torsdag 5 december 2019

Lucka 5 med Nikolai Linares


I lucka 5 finner du ingen mindre än Nikolai Linares
Du känner kanske igenom honom från worldpressphoto och hans fina pris där 2018.
Som om inte det räcker så fick han pris i danska Årets Bild för samma serie men också senast i tävlingen.
Trots alla framgångar ser jag Nikolai som en väldigt fin och trevlig kille.
Nu öppnar vi lucka 5, mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Hvis jeg skal nævne noget, så må det blive mine billeder fra Colombia hvor jeg besøgte noget familie i januar. I den forbindelse besøgte jeg nogle indianere og tog billeder. 
Det var første gang jeg fotograferede en historie i mit andet hjemland, og det betyder meget for mig.  

Berätta mer?
Det var svært at arbejde med indianerne da de var meget sky. Jeg skulle godkendes for overhoved at få lov til at blive der et par dage.
I princippet ville de hellere passe sig selv, end at være i kontakt med ikke-indianere. 
De føler ikke at de vinder noget på at åbne op, så det var ikke nogle nemme dage. 
Men langsomt kom vi hinanden nærmere. Blandt andet ved at jeg lagde kameraet fra mig og hjælp en hel dag med at bygge et hus. 
Men endnu tur til bjergene ville nok være godt for projektet.




Vad betyder det för dig att fotografera?
Fotografiet har altid været min interesse og hobby. Så det er lidt mærkeligt, at det i dag er det jeg lever af. 
Men samtidig er det også det jeg altid har drømt om. 
Men det gør mig også nervøs at drømmen en dag slutter. Branchen er virkelig under pres.

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Det er svært for mig bare at nævne én fotograf. 
Da jeg gik på Journalisthøjskolen i Århus, var de to fotografer jeg fandt mest inspiration hos Mads Nissen og Christian Als. 
Jeg var så heldig at komme i praktik på avisen Berlingske, hvor begge var fastansat, så nu kunne jeg lære direkte fra dem. 
På avisen var min vejleder Søren Bidstrup, og han havde en kæmpe rolle for min udvikling i de år.

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Ja, det har jeg. 
Nok mest inden jeg kom ind på Journalisthøjskolen. Kan ikke komme med præcise tidspunkter. 
Men samtidig så var jeg ekstremt besluttet omkring, at den her ide om at blive fotograf, den skulle lykkes. Og da jeg endelig kom ind på skolen, vidste jeg at hvis jeg knoklede nok, så kunne det godt lykkes. 
Jeg var jo i de samme lokaler og havde de samme undervisere som nogle af de fotografer jeg så op til. Jeg så mig aldrig som et visuelt kæmpe talent, men vidste at hvis jeg arbejde benhårdt, så kunne jeg lykkes. 



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Positiv, Freelance Fotograf, Humor, Far, Gift

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hvis det er folk jeg ikke kender, så spørger de om fotografi er noget man kan leve af. 
Er det venner, så spørger de om jeg har fotograferet nogle spændende personer for nyligt. 

När var du riktigt lycklig senast?
Jeg kom hjem fra ferie i Californien med min familie for nogle uger siden. 
Jeg havde virkelig glædet mig til at besøge Yosemite National Park og opleve de kæmpe klipper med min familie. 
Og det skuffede på ingen måde. 
Det var fantastisk at dele den oplevelse med mine børn. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg har allerede tre tatoveringer med ”poetisk” tekst på. 
Så det skulle i hvert fald ikke være mere poesi. 
Men min datters første tegning, som ifølge hende selv, forestiller hendes mor/min kone, synes jeg kunne være sjov at have tatoveret. Altså en børnetegning. 

Hur är du som bilförare?
Jeg vil mene, at jeg er stabil. 
Kører ca 30.000 km om året.

När blev du vuxen?
Det har været en lang proces, der nok først rigtig blev en realitet da jeg blev far i 2011. 



Vilket är ditt sämsta köp?
For 3-4 år siden, da droner lige var blevet muligt at købe for normale folk, købte jeg en lille(kinesisk) “legetøjs” drone i en gamershop til min søn i julegave. 500kr tror jeg. 
Han blev lykkelig. 
Tror det lykkedes os at få den til at flyve en enkelt gang. 
Problemer med teknik der ikke ville som jeg ville osv. Elendig kvalitet. 
Jeg har lige fundet den igen og smidt den ud. Det var et elendigt køb.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Jeg forventer det er en Big Budget Hollywood produktion, så jeg må sige Leonardo DiCaprio med brunt hår og fuldskæg. 

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg kan desværre godt bære nag. Det sker dog heldigvis meget sjældent, men det sker. Det er nok den indre Latino/a der kommer frem.

Vad är din bild av total misär?
Jeg tager udgangspunkt i egne følelser her. Hvis min børn ikke ville kendes ved mig. 
Det ville være ren elendighed. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Falskhed. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Havde du spurgt mig for 10 år siden ville jeg sige Obama. 
Lige nu ved jeg det simpelthen ikke…

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Udseende. 
Det handler om hvem du er og ikke hvordan du ser ud. 



Vilken är din största fobi?
Store edderkopper er nok det tætteste jeg kommer en fobi.  

Vad är din största rädsla?
Der er vi nok tilbage ved mine børn. Hvis der skulle ske dem noget.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg må jo referere til spørgsmålet længere oppe og sige at jeg faktisk ikke fokusere så meget på mit eget udseende. 
Men hvis du tvinger mig til at svare, så vil jeg da sige at mine høje tindinger da på sigt kan blive et problem. 
Men jeg synes ikke jeg er der endnu. Synes du?

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg kan vildt godt lide at bo hvor jeg bor nu. I et rækkehus i Humlebæk, med gode naboer og andre børn. Men jeg gad da godt at bo lige ud til havet. 
Jeg bilder mig selv ind, at jeg så ville bade i havet hver dag. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deres humør og ærlighed.

Hur skulle du vilja dö?
Hvis man kan dø af grin, så lyder det optimalt. 
Ellers ville det være fint og gå i seng og aldrig vågne igen efter en fest hvor jeg har været på dansegulvet med alle familiemedlemmer og venner. 
Måske i forbindelse med min 100 års fødselsdag.

Vad är din största extravagans?
Det må være alle mine fotobøger. 

När ljuger du?
Aldrig. Og det er måske løgn.

Vilken är ditt favorityrke?
Det må være avisfotograf. 
Men professionel fodboldspiller må også være mega fedt. 

Vad är ditt motto?
En af mine ”poetiske” tatoveringer siger ”På jagt efter eventyr, på flugt fra kedsomhed”. 
Det står jeg nok stadig fast på.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg spiser slik i min bil. 
Jeg vil ikke sige hver dag…men det er tæt på.

Ångrar du något i livet?
Nej.

Vad gör du i jul?
Det sammen som jeg har gjort de sidste syv år. 
Vi holder jul hjemme med flere familiemedlemmer. 
Jeg laver rødkål og flæskesteg, og vi har en dejlig klassisk dansk juleaften. 

--------

Tack så himla mycket för hjälpen Nikolai
Bilderna i det här inlägget är såklart tagna av Nikolai Linares.
Du vill såklart se mer av honom och lättast är det på hans hemsida, eller varför inte följa honom på Instagram.

Imorgon klockan 06:00 kommer en ny lucka, du häger väl med va?







Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden