måndag 17 december 2018

Lucka 17 med Martin Lehmann

Här i lucka 17 så är det danske Martin Lehmann som du möter. 
Det är en hygglig fyr det också och du känner säkert till att han tog Årets Bild för bara något år sedan.
Det var också Martin som gick igenom en låååång rättsprocess i Danmark när han greps av polis på motorvägen på Jylland, då han fotograferade flyktingar som gick på vägen.
Han frikändes i oktober i år och det var en fantastisk nyhet när den kom, både för Martin och för demokratin.
Läs mer om det här, här, och här, du kan säkert finna mängder med fler artiklar om ämnet.
Jag hade också äran att sitta bredvid honom på bussen mellan Perpignan och Barcelona som jag minns det. 
Fint snack, fin kille.

Men nu tänkte jag fokusera på Martin som fotograf och den här luckan.
Martin Lehmann mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nej.

Berätta mer?
Nogle gange, ved jeg bare at der er et billede, i løbet af året som, sidder fast – sådan har jeg det ikke i år.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Optimist. Far. Undrende. Videbegærlig. Humoristisk.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Er du altid på arbejde, når nu du er fotograf.
(svaret er NEJ, meeeeen alligevel er jeg jo nok altid på arbejde, fordi hele livet er egentlig mit arbejde)



När var du riktigt lycklig senast?
For 10 minutter siden, da jeg puttede mine børn.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg interessere mig ikke for tatoo.

Hur är du som bilförare?
Jeg er bedre til at køre bil, end til at fotografere.

När blev du vuxen?
Da jeg fik børn.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Mig selv.



Vad ogillar du i din personlighet?
Spørg min kone.

Vad är din bild av total misär?
At miste dem jeg elsker.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mine egen forargelse over andres svaghed.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mine børn.
I mit job som fotograf, møder jeg ofte mange forskellige mennesker, som beundre. Mennesker som giver livet større mening.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Menneskets ego.



Vilken är din största fobi?
Duer.

Vad är din största rädsla?
Min egen rædsel.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mine store fødder.

Var skulle du helst av allt bo?
Her hvor jeg bor.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Åbenhed.

Hur skulle du vilja dö?
Gammel og glad.

När ljuger du?
Aldrig. Men, måske lige nu.



Vilken är ditt favorityrke?
Jeg har fotograferet siden jeg var 14 år. Jeg har levet af det siden jeg var 17 år. 
I det her job møder man ofte mange andre interessante job, og mange gange får jeg lyst til at lave noget andet. Men som fotograf, har jeg på en måde alle andre job.
Jo ældre jeg bliver, jo mere glad bliver jeg for at være fotograf. 
Det er sgu et ret fedt job.

Vad är ditt motto?
Jeg har ikke et motto, jeg har ikke tatoveringer. 
Jeg har ikke brug for ydre symboler.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Piller næse.

Ångrar du något i livet?
Nej. Men nogle tinge ville jeg have gjort anderledes.

Vad gör du i jul?
Spiser. Spiser. Spiser. Og hygger med familien.

Tack så mycket för hjälpen Martin!
Du kan se mer av Martins och Politikens fotografier här

Imorgon klockan 06:00 har vi en ny lucka att öppna, du hänger väl med?


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden