måndag 21 december 2020

Lucka 21 - Kim Nygård

När du vaknar upp på morgonen och öppnar den här julkalendern så sitter ännu en norsk gentleman där i "Greta gris" T-shirt. Det är ingen mindre än Kim Nygård, en mycket fin bekantskap från Trondheim. Till vardags på Adresseavisen i samma stad och sist jag träffade Kim var på dokumentärfestivalen han också är med och driver. Jag gjorde (såklart) en film om det där också som du ser här. I senaste Årets Bild - tävlingen fick han pris med sina bilder av vindkraften han jobbar mycket med. Är jag inte helt fel på det så tror jag det kommer en bok framöver också. Året jag satt i juryn i Norge fick Kim också pris i sportklassen som du läser och ser mer av här. Jag kan hålla på ett tag, en driven man med andra ord men jag tror vi ska öppna luckan nu va?


Kim Nygård mina damer och herrar!


------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jeg og min kone jobber begge i Adresseavisen. Så med to småunger og stengt barnehage var det rimelig kaotisk i starten. Og ganske utrivelig å jobbe. Vi fotograferer møter jo mange forskjellige folk. Så jeg var bekymret for å uforvarende dra med smitte rundt til ordfører, sykepleiere, Rosenborg-spillere og eldre.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

I de siste tre årene har jeg jobbet med vindkraftutbyggingen i Trøndelag. Når alle står ferdig neste år, er det etablert 15 vindkraftverk i Trøndelag. Det er Europas største landbaserte vindkraftutbygging. På øya Frøya er 78% av innbyggerne mot vindkraftutbyggingen. Så her har det vært mange demonstrasjoner det siste året. Før den første transporten av vindturbiner arrangerte de en «gå sakte- aksjon». Der fikk jeg et fint bilde av demonstrantene, naturen og turbintransporten. En stille aksjon i et fint morgenlys. 








Vad betyder det för dig att fotografera? 

Mye! Jeg har fotografert siden jeg var barn. Og fortsatt stopper jeg opp på jobb og er skikkelig lykkelig.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Det ville blitt et stort tap. Ikke bare det å ta bilder, men også alt det spennende man opplever som avisfotograf. Møte med fine folk og bli kjent med miljø jeg ellers aldri ville fått innblikk i. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Å ja! Mange bilder og fotobøker er veldig inspirerende, noe å strekke seg etter. Men noen er så gode at det nesten er litt avskrekkende. Som de intime, stemningsbildene til Marie Sjøvold, råheten til Eivind Natvig, humoren til Helge Skodvin og de varme portrettene til Andrea Gjestvang. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Glemsk, glad, gira, helt grei.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Har du med sprit?


När var du riktigt lycklig senast?

Jeg var på hyttetur med min sønn Emil på 4 år og faren min på 72 år for noen uker siden. Og da var det en fin stund på kvelden hvor Emil stupte kråke frem og tilbake i senga mens han lo så tårene trillet. Da var livet bra!


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Side 7 i Lars Tunbjørks bok Vinter.


Hur är du som bilförare?

Som en 80 år gammel svaksynt mann på gressklipper. Som han mannen i The Straight Story. Har fotografert nok ekle bilulykker til at det sitter litt i når jeg kjører. Så det går sakte, med NRK P2 på radioen og en stor kaffe i midtkonsollet. 


När blev du vuxen?

Da jeg solgte min røde Saab 900 cabriolet og kjøpte en Volkswagen Passat stasjonsvogn.





Vilket är ditt sämsta köp?

Dyre piquetskjorter som er litt for trange over magen. 


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Stellan Skarsgård. Hadde vært morsomt å høre han med trønderdialekt.


Vad ogillar du i din personlighet?

Glemskheten. Som når jeg ikke finner bilen fem timer etter at jeg har kjørt den på verksted.


Vad är din bild av total misär?

Donald Trump.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Selvopptatthet. Fotografer i så store skjerf at du nesten ikke ser trutmunnen på de.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Min mor og far, de har et engasjement og omtanke for andre folk som jeg virkelig beundrer. Snillheten og inkluderingsevnen til min kone Sæba. Og kampviljen til mine fantastiske kolleger i Adressa Mari By Rise og Laila Ellingsen. 


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Selvsikkerhet.


Vilken är din största fobi?

Brannsupportere.


Vad är din största rädsla?

At noe ondt skal skje mine nærmeste. Og at bandet Motorpsycho skal gi ut en discoplate.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Jeg har ett tykt og stivt øyenbryn som vokser rett ned i det ene øyet mitt. 





Var skulle du helst av allt bo?

I det kråkeslottet til Serafin og Plym. 


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Humor og empati. 


Hur skulle du vilja dö?

Det var faktisk nære på nå i høst. Jeg og en kollega lastet en fotoutstilling opp på en tilhenger. Utstillingen hadde stått på kirkegården til Nidarosdomen, 14 aluminiumsplater på 2x2meter. Også løsnet plutselig stroppene rundt rammene på tilhengeren.  Så hele utstillingen traff meg midt i hodet og slo meg i bakken. Heldigvis stanset platene i stroppene så jeg fikk de ikke over meg mens jeg lå nede. Det gikk bra med 8 sting og hjernerystelse, men det hadde jo vært en spektakulær måte å dø på. Fotograf drept av fotoutstilling på gravlunden til Nidarosdomen. 


Vad är din största extravagans?

Hotellrom med utsikt. 

 

När ljuger du?

Når noen spør om jeg kan fotografere i deres bryllup. 


Vilken är ditt favorityrke?

Fotograf. 


Vad är ditt motto?

Levva livet.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Jeg synger Sweet Child O’Mine høyt når jeg kjører bil. Er jeg i humør blir det tromming på rattet og. 


Ångrar du något i livet?

Jeg burde kjøpt Home av Lars Tunbjørk da den ble publisert og ikke ventet til jeg fikk råd.


Vad gör du i jul?

Sitter inne i en varm og fin hytte med familien og ser på uværet.


------


Tack så mycket för hjälpen Kim! God Jul & Gott Nytt år till dig och de dina.

Du som läst detta vill ha mer av Kim eller hur? Du kan väl börja med att följa honom på Instagram.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf, du hänger väl med?







Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden