torsdag 10 december 2020

Lucka 10 - Annika Byrde

Här har du ingen mindre än Annika Byrde i lucka 10. Vi har träffats på olika fotofestivaler så som DOK-festivalen men också på PF-dagarna senast. Annika kan vara den mest skandinaviska fotografen vi har. Hon är svenska, från Falun men går i skolan på Oslomet i Norge. Just nu är hon dessutom ute på sin praktik och den gör hon på Politiken i Damark - ja, du hör ju!

Vi river upp lucka 10. Annika Byrde mina damer och herrar!


--------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Det har varit jobbigt att vara ensam så mycket, tycker jag, framförallt för att jag övertänker saker så mycket då. Jag har definitivt varit mer ute och gått och rört på mig och tagit ned lunchen ut och allmänt fått mer frisk luft.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Nöjd är ett sånt där svårt ord för mig som jag har svårt att känna. Det är alltid saker jag hade velat göra annorlunda. Så jag har kanske inte direkt bilder jag är extra nöjd med, men jag är nöjd över att jag har vågat prova mycket saker och gjort flera jobb och kortare projekt som jag har lärt mig otroligt mycket av. 


Berätta mer?

Under året har jag börjat frilansa lite för en nyhetsbyrå och också hunnit med ett kort vikariat under sommaren, och under hösten har jag praktiserat på Politiken. Jag har gjort tusen olika saker, massor av fotboll, femminutersporträtt, små reportage, lite mer porträtt, trängts i stora högar framför olika statministrar och varit på presskonferenser. Det har varit intressant och lärorikt och väldigt roligt men allt bara snurrar i mitt huvud just nu och jag behöver några dagar ledigt tror jag. Efter jul ska vi göra avslutningsprojektet i skolan och det ser jag mycket fram emot. 





Vad betyder det för dig att fotografera? 

Att fotografera är för mig en möjlighet att se och uppleva saker och möta personer som jag annars inte hade gjort. Det är det häftigaste med jobbet tycker jag, att helt plötsligt sitta i någons kök och vara med någon i vardagen som något mer än en gäst. Att få pröva någon annans liv för en liten stund. Det är det finaste. 


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Då skulle jag göra radio. Jag har en hemlig dröm om att springa runt med en sån där liten ”ryggsäck” som de har när de kör live (eller hade? Kanske man har slutat med det nu?) och se ut som en riktigt journalist med hörlurar och mikrofon och allt. Jag skulle förmodligen vara en ganska kaotisk och urflippad live-journalist men det skulle säkert vara underhållande för alla andra än mig. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Allt för ofta. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Entusiatisk, morgonmänniska, gillar utomhusaktiviteter och vin. Lugn. 


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 

”Vad är det du gör nu igen?”, för att jag har flyttat massor och har haft olika jobb så har jag inte sett folk på ett par år så kan jag göra något helt annat och bo någon helt annanstans än när de såg mig senast. 


När var du riktigt lycklig senast?

När solen var framme när jag var ute och sprang och allt kändes lätt och härligt. Jag tror verkligen på de små sakerna. Gott kaffe, en bra promenad, ett fint samtal, en lugn stund på en hektiskt dag, att göra något bara för att jag vill och inte för att det behövs. 





Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Det kommer aldrig hända. Men om det mot förmodan ändå skulle hända hade jag velat ha ett specialritat motiv av illustratören Sven Nordqvist. Jag älskar de där pyttesmå figurerna som man inte ser först men som alltid finns i alla hans bilder. 


Hur är du som bilförare?

Min bilkörning speglar min personlighet väl. Alltså är den en kombination av ”ojdå, är det jag som har grönt nu?”-hållet och total panik när jag inser att jag skulle ha svängt vänster på den gatan jag håller på att köra förbi och nu är det åtta bilar bakom så att jag måste köra runt hela kvarteret – igen. 


När blev du vuxen?

Ibland tänker jag att jag är vuxen (jag är 32…), sen tänker jag på att andra i min ålder har flera barn och hus och tvättar flera gånger i veckan och handlar med långa inköpslistor medan jag råkade äta bara tacochips till middag igen och inser att jag har en bit kvar till den totala vuxenheten. 


Vilket är ditt sämsta köp?

En nyårsklänning som satt konstigt och som jag inte ens använde och tänkte lämna tillbaka men glömde bort det. Jag har aldrig klänning så jag vet inte vart jag ens fick det infallet ifrån.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Det vet jag inte, men filmen hade varit regisserad av Zhang Yimou. Den hade förmodligen inte sålt så himla många biljetter. 





Vad ogillar du i din personlighet?

Att jag lätt får förlamande prestationsångest.


Vad är din bild av total misär?

Barn som inte får hjälp och ramlar mellan stolarna. Att det fortfarande spelar så stor roll vart och hur du växer upp för hur din framtid blir. 


Vad ogillar du i andras personlighet?

Jag har svårt för högljudda och bullriga personer.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Oj, jag vet inte. Jag gillar Tove Janssons böcker och teckningar och målningar väldigt mycket och tänker att hon måste ha haft ett väldigt spännande liv med konstskolor och resor och kriget och allt. Jag tycker i och för sig mycket om muminböckerna men hon har ju gjort så otroligt mycket annat som också är riktigt bra. Jag beundrar den där förmågan att vara bra på flera saker också. 

Det var ett tag sen hon dog inser jag, men ändå… jag kommer inte på någon annan just nu. 


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Människans mest överskattade egenskap är att vi har en övertro på att vi är rationella och logiskt tänkande. Det är vi ju till viss del men mindre än vi tror själva. 


Vilken är din största fobi?

Höjder! Eller mörker. 





Vad är din största rädsla?

Att förlora familjen på något hemskt sätt och bli helt ensam kvar. 


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Mina tår är krokiga och fula haha, men det är kanske de flesta tår egentligen?  Ska jag vara ärlig börjar det synas att jag aldrig i hela mitt liv tackat nej till en efterrätt också och eftersom jag förmodligen aldrig kommer att göra det heller är det väl som det är. 


Var skulle du helst av allt bo?

Till vardags bor jag i Oslo och där trivs jag bra, men jag bor i en pytteliten studentlägenhet så jag skulle vilja byta till en som är lite större så att jag kan bjuda hem folk. 


Om jag kunde flytta ett fjäll närmare Oslo så hade det varit perfekt. Och helst ett där det inte var så mycket folk heller så att jag kunde åka dit när jag ville vara ensam en stund. 


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Att vi skrattar mycket, att de är speciella och härliga och gör spännande saker. Att vi inte alltid tycker lika om allt och att jag blir utmanad av det. 


Hur skulle du vilja dö?

Jag vill somna in stilla när jag är redo. Jag är mer rädd för att andra omkring mig ska dö än att själv dö, samtidigt som jag ganska nyligen har insett att livet faktiskt inte är oändligt längre. Kanske det faktiskt är det som gör mig vuxen?





Vad är din största extravagans?

Jag köper alldeles för dyra hörlurar och alldeles för många anteckningsböcker och fineliners. Det är nog det. 


När ljuger du?

När jag säger ” det ska jag göra imorgon”. Det intressanta är att jag ofta tror på det själv. 


Vilken är ditt favorityrke?

Jag studerar till bildjournalist nu och det är fortfarande det som står överst på listan. Fråga mig igen om tio år?


Vad är ditt motto?

Pröva kan man alltid, och att rädsla i sig inte är en grund för att låta bli att göra något. 


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Äter chipsmiddag som nämnt ovan men det skulle jag ju aldrig erkänna att jag gör om någon frågar. Jag pratar med mig själv. Tyvärr gör jag det även när jag är bland folk men glömmer bort det.


Ångrar du något i livet?

Att jag oroar mig så mycket innan jag ska göra saker och så går det bra ändå. Det är så onödigt, det kan jag ångra. Ibland ångrar jag att jag har sagt ja till saker och ibland när jag har sagt nej. Att jag inte är modigare ibland. 


Vad gör du i jul?

I jul ska jag hem till Falun och träffa åtminstone familjen, men såhär i corona-tider är det lite oklart exakt hur det ser ut med middagar och sånt. Jag åker förhoppningsvis längdskidor om snön behagar komma och tar det väldigt lugnt.  Och äter för mycket julgodis och vin förmodligen. 


---------


Tack så mycket för hjälpen. Hoppas du får en fin jul med massor med skidåkning också såklart. Åk inte i den där hopp-backen ni har i Falun bara, det ser livsfarligt ut.

Du som läst detta vill såklart ha mer av Annika och börja med hennes hemsida och se till att följa henne på Instagram också.


Imogron klockan 06:00 kommer ytterligare en fotograf i den här julkalendern, du hänger väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden