fredag 7 december 2018

Lucka 7 med Björn Larsson Rosvall


Första gången jag träffade Björn var på Pernilla Wahlgrens bröllop i Laholms kyrka.
Jag gjorde mitt allra, allra första jobb för Sydsvenskan och Björn jobbade på Laholms Tidning. 
Året var 1993.
Bara några år senare kom han till Malmö som sommarvikarie och vi blev goda vänner.
Att höra om hans vänner och bekanter hemma i Halland med namn som Råttan, Räven och Kaffe - Jim inbjuder till skratt. 
Och som vi har skrattat ihop jag och Björn.
"Kolla här då" ... säger han ofta och så kommer det något roligt ur hans mun. 

Idag är vi goda vänner även om vi inte ses så ofta så har Björn en speciell plats i mitt hjärta. 
Jag blir förvånad att han inte varit med tidigare här i kalendern, men så glad jag också blir att han finns kvar så att säga.
Det här är en person man lätt tycker om nämligen.
Nu kör vi!

Björn Larsson Rosvall mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Tyvärr är jag sällan eller aldrig riktigt nöjd med mina jobb. 
Hade däremot en fantastiskt rolig sommar när jag bevakade fotbolls-vm i Ryssland.

Berätta mer?
Tycker fortfarande att det är lika roligt att fotografera sport och jag älskar fotboll. 
Extra kul att det blev succé för Janne Andersson och hans landslag. 
Janne som jag känt från hans tid i Laholms FK, och nu mer än tjugo år senare som förbundskapten under VM i Ryssland. 
Ganska mäktigt faktiskt. 




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Man i sina bästa år!

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Tar du bara ”kort” eller skriver du också? 
Nä, jag tar bara kort!!

När var du riktigt lycklig senast?
När jag var ute med familjens valp Qaxe häromdagen.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
En fullriggare på magen!

Hur är du som bilförare?
Grym och ganska snabb!

När blev du vuxen?
Om jag blivit det så var det nog när jag blev pappa för första gången?!




Vilket är ditt sämsta köp?
En påse potatischips smaksatta med äppelpaj med kanel.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Förmodligen Peter Wahlbäck, eller kanske Jonas Karlsson eller kanske Christopher Walken?

Vad ogillar du i din personlighet?
Ibland lider jag av tidsoptimism.

Vad är din bild av total misär?
Om HBK åker ur superettan.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Brist på självdistans.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Har nog aldrig tänkt så, beundrade typ alla som tävlade i Paralymcics i Rio när jag var där och jobbade.



Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Självförtroende (om det är missriktat).

Vilken är din största fobi?
Offentliga toaletter.

Vad är din största rädsla?
Att demokratin som vi känner den ska rämna och att klimatet ska kollapsa.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att jag inte ser ut som 22.

Var skulle du helst av allt bo?
Där jag bor nu och i franska alperna under vinterhalvåret.




Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de är äkta, helt äkta!

Hur skulle du vilja dö?
En direktträff av en blixt när jag är 90+!

Vad är din största extravagans?
Nyslipade pistskidor och manchester.

När ljuger du?
Kanske när någon bjuder på mat och jag säger att det var jättegott men jag är proppmätt.

Vilken är ditt favorityrke?
Professionell störtloppsåkare.

Vad är ditt motto?
Framåt.




Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Pillar bort navelludd.

Ångrar du något i livet?
Att jag aldrig säsongade i alperna som jag tänkte under ett antal år.

Vad gör du i jul?
Jobbar och äter god mat med familj och släkt.

Helt äkta Björn, tack så mycket för hjälpen.
Hoppas ni får en fin jul och hälsa familjen så mycket.
Björn driver också Exponera i Göteborg så ta dig en liten titt där också är du snäll.

Imorgon klockan 06:00 drar vi över till Danmark igen, grym lucka väntar som vanligt.
Vi ses!



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden