söndag 2 december 2018

Lucka 2 med Liselotte Sabroe



När du vaknar tidigt på söndagsmorgonen och river upp lucka 2 i den här kalandern så är det ingen mindre än danska Liselotte Sabroe du finner här. 

Henne har jag träffat på de flesta idrottsarenor runt om.
Alltid glad och hjälpsam. 
Någon gång hade jag virrat bort mig utanför Parken i Köpenhamn och Liselotte var där direkt och berättade var jag skulle gå in och var det fanns mat och nätverk och det hela.
Toppen alltså!
En fotograf man lätt tycker om med andra ord - hon också.

Nu river vi upp lucka 2 tycker jag.
Liselotte Sabroe mina damer och herrar och idag blir svaren såklart på danska.
Då får du som norsk eller svensk läsare träna lite på det.
Bra va?
Nu kör vi!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Måske nogle af mine sportsbilleder fra VM i ishockey i Danmark. 
Og VM i Rusland var en kæmpe oplevelse. 

Berätta mer?
Jeg er efter mange mange år på Berlingske kommer på fotobureauet Ritzau/Scanpix. 
Det er mest nyheder, politik, royalt og sport.
Jeg har altid været glad for sportsdelen og da der var ishockey VM i Danmark, lagde jeg hårdt ud med kvartfinale mellem Rusland-Canada.

Jeg havde ikke lavet en ishockey kamp i 10 år, så jeg fik virkelig min sag for. 
Shit det gik stærk, men da vi nåede finalen med Sverige som jo vandt, synes jeg alligevel at jeg var kommet lidt efter det. 
Det var virkelig en fed oplevelse OG den rigtige vinder.




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Ansvarsfuld, arbejdsom, en god ven og kollega, lidt sjov nogle gange og rødhåret.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Om jeg har fotograferet nogle kendte.

När var du riktigt lycklig senast?
Når jeg går i skoven med min gule labrador Luna og bedste vennen Balthazar. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Det kommer ikke til at ske.

Hur är du som bilförare?
Skide god og alle andre er idioter ...




När blev du vuxen?
Da jeg med mine mangeårige kollegaer på Berlingske, gik fra at tale om hvor vi gik i byen til hvilke boliglån vi havde. 
Der fandt jeg ud af at nu var jeg voksen.

Vilket är ditt sämsta köp?
Jeg ved ikke hvad mit værste køb er, men mit smukkeste OG dyreste var en rød Alfa Romeo159 med lædersæder. 
Den var så smuk, men hold da op nogle værkstedsregninger jeg fik. 
Så nu kører jeg i en beskeden Mazda.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Glenn Close ... da jeg startede på foto uddannelsen havde en klassekammerat lige set Fatal Attraction og synes jeg lignede hende. 
Altså den film med kaninen i gryden og køkkenkniven i badeværelset ...

Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg bliver sur og kortluntet, når jeg er stresset. 




Vad är din bild av total misär?
Krig, fattigdom og at næstekærligheden svinder ind i vores land.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Arrogance og nærighed.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg burde vel sige Gandhi, Moder Teresa eller Martin Luther King, men det er altså Björn Borg. 
Da han vandt Wimbledon i 1976 var jeg 10 år og blev smaskforelsket i ham og det er ligesom ikke forsvundet igen. 
Dog hænger der ikke plakater overalt mere, men ser jeg ham på TV, kommer smilet frem og mit hjerte slår et ekstra slag.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
At tro de har fundet sandheden.

Vilken är din största fobi?
Små elevatorer.

Vad är din största rädsla? 
At der skal ske mine kære noget ondt.




Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Troede at man ligesom kom til at acceptere sig selv med alderen. 
Det er ikke sket endnu, men jeg kan godt lide mit krøllet hår.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg bor i et lille fint træhus i Hareskoven med min kæreste og hund, men jeg ville gerne bo
ved Furesøen i et kæmpe hus med udsigt til søen og omgivet af skov.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At man kan være sig selv. 
At vi har kendt hinanden i mange år og har en historie sammen.

Hur skulle du vilja dö?
Hånd i hånd med min kæreste om mange mange år. 
Mæt af dage og uden smerte.

Vad är din största extravagans?
Når jeg vandrer i de høje bjerge med min kæreste. 
Vi kan gå i stilhed i timevis, måske lige sige et par ord: ”se lige den der bjergtop”---”åh ja den er fin” og så er vi stille to timer igen. 
De sidste kilometer af vandringen går jeg og drømmer om hvad/ hvor vi skal spise og hvilken god vin vi skal dele til maden. 
Min kæreste kan altid gætte hvornår på turen jeg begynder at tale om det er bedst med en øl, et glas hvidvin eller skal det være rødvin, når vi er slutter dagens vandring.




När ljuger du?
Jeg lyver aldrig, og det er løgn.

Vilken är ditt favorityrke?
For tusind år siden var jeg til en fest med min allerdejligste kollega Linda Kastrup (lucka 24 år 2014).
Vi var skidefulde og bildte nogle fyre ind at vi var havbiologer med speciale i hammerhajer og at vi arbejdede i en dykkerklokke i Australien. 
De troede næsten på det hele ... Jeg har nu verdens job som fotograf.

Vad är ditt motto?
Tror ikke jeg har noget. 
Men i gamle dage på Berlingske, da aviserne havde masser af penge og vi faktisk havde det ret godt, så kunne vi alligevel brokke os helt vildt. 
Så havde vi et motto der hed: ”Sur for en sikkerhed skyld ”.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg synger og danser i køkkenet til meget høj musik.

Ångrar du något i livet?
Jeg var heste-pige og spillede håndbold som barn. 
Et år spillede jeg tennis, men stoppede. 
Det kan jeg godt fortryde. Tænk hvis man kunne have vundet Wimbledon.

Vad gör du i jul?
Jeg er sammen med min mor, moster, kæreste og hund.

Tack så mycket för hjälpen Liselotte!
Hoppas du får en riktigt fin jul och så kanske vi ses på arenorna framöver.

Imorgon klockan 06:00 fortsätter julkalendern och då tar vi oss till Norge, du följer väl med?






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden