fredag 11 december 2020

Lucka 11 - Benjamin Nørskov


I lucka nummer 11 finner du ingen mindre än Benjamin Nørskov. Just i detta nu ställer han ut på Abecita  i Borås. Jag hoppas du såg min film förra sommaren då jag besökte Värmlands museum då han hängde där, annars gör du det här. Som om inte det räcker så var han också med i "Sverige" på SVTplay och du ser det om du klickar på den här länken. Spola fram till 01:03 om du inte vill se hela inslaget.

Så det flyger runt den här killen och hans EPA-bilder, men vi kan väl låta han berätta själv, eller hur? Född i Sverige men flyttade till Danmark som 9-åring.


Benjamin Nørskov mina damer och herrar!


-------------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Den har påverkat mig på många sätt. Om jag ska tänka på arbetssituationen så var jag tvungen att avbryta ett fotoprojekt i våras och en utställning blev inställd. Men det gav mig en massa tid i min koloni-trädgård vilket var riktigt trevligt. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Jag har inte fotograferat så mycket i våras, men i somras var jag iväg och fotograferade bilder till ”EPA Sverige” utställningen som skulle visas på Jönköpings Läns Museum. Där träffade jag John Järpehult. Han var fantastiskt att fotografera. 


Berätta mer?

Hela foto-resan var skön. Det var 3 veckor med solsken, bilen inredd till att sova i och en massa badplatser. Och så var min fantastiska flickvän med. 






Vad betyder det för dig att fotografera? 

Det är ett fantastiskt redskap till att berätta historier och så är det lite magisk också.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Då vill jag vara lärare eller göra mat på restaurang. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Inte att jag ska fotografera, men hur jag ska leva eller om jag ska leva av att fotografera. Just nu gillar jag att ha en stort mix av arbete. Just i år har det varit en blandning av fotojournalistik, gäst-lärare, fotografisk kommunikation, printa bilder för andra fotografer och producera utställningar till museer.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Spontan dansk-svensk fotograf med gröna fingrar.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Det vet jag inte. För 10 år sedan var det ofta: ”Varför har du valt att vara vegetarian?” Det är det ingen som frågar längre.


När var du riktigt lycklig senast?

För ett tag sedan hade jag invigning på en utställning på Abecita Konstmuseum. Det var en speciell upplevelse.






Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Nej, det blir ingen tatuering.


Hur är du som bilförare?

Jag kör ofta ganska långsamt. Kanske några gånger farligt långsamt.


När blev du vuxen?

Kanske när jag flyttade ihop med min flickvän. Isåfall är det 2 år sedan. 

 

Vilket är ditt sämsta köp?

Det måste vara en begagnad cementblandare jag köpte i somras. Den stannade mitt i ett jobb, så vi var tvungna att blanda för hand till sent på natten för att få det klart.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Det vet jag inte. Men jag vet att filmen ska regisseras av Wes Anderson.


Vad ogillar du i din personlighet?

Jag är inte speciellt organiserad av mig.


Vad är din bild av total misär?

Vår hantering av klimat- och biodiversitetkrisen.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Folk som ofta ljuger eller överdriver.






Vilken levande människa beundrar du mest? 

Av dem jag känner är det Søren Pagter från Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Det är fantastiskt att se det arbete han gör.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 

Att effektivisera.


Vilken är din största fobi?

Nålar.


Vad är din största rädsla?

Att någon som står mig nära råkar illa.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Mitt "mono-bryn".


Var skulle du helst av allt bo?

Jag vill bo i det koloni-hus som jag håller på att bygga. Hoppas jag snart kan få det klart.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Jag värdesätter när mina vänner är ärliga! Och så värdesätter jag att ha det riktigt trevligt med dom.


Hur skulle du vilja dö?

Gammal, nöjd och trött.


Vad är din största extravagans?

Det har jag svårt att inse. Kanske kamera-prylar. 


När ljuger du?

För att skydda en person eller min egen självbild. 





Vilken är ditt favorityrke?

Att odla egna grönsaker. Det är en härlig känsla. 


Vad är ditt motto?

Inte att diskutera för att få rätt.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Då kan det hända att jag sjunger lite om jag är på bra humör.


Ångrar du något i livet?

Nej, jag är ganska nöjd med att jag är här i dag.


Vad gör du i jul?

Den 25. och 26. skal jag hålla i en jul-foto-workshop. Den 24:e kommer jag nog träffa min mor och bror. Vi får se!


---------


Tack som bara den för hjälpen. Lycka till med jul-foto-workshopen och ha en fin december med jul och nyår.

Du som läst detta vill ha mer, det förstår jag så börja med Benjamins hemsida. Men se också till att följa honom på hans Instagram.


Som om inte det skulle räcka kommer det en film i eftermiddag från hans utställning i Borås också som jag gjort. Håll utkik alltså.


Imorgon öppnar vi en ny lucka klockan 06:00 om du är vaken då. Hoppas du vill hänga med.






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden