måndag 14 december 2020

Lucka 14 - Sarah Hartvigsen Juncker


Då är vi framme vid lucka 14 kära ni. Här står ingen mindre än Danmarks senaste Årets Bild vinnare Sarah Hartvigsen Juncker. Som om inte det skulle räcka så vann bilden också nyhetsbild i tävlingen. 


Jag fick äran att träffa Sarah inför tävlingen på redaktionen på dagbladet Information där hon då gjorde sin praktik och du ser den filmen här. Det jag inte visste då var att hon skulle vinna så stort så det blev ytterligare en film på prisutdelningen som du ser här. Här om dagen i lucka 9 med Emil Ryge så skrev jag också om Dansk dokumentarisme och i senaste podcasten hör du mycket om bilden och Sarahs möte med mannen på bilden, du lyssnar här.

Men nu börjar det ändå bli hög tid att riva upp lucka 14 mina damer och herrar!


Sarah Hartvigsen Juncker.


----------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jeg er blevet bekræftet i, at det bedste i verden er et svedigt dansegulv proppet med mennesker. Og koncerter. Og spontanitet. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Ja, det er der.


Berätta mer?

I år har jeg fotograferet mest i forbindelse med min praktik på avisen Dagbladet Information. Det har været sjovt at fotografere så meget og så meget forskelligt. 


Vad betyder det för dig att fotografera? 

At fotografere er for mig mest et redskab til at kunne fortælle historier. Det er nærmest lidt tilfældigt, at det blev fotografiet, der blev udtryksformen. 


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Så ville jeg blive skrivende journalist. Eller havbiolog.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Ja. Hele tiden.





Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Bestemt, let til gråd, nysgerrig, kærlig og lidt pessimistisk.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Nå, hvad skal der så ske nu? 


När var du riktigt lycklig senast?

I dag da jeg købte en fransk hot dog på Rådhuspladsen.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Jeg har overvejet i mange år, hvilket motiv det skulle være, men jeg kan aldrig bestemme mig. Det mest sandsynlige scenarie er, at jeg bliver fuld og får skrevet ”mor” på overarmen.


Hur är du som bilförare?

God og velopdragen. 


När blev du vuxen?

Tidligt.


Vilket är ditt sämsta köp?

Mads og Monopolet brætspillet.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Jeg har altid fået at vide, at jeg ligner hende, der spillede Ulvepigen Tinke. 





Vad ogillar du i din personlighet?

At jeg er så distræt.


Vad är din bild av total misär?

Fotografiet af den lille pige og gribben af Kevin Carter.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Nærighed. Med penge og med kærlighed.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Min mor <3 Hun er sej.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Det er et svært spørgsmål. Folk har vel forskellige egenskaber, der kan være gode og dårlige. Men jeg bryder mig ikke om påståelighed og folk, der overdriver, for at fremhæve sig selv.


Vilken är din största fobi?

At flyve.


Vad är din största rädsla?

At alle mine nærmeste dør.





Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Jeg kan godt lide mit udseende.


Var skulle du helst av allt bo?

Sammen med hele min familie på en stor gård tæt på havet. Gerne med en stor lade hvor vi kan holde fester. Og så en lille stald med et par pensionerede rideskoleheste. 


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

De er virkelig sjove. Og tålmodige.


Hur skulle du vilja dö?

Da jeg var lille, ville jeg gerne spises af en haj. Det ville i det mindste være en sej måde at dø på. 


Vad är din största extravagans?

Friterede østers med tartarsovs, spinat og citron. 





När ljuger du?

Hvis noget er alt for pinligt.


Vilken är ditt favorityrke?

Det er forhåbentlig at være fotojournalist!


Vad är ditt motto?

Jeg har ikke et motto. 


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Ser Keeping Up with the Kardashians.


Ångrar du något i livet?

Ja.


Vad gör du i jul?

Jeg er altid sammen med min familie. Vi går i kirke, spiser flæskesteg og/eller and, brun sovs, kartofler, brunede kartofler og rødkål. Bagefter får vi risalamande. Min morfar snyder med en falsk mandel. Så danser vi om juletræet og slutter altid med ’Nu det jul igen’. Min far synger andenstemme på de fleste sange. Bagefter pakker vi gaver op og spiser konfekt.


--------


Tack så mycket för hjälpen Sarah! Hoppas du får en riktigt fin jul och ett gott nytt år också såklart. Du som läst detta vill ha mer såklart, följ henne på Instagram också.


Imorgon klockan 06:00 kommer nästa fotograf i den här julkalendern, du hänger väl med va?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden