tisdag 17 december 2019

Lucka 17 med Asger Ladefoged

Nu är vi tillbaka i Danmark och Berlingskes Asger Ladefoged är det som vandrar fram.
Ännu en trevlig bekantskap från andra sidan av bron.
Han är bra!
Bara för något år sedan blev han årets pressfotograf och tog årets bild i Danmark.
Håll koll på alltså, men nu öppnar vi luckan.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jeg tror alle fotografer har svært ved at stille sig helt tilfreds med deres eget arbejde - men umiddelbart synes jeg, at mit arbejde fra Hong Kong og det danske folketingsvalg i form af Rasmus Paludan er landet godt. 

Berätta mer?
Portrætterne fra Hong Kong fortæller historien om demonstranterne mere tidsløst og mangfoldigt fremfor kun at vise kampene mellem borgere og politi - som jeg helt sikkert selv havde lavet, hvis ikke demonstranterne havde valgt at være fredelige i lige præcis de tre-fire dage, jeg var i byen. 
Det tvang mig til at tænke i alternativer. Heldigt for mig.
Debatten om Rasmus Paludan gik fuldstændig amok før og under valget i Danmark, men selvfølgelig skulle det dækkes. 
Jeg endte med at få en god adgang og kunne komme tæt på. 






Vad betyder det för dig att fotografera?
At få stillet min nysgerrighed og forhåbenligt blive bedre til at forstå - og måske endda få det til at smitte af på andre. 

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Søren Bidstrup. (här finner du hans lucka i julkalendern)
Efter 25 år som fotograf knokler han stadig derudaf og bliver ved med at levere!

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Hver dag.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Never ever.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Vil du række mig saltet?

När var du riktigt lycklig senast?
Da du spurgte, om jeg ville være med i din julekalender! 
Haha, så bra!

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Den fejl har jeg allerede gjort én gang. 

Hur är du som bilförare?
Leverer Københavns bedste parallelparkering, men ellers bare fotograf-god. 
Desværre mere og mere sjusket. 

När blev du vuxen?
Engang når jeg får børn. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Det har jeg heldigvis glemt.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
James Nachtwey. 

Vad ogillar du i din personlighet?
At lade bagateller fylde pinligt meget. 





Vad är din bild av total misär?
Et sted uden kærlighed, frihed og fred. 
Og hurtigt internet. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mangel på retfærdighedssans.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Hele Tour De France-feltet.  

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Politisk korrekthed?

Vilken är din största fobi?
Slanger, slanger, slanger, slanger, slanger, slanger, slanger. 

Vad är din största rädsla?
At være alene. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg er ekstremt selvtilfreds.

Var skulle du helst av allt bo?
I en skov i Sverige, men det tør jeg ikke endnu.   

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Vedkomne, åbne og nærværende. 
Deres parader er nede. For det meste. 

Hur skulle du vilja dö?
Så langt er jeg slet ikke kommet. 




Vad är din största extravagans?
Gear og grej til alle mine klichéhobbyer. 
Sejllads, cykling, undervands-jagt og fiskeri. 

När ljuger du?
Når jeg skal skåne folk. 

Vilken är ditt favorityrke?
Jeg bilder mig ind, at jeg er god til at sætte mig i andres sted og forstå, hvad de føler. 

Vad är ditt motto?
Den, der stikker næsen i al ting får den også i klemme.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Vander planter. Jeg er meget kedelig. 

Ångrar du något i livet?
At jeg ikke har kontakt til min far, men det ændrer sig forhåbenligt en dag. 

Vad gör du i jul?
Jeg er sammen med min familie. 
Og jo ældre jeg bliver, jo mere sætter jeg pris på det og dem, så jeg glæder mig! 

------

Tack så mycket för hjälpen Asger och hoppas jul och nyår blir till belåtenhet också.
Följ honom på hans Instagram också.

Imorgon öppnar vi lucka 18 tänker jag. Det sker klockan 06:00 om du är vaken då?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden