva slags oppdrag har du gjort i det siste?" Er jeg hjemme hos familien spør mormor alltid: "Men hvordan går det med penger, da?".





När var du riktigt lycklig senast?

Da jeg fikk tilsendt en video av at onkelbarnet mitt ble lest til på fanget til min mormor (barnets oldemor). Tankene gikk til livet og forløpet det er, og det er jo så fint – livet!


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Hudfarget hud. Jeg beklager et svakt svar, men jeg skal ikke tatovere meg as.


Hur är du som bilförare?

Selvtilliten var ikke på topp da jeg kjørte 70 mil med en stor henger i sommer. Det var den første gangen jeg kjørte med en henger i mitt liv. Ellers god.


När blev du vuxen?

Tidlig og aldri.


Vilket är ditt sämsta köp?

Et par store, dyre turstøvler. De var på tilbud. Men de passa jo ikke foten ordentlig.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Ikke at han ligner noe særlig, men det hadde vært artig å se hvordan Jim Carrey ville ha løst den rollen.


Vad ogillar du i din personlighet?

At jeg er litt lat.


Vad är din bild av total misär?

Et liv uten følelser!





Vad ogillar du i andras personlighet?

Uærlighet.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Men det er jo så mange ...


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Å late som. Hvis jeg arbeider med en sak hvor jeg må late som at jeg syntes det er interessant, så blir det ofte ganske ubrukelig. Samme gjelder samtaler. 


Vilken är din största fobi?

Slanger.


Vad är din största rädsla?

Nei, det må jo bli å miste synet, det da.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Nei, jeg har vokst opp med sitatet: "Man får vara glad för at man blev den man blev när man nu inte blev den man sku".


Var skulle du helst av allt bo?

På landet i Nord-Norge.





Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Dype samtaler om livet.


Hur skulle du vilja dö?

En varm sommerdag på fisketur hvor jeg nettopp har dratt opp den største fisken i mitt liv, med familien min rundt meg. Gammel og tilfreds med det livet jeg har levd.


Vad är din största extravagans?

Det er faktisk årsabonnement på TV2-Sumo for å følge med på engelsk fotball.


När ljuger du?

Når jeg mener det er vel-ment. Som er paradoksalt i forhold til hva jeg tidligere har svart med ærlighet, men altså...


Vilken är ditt favorityrke?

Musiker. Komponist. Det er få ting som vekker følelser like sterkt for meg som musikk.


Vad är ditt motto?

Det årnær sæ.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Det hender at jeg skriker stygge ord til TV-en når jeg taper i FIFA eller Call of Duty, ja.


Ångrar du något i livet?

Alt jeg har gjort i livet har ført meg hit jeg er nå. Og jeg liker livet nå!


Vad gör du i jul?

Reiser hjem til familien i hjembyen Halden. Ille koselig.


---------


Tack så mycket för hjälpen! Hoppas du får en riktigt fin december och god jul och gott nytt år också såklart. Hoppas vi kan ses framöver.


Du som läst detta vill såklart se mer av David och du kan med lätthet börja med hans hemsida såklart, men du kan också gott följa honom på hans Instagram.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny spännande fotograf här i julkalendern, du följer väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden