måndag 9 december 2019

Lucka 9 med David Lundmark

I lucka 9 är det ingen mindre än David Lundmark som kikar fram.
Till vardags jobbar han på Dagens Arbete och du har säkert också koll på att han tog Årets Porträtt i senaste ÅB-tävlingen.
En trevlig man.
Året innan dess fick han också pris och du kanske minns honom i en filmrapport jag gjorde, kolla här annars,

Låt oss tillsammans öppna lucka 9 med David Lundmark.
Håll till godo.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Jag blir sällan nöjd med mina bilder, däremot kan jag känna mig nöjd när jag lyckats bygga förtroende eller tagit mig in och fotograferat någonstans där det varit svårt.

Berätta mer? 
Strävan efter en bild är det som lockar. 
Det är ganska otacksamt att fotografera då det sällan blir som man tänkt. Jag brukar ha höga förhoppningar innan jag åker ut på ett jobb sen när man väl är där så blir det inte alltid som man tänkt sig då får man laga efter läge. 
Tur brukar hjälpa, det är underskattat.
  
Vad betyder det för dig att fotografera? 
Trygghet och ett sätt att få möta människor. 
Jag älskar att vara ute och träffa människor och se miljöer. 
Det är ett sätt att uttrycka sig. Jag har inte tålamodet eller talangen att måla eller skriva. 
Det händer liksom inget. När man fotograferar måste man ibland ha tålamod däremot händer det alltid något.



Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför. 
Anna Clarén. Hon var min lärare på Biskops Arnö. 
Hon lärde mig att se saker jag tidigare inte lagt märke till i bilder. 
Tack vare henne lärde mig att ta kontakt med andra människor. 
Hon lyckades göra den onaturliga situationen där man fotograferar en annan människa naturlig.

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Varje dag som går så känner jag tvivel. 
Jag tror att det är bra att tvivla på sig själv.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Vilsen Västerbottning söker likasinnad kvinna.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
Vill du ha mer mat?

När var du riktigt lycklig senast? 05-10-2019 
Då körde jag en sista repa med min Amazon innan vintern.  
Solen sken och motorn spann. 
Tråkigt nog pajade kopplingen så det varade inte så länge.



Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
En ful tribal i svanken. Lika bra att gå all in om jag måste gadda mig.

Hur är du som bilförare? 
Jag är otålig och har kort stubin när jag kör bil. Jag tror alltid att det är på mig andra bilar tutar. 
Varför ens tuta? Förbjud tutjäveln. 
Jag blir arg bara av att tänka på tutande folk. 
Jag försöker dock vara lite mer förstående nu sen jag tappade körkortet.

När blev du vuxen? 
När jag fyllde 18 som alla andra. Eller? 
Helt sjukt att man ses som vuxen vid 18 år. 
Jag försöker vara vuxen när jag måste men då jag inte riktigt vet vad det innebär att vara vuxen så är det svårt. 
Jag tänker direkt på ordet tråkig när jag hör ordet vuxen.

Vilket är ditt sämsta köp? 
En Nikon D5. Fy fan dyr och tung.
  
I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Det lär ju bli dålig budget på den filmen så kanske någon som tar lite gage?



Vad ogillar du i din personlighet? 
Att jag har så dåligt tålamod och att jag tar saker personligt.

Vad är din bild av total misär? 
Mall of Scandinavia strax innan jul.

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Folk som tar sig själv på för stort allvar och folk som pratar skit.

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Min dotter. 
Hon är ganska precis ett år gammal och är så sjukt rolig. Hon har redan den bästa humorn. Annars skulle jag säga Bob Dylan mest bara för att han var kompis med Johnny Cash.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?   
Att vi kan föreställa oss att vi ska dö. Klart sämsta egenskapen.



Vilken är din största fobi? 
Kackerlackor, äckeldjur.

Vad är din största rädsla? 
Att något hemskt ska drabba någon i min familj eller kärnvapenkrig.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Min kassa skäggväxt. 
Min far har alltid haft ett vackert skägg men jag har stora kala partier på kinderna. 
Jag har försökt spara för att se om dom kala fläckarna kanske vill haka på resten av skägget men nej.

Var skulle du helst av allt bo?  I Umeå vid havet eller i Trumptower för då skulle gubben bli hemlös.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
När dom frågar om jag vill komma på kaffe.

Hur skulle du vilja dö? 
Sjukt gammal på en kökssoffa i sommarstugan utanför Piteå. 
Hela familjen ska vara samlad. Jag ska vara mätt efter mammas palt sen somna in.



Vad är din största extravagans? 
Jag googlade ordet. Lyx eller överdrift. Då skulle jag säga när man får dra bort folien från ett nytt smörpaket. 
Fan va skönt. Då känner man sig rik. 
Mjukt stenugnsbakat tunnbröd med Västerbottensost och extra saltat Bregott är inte heller dåligt.

När ljuger du? 
Jag försöker att låta bli att ljuga men jag brukar ljuga när telefonförsäljare ringer eller när kyparen på restaurangen frågar om maten var god.

Vilken är ditt favorityrke? 
Mitt nuvarande yrke annars skulle jag säga läderhantverkare.

Vad är ditt motto? 
Allt genast!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?  
Äckliga saker eller kör för fort och sjunger i bilen.

Ångrar du något i livet? 
Massor med saker men vad tjänar det till? 
Jag försöker sluta ångra saker och istället lära mig av mina misstag. 

Vad gör du i jul? 
Går upp i vikt och umgås med min familj. 

Kanske drar och skjuter lite slagskott med kompisar.

-----------

Tack så mycket för hjälpen David!
Alla bilder i det här inlägget är tagna av David Lundmark själv.

Imorgon klockan 06:00 öppnar vi en ny lucka, du hänger väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden