fredag 6 december 2019

Lucka 6 med Stina Stjernkvist


Här i spegeln på en isländsk toalett står Stina Stjernkvist.
Jag hade förmånen att få hänga med henne en dag i Köpenhamn nu i höstas.
En bra människa även hon.
Stina sitter med i styrelsen för SFF (Svenska Fotograf Förbundet), men hon är också engagerad i så mycket mer som du kommer märka framöver.

Nu sliter vi upp lucka 6 tycker jag.
Stina Stjernkvist mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Det tar ganska lång tid innan jag får tillräcklig distans till bilder så att jag kan känna mig nöjd med dem. 
Är det för tätt inpå tänker jag mest på allt jag hade kunnat göra annorlunda. Att jag borde gjort mer eller bättre eller extra eller så. Men med lite distans finns det vissa bilder som stannar kvar. 
Rent estetiskt har jag till exempel en bild på Nano från Melodifestivalen som jag är nöjd med.

Berätta mer?
Jag har jobbat med Melodifestivalen sedan 2015 och ibland känns det som att alla bilder är tagna. 
Då blir jag lite extra glad när det är någon bildruta som lyckas stå ut från mängden. Jag tycker att den här bilden på Nano gjorde det, den är så enkel och tydlig, inget knussel liksom. I övrigt är jag på det hela nöjd med mitt år. 
Jag har jobbat på och alltid gjort mitt bästa och det är jag nöjd med.




Vad betyder det för dig att fotografera?
För mig är fotograferandet först och främst ett jobb. 
Jag ser på mig själv mer som en hantverkare än en konstnär. Men det är ett ju ett väldigt tillfredsställande jobb i den mån att jag får träffa och prata med så många inspirerande personer som jag aldrig skulle stött på annars. 
Det är jag väldigt tacksam för och det är det som får mig att vilja fortsätta. 

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Jag kan inte nämna någon enskild fotograf som skulle haft mer betydelse än någon annan. Det finns så många fotografer omkring mig som jag ser upp till och inspireras av, alla på olika sätt!

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Varje dag. 
Inför, under och efter varje jobb. Det där har nog blivit värre med tiden, ser fram emot en tillbakagång på den där skalan (lever i hoppet om att detta kommer avta). 
Trots allt tycker jag att tvivel är en sund känsla. Alla som inte då och då tvivlar på sig själv lever i förnekelse. 
Så är det bara. 
Det är bra att ha kompetenta och ärliga personer omkring sig som kan säga vad som är sant och vad som är inbillning. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem 
ord?
Engagerad, noggrann, spontan, seriös och karaoke.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
”Vad jobbar du med?” 
”Fotograf” 
”Åh vad roligt! Jag gillar också att fota!” 
Sedan börjar vi prata om vederbörandes hobby att fotografera fåglar eller husdjur.




Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Min bästa kompis Saga har en tatuering med våra kombinerade namn i morsekod, så skulle jag tatuera mig skulle det bli någon slags pendang till den. 
Om inte i morsekod så kanske en pil.

Hur är du som bilförare?
Jätteduktig (enligt mig själv)! Är ganska bestämd och temperamentsfull. 
När jag inte har road-rage för att folk ”glömmer” att blinka eller tränger sig eller är allmänt idioter så sjunger jag gärna högt till Melodifestivalen 2011 eller Whitney Houston (det är bara CD-spelaren som funkar i min bil).

När blev du vuxen?
Jag tror inte jag är vuxen än. 
Känner mig inte så vuxen i alla fall, hur det nu skulle kännas. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Det har jag antagligen förträngt.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Jennifer Lawrence, hon är cool.

Vad ogillar du i din personlighet?
Kan ha en tendens att inte lyssna och uppfattas ibland som bossig. 
Är också väldigt självkritisk och har fått korta ner det här svaret efter rådfrågan. 



Vad är din bild av total misär?
Krig.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Självgodhet, arrogans och snålhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mamma! 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Karisma!!! Fatta så himla överskattat! Och farligt! Irrationellt!

Vilken är din största fobi?
Har inte tid för fobier. 

Vad är din största rädsla?
Att göra fel.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Sånt tillåter jag mig inte att gå runt och fundera på. 
Jag undviker väldigt aktivt att tänka på vad jag eventuellt skulle ogilla med min kropp eller mitt utseende, det kan bara bli destruktivt! 
Jag är tacksam över att min kropp är frisk och fungerar och för mig framåt. 

Var skulle du helst av allt bo?
I ett stort gårdshus på Södermalm i Stockholm med högt i tak och egen trädgård, växthus/orangeri och funkiskök och gästsovrum som folk kan sova över i. 
Och så ska det vara nära mina vänner och min familj. (Har Hemnetknarkat hus i 17 miljonersklassen i en vecka, så min verklighetsbild är för närvarande lite rubbad.)



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Prestigelöshet, uppriktighet och humor.

Hur skulle du vilja dö?
Gammal, pigg och lycklig, knall och fall. 

Vad är din största extravagans?
Rödvin och ost.

När ljuger du?
När det inte spelar så stor roll och det är bekvämare än att säga sanningen.

Vilket är ditt favorityrke?
Konstnär! 
Att det finns människor som kan livnära sig genom att på heltid utforska världen, människorna och existensen genom olika konstnärliga tekniker är en av de finaste sakerna jag vet. 
Jurist är också ett bra yrke! 



Vad är ditt motto?
”Äsch, bara kör!”

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Pratar med mig själv. 

Ångrar du något i livet?
Nej. Det tjänar ingenting till att gå och ångra saker.

Vad gör du i jul?
Övar på min tyska. 

---------

Tack så mycket för hjälpen Stina!
Du som läst detta är säkert sugen på mer av henne och lättast är det att kolla in hennes hemsida, eller följa henne på Instagram.

Alla bilder till det här inlägget är såklart tagna av Stina själv.

Imorgon klockan 06:00 öppnar vi en ny lucka, du hänger väl med va?


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden