söndag 22 december 2019

Lucka 22 med Frida Winter



Här, i lucka 22 skuttar Frida Winter fram, sommarfin och med sina två söner i händerna.
Frida har jag känt länge, enda sedan hon var på SvD för länge sedan.
När vi bodde i Dublin var hon utsänd på uppdrag dit så vi lyckades träffas där också. 
Året var nog 2001 sådär.
Senare blev Frida anställd på GP och det gjorde mig mycket glad, både för henne och för GP, men lika ledsen när hon senare fick sluta på tidningen. Även om jag visste att Frida fixar det, hon är för bra för annat så att säga.
Sen har vi såklart stött på varandra på olika grejer genom åren.
Frida är syster till Anton Hedberg (som du läste om i lucka 18)

Låt oss öppna luckan.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nja, jag fotar inte så mycket just nu utan fokus för mig senaste två åren har varit att bildredaktöra för hela Göteborgs Stad.
Men förra sommaren gjorde jag ett superroligt jobb för fotbollstidningen offside. 
Följde damlandslaget en vecka. 
Uppladdning här i Göteborg och en snabbvisit till Ukraina där dom tyvärr förlorade. 
Gott med klassiskt sportreportage på och vid sidan av plan.

Berätta mer?
Efter ca tusen år på dagstidning slutade jag på Göteborgs Posten 2015 pga besparingar. Frilansade först och landade 2017 i en fast tjänst för Göteborgs Stad. 
Roligt och nytt att lära sig att arbeta på myndighet. 
Jag har bla skapat ett nytt bildmaner för hela staden, samordnar alla bildbeställningar för stadens verksamheter, direktupphandlar och arbetsleder frilansfotografer. 
I våras stängde vi ner stadens gamla bildarkiv och nu bygger jag och mina kollegor upp en helt ny mediabank med stillbild, illustration och film.
Mitt i allt detta har GDPR tillkommit så jag har även blivit ”hobbyjurist”.
Senaste månaderna har jag börjat att fotografera igen till mediabanken. 
Jag tar också lite frilansuppdrag om om tid finnes.






Vad betyder det för dig att fotografera?
Det är en rolig, utmanande och kreativ tillfredsställelse samt lön på kontot.

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Martin Parr och Lars Tunbjörk- förlåt det är två. 
För att dom på ett så genialiskt sätt skildrat vardagsliv som dom flesta av oss kan relatera till. 
Dom har gjort det fula fint och det tråkiga roligt.

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Absolut, många gånger. 
Under flera år tänkte jag ofta att nu, nu kommer det fram att jag bara är fejk och kan inte detta. 
Men med ålder och erfarenhet kommer någon slags insikt och jag har landat i att jag är okej.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Snäll, rolig, impulsiv, morgontrött, ateist. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Oj, går tyvärr sällan på middag… men genom åren har jag nog fått svara på dels vilken kamera jag använder och vilka kändisar jag fotograferat.

När var du riktigt lycklig senast?
När solen sken i fredags efter tre veckors regn och mörker. 
Igår kväll när min stora tunga lite lata ridskolehäst Ruth dansade fram på lätta steg. 
I morse när jag och barnen med tända ljus tittade på adventskalendern och åt frukost tillsammans innan skola och jobb. 
Jag är riktigt lycklig för det mesta.




Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Korset på omslaget till Guns n Roses album Appetite for Destruction.

Hur är du som bilförare?
Ofelbar, snabb och grym på att fickparkera.

När blev du vuxen?
När jag fick barn, då blev jag lite vuxen. 
Men mitt mest vuxna tillstånd är nog när jag äter medtagen lunchlåda på jobbet och när jag tar drar på mig gul reflexväst inför cykelturen dit.

Vilket är ditt sämsta köp?
Finns tyvärr flera, tex värdepapper som sa poff och en dyr Nikon filmscanner jag aldrig ens lyckades att koppla ihop med datorn.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Meryl Streep

Vad ogillar du i din personlighet?
Tidsoptimist och ibland lite för snäll.

Vad är din bild av total misär?
Barn i prostitution och missbruk.




Vad ogillar du i andras personlighet?
Människor som saknar empati, är orättvisa, predikar osanning eller är högljudda.  

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min äldsta son som med sin ADHD har en kamp varje dag i skolan. 
Klimatet och tempot i dagens skola är jättejobbigt för honom. 
Ändå tar han sin ryggsäck och går dit varje dag. 
Som han kämpar. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att vi tror att vi kan kontrollera och planera allt. 
Men sen så boom slår ödet, sjukdomar, moder jord eller kärleken till. 

Vilken är din största fobi?
Löjligt rädd för ormar.

Vad är din största rädsla?
Att behöva begrava mina barn.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Hängkinderna.

Var skulle du helst av allt bo?
På en hästgård vid en sjö där solen skiner.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom alltid tröstar eller skrattar tillsammans med mig när livet åker upp eller ner.

Hur skulle du vilja dö?
Utan smärta och ovänner.

Vad är din största extravagans?
Att jag rider på ridskola två gånger i veckan och tävlar lite då och då. Ridsport är kriminellt dyrt.




När ljuger du?
När jag är sen eller inte vill såra någon.

Vilken är ditt favorityrke?
Ridande fotograf. (Finns det?)

Vad är ditt motto?
-Ta det lugnt, det är ingen öppen bröstkorg.
Mitt sätt att tänka i stressade situationer. 
Jag tänker att den enda gången man bör vara så exakt och på sekunden och noggrann, det är när det är en öppen bröstkorg.
Lustigt nog var jag och fotograferade en anestesisköterska på Östra sjukhuset här i Göteborg igår och blev påmind om mitt motto. 
Ingen öppen bröstkorg men en öppen buk med tarmar som hängde ut och flyttades runt. Vill ändå klargöra att jag aldrig missat en deadline, det är skillnad på att ta det lugnt och att hålla tiden.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Klipper hår i näsan, rakar bikinilinjen och gråter till youtube klipp där dom räddar djur i knipa. Dock inte samtidigt.




Ångrar du något i livet?
Inget så stort att jag tänker på det.

Vad gör du i jul?
Intar horisontalläge på soffan tillsammans med mina barn och katter efter en intensiv höst. Julafton firas med barnen, mor, mina bröder, svägerskor och alla brorsbarn. 
Vi är bra på att laga och äta för mycket julmat. 
Sen får vi tjockångest och skrattar tillsammans om tokigheter som livet bjussat på under året som gått.

-----------

Tack så mycket för hjälpen Frida!
Hoppas ni får en riktigt fin jul och ett bra nyår också.
Du följer väl henne på Instagram?

Alla bilder i det här inlägget är såklart tagna av Frida Winter själv.

Imorgon kör vi ytterligare en lucka i årets kalender, du följer väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden