måndag 3 december 2018

Lucka 3 med Erlend Berge

Det här är Erlend Berge
Jag var med och bevittnade när han tog emot förstapris i Norska Årets Bild i Oslo tidigare i år.
Han vann i Öppen klass för sina bilder från olika bönehus i Norge, du kan se mer här.
Vi har alltså tagit oss till Norge nu så för dig som inte är norsk så får du träna på språket.
Bra va?

Senare, på hösten hade jag möjligheten att få hänga med honom under en helg i Arild.
En fin kille som du ser och med ett fint fotografiskt öga.
Vad säger du, ska vi öppna lucka 3 i kalendern?
Erlend Berge kära du.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jeg har jobbet med en fotobok om den norske bedehusestetikken de siste to årene. 

Ett av de siste bildene jeg tok var av et bedehus som har blitt sauefjøs. 
Jeg ble tipset av en leser som hadde hørt at hennes barndoms bedehus nå var fylt opp av sauer. 
Det var et viktig bilde i prosjektet – og trolig årets höjdare.

Berätta mer?
Jeg jobber til daglig som fotojournalist i avisen Vårt Land i Oslo. 

Det blir mye portretter og raske reportasjer. Det er ikke så ofte jeg tar bilder som står seg lenge. 
Det har vært viktig for meg å endelig gjøre et langsiktig prosjekt og ta bilder med lengre varighet. 
Det er ikke så ofte jeg tar bilder jeg tenker vil være av historisk betydning. Det blir mange kjappe jobber og det er ikke lett å løfte blikket og spørre – hva er det vi egentlig jobber med? 
Hvordan vil bildene våre bli sett på om 50 – 100 år? 
Med dette prosjektet har jeg endelig tatt noen bilder jeg tror vil stå seg lenge etter papiravisens død.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Lever av bilder, trenger kjærlighet.





När var du riktigt lycklig senast?
Jeg er lykkelig hver tirsdag morgen. 

Da er det tid for morgenbad og sauna i Oslo-fjorden. 
En enkel vei til lykke!

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Nei, hva skulle det vært? Et kaffetre, Coffea arabica? 

Livet ville ikke vært det samme uten lysbrunt, nykvernet kaffe.

Hur är du som bilförare?
Jeg har vært skadefri de siste 16 årene.

Jeg hadde litt for stor tro på egne kjøreegenskaper de første månedene med førerkortet og havnet i grøfta to ganger. 
Lærerikt!

När blev du vuxen?
Jeg er 34 år og venter fortsatt på åpenbaringen av å være et voksent menneske.

Vilket är ditt sämsta köp?
Jeg kjøpte Nikon D750 like før den endelige løsningen kom – speilløse kameraer. 

Jeg solgte alt Nikon-utstyret, kjøpte Sony og Fujifilm og har ikke sett meg tilbake siden.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Det må bli James Stewart med en brukket fot. 

Grace Kelly må gjerne være med.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg skulle ønsker jeg tok flere sjanser og våget mer. Jeg er nok litt for trygghetssøkende og har nok gått glipp av noen muligheter.





Vad ogillar du i andras personlighet?
Smålighet og egoisme. I Norge har vi et parti på høyresiden som representerer alt jeg ogillar.

Vilken är din största fobi?
Snakke uforberedt foran mange mennesker.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mine ekstra kilo.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg kunne tenke meg å bo i en campervan. 

Kanskje noen år med vanlife gjennom Europa og Amerika?

Hur skulle du vilja dö?
Gammel og utslitt, vel vitende om at jeg gjorde mitt beste.





Vad är din största extravagans?
God nykvernet lysbrent kaffe hver morgen.

När ljuger du?
Jeg lyver ikke, men legger frem alternative fakta når det trengs.

Vilken är ditt favorityrke?
Jeg tror jeg har funnet favorittyrket mitt, men jeg har heller aldri prøvd noe annet. 

Kanskje jeg en dag finner ut hva jeg egentlig er ment å skulle gjøre.

Vad gör du i jul?
Jeg feirer jul med mine foreldre og familie på samme sted, til samme tid, til de samme tradisjonene, med samme mat som jeg har gjort hele mitt liv. 

Til jul er alt som før.

Tack så mycket för hjälpen Erlend
Hoppas du får en fin jul och att boken går åt fint i handeln.
Du vill såklart ha mer av Erlend så kolla in hans hemsida är du gullig.
Här läser du mer om boken han gjort.
Köp den!

Imorgon klockan 06:00 reser vi "tillbaka" till Sverige med en ny lucka.
Börjar du fatta upplägget? 
Det var en svensk, en dansk och en norrman (eller norska såklart).
Du följer väl med va?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden