söndag 15 december 2019

Lucka 15 med Anders Deros

Lucka 15 med Anders Deros mina damer och herrar!
När jag var i början av karriären blev Per-Anders Jörgensen Årets Fotograf.
SVT valde att göra en liten dokumentär om honom och med i den var också Anders Deros och Peter Widing.
Wow, tänkte jag. Vilket gäng!
De hade en 300mm-klubb som gick ut på att alla uppdrag under en vecka (tror jag det var) skulle vara tagna med ett 300mm och de peppade varandra.
Senare lärde jag känna Anders också och då hade han flyttat till Göteborg och jag till Malmö.
En bra kille alltså och ständigt på gång med grejer. Han lyfter Aftonbladets specialbilagor ordentligt vilket alltid är fint att se.
Tidigare i år fick jag också äran att dela ut pris till honom i Årets bild, det var jag extra glad för och det var också med bilder som han gjort till just en såndär bilaga.
Anders Deros kära du!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nej - är aldrig nöjd. 
Jo faktiskt. 
Har haft några porträttfotograferingar i år som jag är ganska nöjd med.

Berätta mer? 
Skulle träffa skådespelaren Mads Mikkelsen och visste att jag hade väldigt lite tid för att ta bilder. 
Typ några minuter. 
Blev insläppt en stund innan i ett av lyxhotellets stora pampiga rum i gammal stil. 
Det är lätt att en vacker miljö styr in en på fel spår och man glömmer bort kontakten med den man porträtterar. 
Samtidigt som Mads kommer in i rummet bestämmer jag mig för att skita i miljön och tryckte in honom i ett mörkt hörn mellan ett par dubbeldörrar där han knappt fick plats. 
Jag märkte att han blev förvånad, men tror att hans nyfikenhet var väckt. Och då hade vi skapat kontakt och jobbade hårt några minuter. 
Gjorde också ett reportage för fotbollsmagasinet Offside om religon i svensk fotboll som jag tycker blev bra. 
Framför allt var det väldigt intressant att göra.



Vad betyder det för dig att fotografera?
Att jag får utlopp för min kreativitet och att jag får träffa massa intressanta människor. 
Även att jag är så lyckligt lottad så att jag kan försörja mig på det som är så roligt och intressant. 
Jag är så rädd om denna känsla att jag allt för sällan fotograferar privat. 
Tänk om jag tröttnar…

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Det finns ingen enskild som betytt mycket för mig rent fotografiskt. 
Är rätt dålig på att ha idoler. 
Däremot är det så klart många som i sina roller som fotograf betytt mycket för mig. Framför allt när jag var ung och ny. 
Jag började min karriär som 18-åring på Sydsvenskan och det var en väldigt kreativ miljö. Många duktiga fotografer som sporrade och inspirerade. 
Bland andra Magnus af Geijerstam, Herbert Tinz, Hans Jonsson, och Alberg Wiking. Givetvis betydde Peter Widing och Per-Anders Jörgensen mycket för mig då vi tre tillsammans (Klubb 300) hade en väldigt speciell vänskap med ständigt pågående fotodiskussioner.
På Sydis (Sydsvenskan) var det kutym att man varje dag satte upp sin bästa bild på sitt kameraskåp för allas beskådan. 
Detta var långt innan digitala bilder och sociala medier. Instagram på riktigt om du frågar mig. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Ungefär inför varje uppdrag. 
På ett djupare plan är det väl när man någon gång funderat över om det går att livnära sig som fotograf i framtiden. 
Men jag tänker att jag gör mitt allra bästa på varje jobb och hoppas det räcker. 
Det har det gjort hittills.



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Hypotetisk fråga. Gift med världens mest fantastiska fru. Träffade henne när jag var 18.
Får bli kreativ, noggrann, pålitlig, händig och snäll.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Varför dricker du inte alkohol?

När var du riktigt lycklig senast?
Jag fick med mig min 18-årige son på en promenad förra veckan. 
Lycka!

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Kommer inte ske men om du tvingar mig blir det texten ”Full glugg”.

Hur är du som bilförare?
En av de bästa. 
Snabb, säker och rättvis.

När blev du vuxen?
Trestegsraket. 
1. Flyttade till egen lägenhet när jag var 16. 
2. Blev pappa vid 31. 
3. Slutade dricka alkohol för åtta år sedan.



Vilket är ditt sämsta köp?
Teliaaktier år 2000.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Edward Norton

Vad ogillar du i din personlighet?
Dålig på att driva sociala kontakter. 

Vad är din bild av total misär?
Barn som far illa i alla möjliga situationer.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Girighet och själviskhet. 
Oförmåga att förstå att alla gynnas av ett mycket mer jämställt samhälle.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Som sagt, dålig på idoler. 
Det är mer egenskaper än personer jag beundrar. 
Jag beundrar alla med makt och inflytande som vågar ta beslut som inte gynnar dom själva utan som på sikt kan skapa ett bättre samhälle att leva i. 
Beslut baserade på kunskap och inte populism eller kortsiktiga vinster.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Överdrivet självförtroende.

Vilken är din största fobi?
Jag har ingen fobi vad jag vet än så länge.

Vad är din största rädsla?
Att något allvarligt händer min familj.



Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Inte så att det är någon öltunna men något sexpack har jag inte (än).

Var skulle du helst av allt bo?
Trivs väldigt bra i Åsa där jag bor. 
Civiliserat men nära havet och naturen. 
Om det hade gått att kombinera med frilansverksamhet hade jag gärna provat på att bo i obygden. Typ Norrland mellan berg och sjö. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom vill vara vän med mig. Alla har olika egenskaper som är bra på sitt sätt. 

Hur skulle du vilja dö?
Gammal och frisk och helst inte ensam.

Vad är din största extravagans?
Kör en ganska fin bil. 
Motiverar det med att jag varken röker, snusar eller super.

När ljuger du?
Enligt forskning ljuger man 4-5 gånger om dagen. 
Jag är nog varken bättre eller sämre än statistiken. 
Har dock reflekterat över att man ofta ljuger för att inte göra den man ljuger för obekväm. Tex Hur mår du?, väckte jag dig? etc. 



Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.

Vad är ditt motto?
Gilla läget.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Kliar mig här och där… 

Ångrar du något i livet?
Inga livsavgörande beslut. 
Ångrar så klart att jag sagt dumma saker till de jag älskar när jag till exempel varit arg. 

Vad gör du i jul?
Umgås med släkt i Skåne. 

--------

Tack så mycket för hjälpen Anders och hoppas du får en riktigt fin jul och nyår.
Kolla in hans hemsida och följ honom på Instagram också såklart.

Imorgon är det dags för en ny lucka, du följer väl med?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden