lördag 15 december 2018

Lucka 15 med Adrian Øhrn Johansen


Det här är Adrian Øhrn Johansen
Jag träffade honom på DOK-festivalen första gången. 
Mer än en trevlig kille som nu håller i festivalen också.
Men han är en duktig fotograf också såklart. Jag hade också förmånen att få hänga med honom en helg i Arild i höstas och den där helgen känner jag mer och mer att jag är tacksam att jag fick vara med på.

Jag tycker vi river upp lucka 15 nu.
Adrian Øhrn Johansen mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Svaret på det er kort og godt at, nei, jeg føler meg aldri fornøyd med egne bilder. 
Jeg misunner de som klarer å se seg fornøyd med eget arbeid.

Berätta mer?
Det siste året har vært delt mellom sporadiske fotooppdrag og jobbing med egne fotoprosjekter. De går over litt lengre tid, og er ikke ferdige før i 2019. 
Jeg har også brukt en del tid på dokumentarfotofestivalen DOK, som hvert år arrangeres i Fredrikstad, like ved svenskegrensa ved Svinesund. 
Vi er en gjeng som driver festivalen på dugnad. 
En del svensker besøker festivalen, men vi ønsker oss enda flere. 
Velkommen skal dere være, svensker!




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Trivelig, snill, mann, 32 år.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Jeg er født med diverse matallergier. 
Så hva jeg kan spise og ikke spise blir ofte et tema i middagsselskaper der jeg deltar. Bortsett fra det hører jeg ofte spørsmålene «hvordan går det?» og «hva gjør du for tiden?».

När var du riktigt lycklig senast?
I går kom jeg på en idé til et fotoprosjekt. 
Jeg satt i bilen, og ble så fornøyd at jeg skrudde jeg opp musikken og tråkket litt hardere på gassen.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg vil helst slippe tatovering, men hvis jeg ble tvunget ville jeg benyttet anledningen til å få en huskeliste. 
En praktisk tatovering, med andre ord. F.eks. en liste med passord til appene jeg bruker. Innlogging til aviser, flyselskaper, osv. 
Det kunne vært kjekt å ha på armen. 
Problemet er at det hender jeg må endre passordene, så kanskje det er bedre med en liste over når familie og venner har bursdag? 
Men en slik oversikt finnes jo på Facebook. 
Jeg må tenke litt på dette, merker jeg.




Hur är du som bilförare?
Å kjøre bil er noe av det absolutt beste jeg vet. 
Være i bevegelse og samtidig slappe av. Jeg er blitt fortalt at jeg kjører jevnt, med god flyt, uten rykk og napp.

När blev du vuxen?
Jeg er snart voksen, men ikke helt ennå. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Min første bil, en Renault Clio. Den stod oftere på verksted enn den var på veien.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Jeg har i meg både Ole Bramserud og Stig Helmer Olsson, så hovedrollen i filmen om meg spilles enten av Jon Skolmen eller Lasse Åberg. 
Noen dager er jeg frempå og uredd, andre ganger nølende og engstelig. 
Dagsformen avgjør.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg er uhyre konfliktredd. Ofte burde jeg si fra tydeligere. 

Vad är din bild av total misär?
Egoisme og rasisme.




Vad ogillar du i andras personlighet?
Selvopptatthet, arroganse og folk som viser manglende respekt i møtet med andre.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min kone, Tora

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Det er vel ikke for en menneskelig egenskap å regne, men jeg synes verdien av å være aktiv på sosiale medier er voldsomt overdrevet.

Vilken är din största fobi?
Slanger. Vi har orm i hagen om sommeren. 
Får jeg øye på en, skriker jeg høyt og legger på sprang, selv når jeg vet den ikke er giftig.

Vad är din största rädsla?
At Norge skal bli et samfunn der vi er oss selv nok.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg bruker lite tid på utseendet. Verken andres eller mitt eget. 
Utseendet er som det er. 
Det blir ikke bedre av å gå å tenke på det, eller av å stå og stirre i speilet. 




Var skulle du helst av allt bo?
Det tok åtte år i Oslo for å finne ut at jeg trives best utenfor byer. 
Nå bor jeg på en øy på Hvaler i Norge, i huset der jeg vokste opp. Jeg bor noen få kilometer fra grensen til Sverige. 
Enkelte steder i hjemkommunen min får vi faktisk svensk mobilsignal.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At jeg ikke behøver ha dårlig samvittighet hvis det går en stund uten at vi har kontakt. 
Når vi treffes er alt som det var forrige gang. Sånn har jeg det i hvert fall med mange av vennene mine.

Hur skulle du vilja dö?
Det spiller ingen rolle. Det ligger uansett utenfor min kontroll.

Vad är din största extravagans?
Jeg handler verken mat, vin eller klær, men bruker i stedet altfor mange penger på fotobøker. 
Kommer jeg over en attraktiv utgivelse, har jeg vanskelig for å la være å kjøpe. 

När ljuger du?
I går løy jeg til frisøren. 
Hun var i ferd med å vaske håret mitt og spurte om det er noen typer shampoo jeg ikke tåler. Jeg svarte nei, selv om det ikke er sant.
En uskyldig løgn, men et godt eksempel på en typisk situasjon der jeg snakker usant. 
Når jeg lyver, er det ofte for å unngå fokus rettet mot meg selv. 
Jeg er ubekvem med at andre skal tilpasse og tilrettelegge for min skyld.




Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf er et fint yrke, men i mitt neste liv drømmer jeg om å arbeide som lyddesigner i radioteateret. 
Jeg er fascinert av lyd.

Vad är ditt motto?
Så lenge man er snill og grei, ordner det meste seg.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Sover. 
Jeg sover mye.

Ångrar du något i livet?
Nei, jeg bruker ikke tid på å angre. 
Har aldri gjort det.

Vad gör du i jul?
Det vet jeg ikke ennå. Selve tradisjonen setter jeg pris på, men jeg har det ikke i meg å gjøre så mye ut av jula. 

Den innebærer mye styr og tar utrolig stor plass, tatt i betraktning at det egentlig handler om et par familiemiddager. Gavene handler jeg i ett jafs, en gang etter 20. desember. 
Nå virker jeg som en bitter gammel mann, men jeg er stort sett blid og fornøyd, altså.




Tack så mycket Adrian för hjälpen och God Jul till dig och de dina.
Du som läser det här och vill ha mer av Adrian, kollar in hans hemsida här.

Imorgon är det en ny lucka i julkalendern klockan 06:00?
Du hänger väl med va?

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden