måndag 7 december 2020

Lucka 7 - Nils Petter Löfstedt



Första gången jag hörde talas om Nils Petter Löfstedt så var jag chef på Sydsvenskan och vi hade köpt in ett projekt nere i hamnen i Malmö som han fotograferade till. Han och en kollega byggde upp ett hemligt rum, kan man säga i eller under stenarna på något sätt. Det var himla spännande. Senare tog sig Nils Petter an Jean Hermansson och gjorde film om honom som han kallar Himlens mörkrum, jag hoppas verkligen du sett den. Annars ser du trailern till den här.

Jag tycker det är så himla fint att han söker vidare och låter Jeans bilder leva vidare. Han har också gjort en film där han letar upp bilderna bakom bilder och du ser den lätt här. Jag tänker att det bara är fina människor som gör sånt. Som engagerar sig så hårt i andras verk.

Bilden här ovan är från en filminspelning till dokumentären "Småstad" som du ser en trailer till härMen nu börjar det bli dags att riva upp lucka 7 känner jag. 

Nils Petter Löfstedt mina damer och herrar!

-----------

Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jag fick skiten och det var några tuffa nätter så jag har under en period fått ställa in en hel del. Hade också planer på att komma in på olika arbetsplatser och filma och fotografera och det är omöjligt nu. Men på det stora hela ska jag inte klaga. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Bilden på min fru timmen innan Laura kom till oss. 


Berätta mer?

Alltså där och då när bilden togs, det liknar inget annat i livet. Svårt att komma tillvaron närmare än där och då och så den oerhörda oron och samtidigt en väldig lycka. 





Någon annan bild du vill berätta om?

En bild kan också bli till långt senare. Har äntligen fått ordning på ett sätt att få in negativen i datorn med önskad kvalitet. Hittade en bild från Göteborg 2001 som jag helt missat. Bilder känns för mig helt ny fast det snart är 20 år sedan den togs.


Vad betyder det för dig att fotografera? 

Det är ett sätt att leva och det betyder väldigt mycket eftersom det är grunden i det jag gör. Fotografi kan för mig vara en väldig tröst och ett sätt att se och reflektera över livet.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Då skulle jag börja skriva.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? Ja absolut. Men handlar nog mest om bildens begränsning som jag ibland får för mig finns. Eftersom jag också arbetar med film har jag ibland ställt fotografiet mot filmen och då är det lätt att komma till slutsatsen att fotografi är klenare när det gäller att berätta en historia som griper tag i folk.   


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Mjuk, inkännande, intresserad, kreativ och stilig.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Hur fick du kontakt med Jean Hermanson.


När var du riktigt lycklig senast?

Tog nyligen mitt första lån och köpte en bil där alla 6 i familjen får plats. Första turen, ren och skär materiell lycka.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Luffarmärket.





Hur är du som bilförare?

Rädd och desorienterad.


När blev du vuxen?

Det var när jag började jobba på ett Mentalsjukhus. Där blev man vuxen rätt snabbt.


Vilket är ditt sämsta köp? 

Köpte en Contax T3 som det var något tjafs med. 


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Min fru säger att det är Viggo Mortensen.


Vad ogillar du i din personlighet?

Att jag inte kan släppa en liten detalj som ingen annan ser. 


Vad är din bild av total misär?

Har aldrig varit i närheten av detta tillstånd så ska nog inte spekulera i detta tillstånd.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Självupptagenhet.





Vilken levande människa beundrar du mest?

Personalen på min sons förskola. Fy satan vilka hjältar.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Har funderat länge på denna fråga och kan inte komma fram till något vettigt svar.


Vilken är din största fobi?

Tycker inte om spindlar.


Vad är din största rädsla?

Är livrädd för att det ska hända mig och min familj något i trafiken.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Mina tänder. 

Var skulle du helst av allt bo?

Närmare mina föräldrar på en lugn gata där barnen kan härja fritt. Men trivs också väldigt bra på Värnhem i Malmö.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Att de finns där.


Hur skulle du vilja dö?

På ett ålderdomshem.





Vad är din största extravagans?

Whiskey och snus.


När ljuger du?

När det kniper kan jag ljuga för barnen.


Vilken är ditt favorityrke?

Lever mitt favorityrke som är ett hopkok av många olika yrken. Filmare, fotograf och lite annat.


Vad är ditt motto?

Att slutföra det som sätts igång.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Jag dansar och sjunger och pratar mycket med mig själv.


Ångrar du något i livet?

Nej inte direkt.


Vad gör du i jul?

Vi håller oss nog hemma i Malmö.


---------


Tack så mycket för hjälpen Nils Petter! Hoppas du och familjen får en fin jul och nyår.

Du som läst detta vill såklart se mer och lättast är väl att du börjar med hemsidan.

Köp också DVD:n om Jean Hermansson och hans bok också, du finner det på hemsidan men också direkt här.

Följ honom också på Instagram är du gullig!


Imorgon klockan 06:00 kommer ytterligare en spännande fotograf, du hänger väl med?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden