onsdag 16 december 2020

Lucka 16 - Peter Frennesson



När du vaknar idag den 16/12 så är det ingen mindre än min vän och kollega Peter Frennesson du finner i luckan. Alltså vi känner varandra himla väl även om vi tyvärr ses alldeles för sällan. Men just imorgon ska vi faktiskt ses hemma hos en annan gemensam vän i Per-Anders Jörgensen (lucka 13 år, 2013) så det ser jag fram emot mycket. Bilden då?

Jo, den har några år på nacken den här. Jag tror det är en fest när Sydsvenskan fyllde 150 år (1998) och jag och Peter hängde mycket på den tiden, det var himla fint. Jag ser Peter som en mycket god vän, även om vi som sagt inte ses så ofta så kan jag alltid lita på honom. Han finns där. Peter är också en av få fotografer jag vet glömt en 600mm i en korsning i San Francisco och kommit upp på hotellrummet, kommit på det och rusat tillbaka och den står kvar! Även en Leica M6 (Lillehammer 1994) och en splitterny Canon har kommit bort (på bussen på nyår). Men grejerna har också alltid kommit tillbaka, snyggt och prydligt. Jag är rädd att jag skulle kunna hålla på hur länge som helst om galna upptåg och roliga historier. Fullt med kärlek såklart, men jag tror vi låter Peter berätta själv istället. När jag började på Sydsvenskan var Peter en idol och är det på många sätt än idag.

Peter Frennesson mina damer och herrar!

---------

Hur har coronapandemin påverkat dig?

I våras och somras inte så mycket, inte mer än att det var jävligt tråkigt att allt kul var inställt. Då var vi i Skåne ganska förskonade. Men nu när smittspridningen tagit fart även här verkar det som att folk i allmänhet är lite mer försiktiga, avvaktande. Så även jag.  


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Jag måste tyvärr medge att det är inte mycket jag producerat som varit speciellt bra i år, men jag tycker om bilden på brottaren Armando Molin.


Berätta mer?

Det är en enkel bild, rena linjer. Det jag gillar är att

hans kropp befinner sig i en för oss andra helt omöjlig position samtidigt som hans ansiktsuttryck är så fridfullt.




Vad betyder det för dig att fotografera? 

Att få vara kreativ, att träffa spännande människor och besöka platser man annars inte gjort.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera?

Lära mig bygga gitarrer, och ska heta Frenne Rockocaster. I Fenders typsnitt.

Kan vara värt en stämning. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Det gör jag alldeles för ofta. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Lugn, tråkig, småfet, snäll, nyfiken.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

”Jag ska köpa en ny kamera, har du några tips?”


När var du riktigt lycklig senast?

I söndags, när Cavani gjorde 3-2 i 93:e minuten för United mot Southampton.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Jimi Hendrix. I naturlig storlek.


Hur är du som bilförare?

I mina egna ögon kör jag som en gud, har alltid gjort. Min fru har dock en helt annan uppfattning.


När blev du vuxen?

Svårt att säga, man är väl en massa åldrar samtidigt? Som när man kör bil med Mastodons ”Black Tongue” på stereon uppskruvad till 11 och 22-åringen i en skriker YES!! samtidigt som 56-åringen lägger sig i och tycker att nu får du allt lugna dig lite. Eller så är det bara jag.


Vilket är ditt sämsta köp?

Jag har aldrig spontanköpt en soffa som man sen upptäcker inte går att ligga i eller något sånt, så sämsta köpen har väl varit onödiga krognotor.

Haha! Nej, vem skulle göra något sådant?!


Filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Jag vill ju gärna tro att det är en ung Steve McQueen som spelar mig. Eller Robert Redford. Fast det blir väl snarare någon från Stefan och Kristers gäng.


Vad ogillar du i din personlighet?

Att jag är dålig på att gå från idé till handling, oavsett vad det gäller. 


Vad är din bild av total misär?

Krig.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Empatilöshet.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Min fru, för att hon står ut med mig.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Tja, de som utger sig för att vara ”en rak person”.

Jag ser det mest som en förevändning för att de ska kunna vara jävligt elaka och komma undan med det.


Vilken är din största fobi?

Att stå på scen. Kommer aldrig att ske. Aldrig.










Vad är din största rädsla?

Läste förra sommaren ”Den obeboeliga planeten” av David Wallace-Wells, där han beskriver vilka konsekvenser den globala uppvärmningen medför. Det är en ren skräckskildring, och jag är seriöst orolig för hur det ser ut här när dagens barn är i min ålder.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Man är ju lite kantstött vid det här laget, så listan blir lång om man skulle börja kolla. Så jag låter bli.


Var skulle du helst av allt bo?

I ett penthouse på Manhattan, med en jättestor terass ut mot Central Park.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Att de vill ha mig som vän.


Hur skulle du vilja dö?

Om jag nu måste, i ett fridfullt ögonblick utan att jag märker det.


Vad är din största extravagans?

Har inga alls.





När ljuger du?

I frågeformulär.


Vilken är ditt favorityrke?

Gitarrist i Pink Floyd. Medger att det är en ganska begränsad arbetsmarknad men man kan ju alltid drömma.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Hänger på mig gitarren och försöker spela som David Gilmour.


Ångrar du något i livet?

Att jag inte tog skolan på allvar. Men det löste sig ganska bra ändå.


Vad gör du i jul?

Långledig förutom julafton då jag jobbar. Stannar hemma, umgås med familjen och spelar schack på nätet. Om ni vill utmana mig spelar jag på lichess, användarnamn MrStrix. Vill tillägga att era vinstchanser är stora då jag är ganska medioker. Men det viktiga är ju inte att vinna ;)


---------


Tack som bara den för hjälpen Peter! Just julafton låter ju sådär (ska Hussein vara ledig alltså?!) men annars får du ha en fin jul och gott nytt år! 

Vi ses imorgon. Kul! Följ honom på Instagram, han är inte jätteaktiv där men ändå.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf du kan hålla utkik efter.

Du hänger med va?






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden