söndag 16 december 2018

Lucka 16 med Anna Hållams



Nu är vi framme vid lucka 16. Här sitter Anna Hållams.
Anna är utbildad i New York och jag hade förmånen att träffa henne i våras i Linköping när jag var där och föreläste. Anna var en av de som lyssande snällt på det jag tyckte mig ha att säga.
Efteråt pratade vi lite och ännu en fin bekantskap tog vid.
Det är härligt tycker jag och blev såklart ännu mer nyfiken på Anna och så "vips" är hon alltså lucka 16 i min julkalender.

Anna Hållams mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Bilder jag tog för ett uppdrag i Kenya åt barnrättsorganisation Erikshjälpen och deras partners på plats i Afrika.
Vi påbörjade ett samarbete för några år sedan i samband med att jag anordnade 2 ”shout-out" utställningar till förmån för flyktingkrisen. 
Erikshjälpens akutfond fick ta hand om all försäljning som blev närmare 300 000 kr. 
Kändes grymt viktigt och lycka i dubbel bemärkelse där jag fick med många andra fotografer och illustratörer att skänka bort sina alster till förmån för hjälparbete. 
Alla har vi väl bilder som ligger o dräller där hemma i byrålådan. 
Samarbetet fortsätter i olika former.

Jag samarbetar med ett lokalt bokförlag som planerar att ge ut en bok om ”Odling som terapiform” tillsammans med artisten Karl Martindahl.
Känns oerhört fint att få vara med och bildsätta en hel bok från start, där alla våra säsonger av sådd, odling och skörd och vila finns med. 
Ni vet ett sådant projekt man drömmer om att ha bredvid andra jobb som är mer i uppdragsform, snabb fotografering och tight leverans. 
Detta får ta tid och att få återkomma till samma plats dag efter dag är speciellt.

Sedan är jag glad över att jobba med ett pågående fotojobb där jag exponerar smultronställen i vårt vackra Sverige.





Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Orädd, social, tålmodig, kommunikativ, självgående 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Vilka roliga jobb har du gjort på senaste? Vart har du rest? Svaret kan vara allt mellan vardagsreportage i Falköping eller i researtikel i Bologna.

När var du riktigt lycklig senast?
När jag i veckan sprang min favoritslinga i tuff terräng i Hallbyskogen. Kände hur euforin pulserade ut i systemet, lyssnades på en favoritpodd. 
Sambon sprang en annan slinga bredvid, en gemensam stark o frisk känsla.




Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Skulle helst ske tillsammans med en kompis eller syster. Kanske Eiffeltornet, drömmer ju om att bo i en taklya i Paris någongång i framtiden…
Tills dess tänder jag ett fint secondhand fynd om kvällen, en lampa byggt av trä i två våningar som Eiffeltornet.

Hur är du som bilförare?
Grym på fickparkering åt båda håll. Tyvärr lite aningens tung på plattan.

När blev du vuxen?
Har nog alla vuxenpoäng...det där begreppet kan man nog vända på hur mkt som helst. 
Vuxen kan ha negativ klang, men en 20-åring Anna skulle jag inte vilja tillbaka till.

Vilket är ditt sämsta köp?
Just nu "sliter jag mitt hår" att den snabba fiber vi dragit in i huset ska lira med ngn av de 2 routrar vi testar oss fram på. 
Ingen är nöjd o jag surfar hellre på mobilens internetdelning just nu. Hopplöst!

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Uma Thurman.




Vad ogillar du i din personlighet?
För lite analytisk och att jag kan vara för okänslig ibland.

Vad är din bild av total misär?
När barn blir utsatta psykiskt eller fysisk oavsett var i världen.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Exkludering o avundsjuka.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Oj vad svårt, vill hylla vännen Renata Chlumska, en lyssnare, är ödmjuk, äventyrlig, spännande och klok kvinna, allt på samma gång.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Snällhet är underskattat!

Vilken är din största fobi?
Att minneskort eller hårddiskar ska krascha, förföljd av känslan dagligen ...




Vad är din största rädsla?
Att dödliga sjukdomar knackar på hos familj och vänner. Svårt för sjukhusmiljöer.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Breda axlarna, även om de med fördel axlar två nikonkameror lätt.

Var skulle du helst av allt bo?
Där jag bor, men så här års gärna delvis i södra Europa.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet och spontanintet.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt o ovetandes. 
Knall och Fall.



Vad är din största extravagans?
Borde lyxa till vardagen mer, inser jag när jag läser frågan här! 
Inte bara njuta av ett hett bad utan poppa bubbelflarran samtidigt och oftare.
Kom också på att det är ju att dricka dessertvin, bland det göttigaste som finns. 
Gärna på druva eller äpple.

När ljuger du?
Om jag skäms, mindre o mindre med åren ... hänger väl ihop med att bli vuxen och ta ansvar.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf absolut.

Vad är ditt motto?
Friskt vågat, hälften vunnet!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Förmodligen jobbar.

Ångrar du något i livet?
Att jag avböjde att bege mig till Harlem en tidig lördagmorgon för att dansa i en musikvideoinspelning med en artist jag inte hade hört talas om ”Santana” i New York.
Vem han var skulle jag snart lära mig, när låten ”Smooth” blev en av det årets superhittar! 



Vad gör du i jul?
Väntar på att bli moster! 1st time.

Tack så mycket för hjälpen Anna!
Hoppas du får en riktigt god jul med familjen.
Du som läst detta vill såklart ha mer av Anna och du kan med lätthet kolla in hennes hemsida.

Imorgon klockan 06:00 har vi en ny lucka, vad som döljer sig i den får du se såklart.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden