tisdag 15 december 2020

Lucka 15 - Aleksander Nordahl


När du fortfarande ligger kvar i din varma säng och öppnar den här luckan har fotografen Aleksander Nordahl kommit upp ur en iskall insjö, eller havet kanske. Där trivs han allra bäst. Under vatten utan syrgastuber. Bilden är tagen av Robert S. Eik.

Till vardags jobbar Aleksander för Dagens Næringsliv i Oslo. För något år sedan tog han årets bild i Norge med en bild från Aleppo och du läser och ser mer om det här. I den tävlingen har han tagit fler priser. Du minns säkert också hans bild han fick pris med i world press photo 2002? Men ska vi se till att öppna dagens lucka kanske?


Aleksander Nordahl mina damer och herrar!


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jeg har sikkert som så mange andre vært mer på hjemmekontor enn i avisen. Men siden jeg er så heldig å ha en fast jobb, så har jeg fortsatt vært mye ute på jobb. Det er heldigvis ikke så lett for oss fotojournalister å skildre verden via Skype slik våre skrivende kolleger gjør.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Oi, det har blitt mest video i år. Dessuten er jeg aldri helt fornøyd. Men jeg ble ganske fornøyd med bildene jeg tok under en reportasje om belugahvalen Hvaldimir


Berätta mer?

Jo, nå skal du høre. 

Foruten å jobbe som fotojournalist, er jeg en ivrig fridykker og undervannsfotograf. Jeg har et fotoprosjekt som heter «På ett pust», hvor jeg fotograferer mens jeg fridykker. Jeg dokumenterer livet under havoverflaten. Jeg prøver også alltid å få gjort så mange reportasjer om havet som mulig i jobben. Det er viktig. 

Gjennom fridykkingen har jeg fått mange kontakter langs norskekysten, for eksempel fiskere, dykkere, surfere og andre havfolk..

I dette oppdraget fikk jeg kombinere absolutt alt jeg liker ved visuell formidling. 

Dokumentering uten noe form for regi. Bare bevitne historien utfolde seg foran kameraet over, på og i havet.

Det endte med 16-siders coverstory i vårt fredagsmagasin D2, om den hvite belugahvalen Hvaldimir og fiskeren Joar, som reddet han. Det ble en vakker reportasje om kjærlighet, natur og miljøproblemer. 

Hva er bedre enn å få gjøre alt på en gang – og få betalt!






Vad betyder det för dig att fotografera? 

Det betyr mye. Må innrømme at akkurat nå er det undervannsfotografering jeg tenker mest på.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Bli musikalsk, ved et mirakel. Spille piano og synge. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Hele tiden.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Maskingeværsnakkende østlandsk lofotværing fra Bergen


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Hvor lenge kan du holde pusten?


När var du riktigt lycklig senast?

Da jeg kom hjem her om dagen etter mange uker i USA. Jeg møtte døtrene mine og kona hjemme. De hadde laget et skikkelig mancave-karantene-luksusrom til far


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Min egen «På ett pust-logo»


Hur är du som bilförare?

Med familien, som en prest. På jobb, som en bussjåfør.





När blev du vuxen?

Voksen ?


Vilket är ditt sämsta köp?

En oppblåsbar sofa


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Jean-Marc Barr eller Jean Reno. (I verste fall min eneggede tvillingbror, Sebastian. Han har større muskler),


Vad ogillar du i din personlighet?

Jeg er fæl til å avbryte og så maser jeg litt for mye. Det er fordi jeg er ivrig.


Vad är din bild av total misär?

Aleppo i julehelgen 2016/2017 var ille. Ellers er vel den totale menneskelige fordervelsen og humane fallitterklæringen jeg opplevde under den verste perioden av narkokrigen i Ciudad Juraez i Mexico. Maken til voldsbruk for å terrorisere medmennesker har jeg sjeldent sett. 


Vad ogillar du i andras personlighet?

Undfallenhet og egoisme.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Min kone.


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Lykke på sosiale medier.


Vilken är din största fobi?

Slanger.


Vad är din största rädsla?

Å miste døtrene og kona.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Tennene.


Var skulle du helst av allt bo?

Lofoten.





Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Deres sosiale egenskaper og lojalitet.


Hur skulle du vilja dö?

Som en 99 år gammel mann i en fridykkerdrakt, sammen med spekkhoggere i Lofoten 


Vad är din största extravagans?

Undervannsutstyr.


När ljuger du?

Når jeg forteller hvor tung jeg er eller hvor lenge jeg holdt pusten ved sist dykk.  


Vilken är ditt favorityrke?

Mitt eget.


Vad är ditt motto?

På ett pust.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Synger ufattelig falskt, danser urytmisk og spiller luftgitar. Ellers tørker jeg ikke bort tårene når jeg blir rørt på en patetisk måte av en hundevideo på Youtube.


Ångrar du något i livet?

Masse.


Vad gör du i jul?

Spiser pinnekjøtt, og fridykker under isen på Lutvann.


-----------


Tack så himla mycket för hjälpen och God Jul & Gott Nytt år till dig!

För dig som läst detta så vill du ha mer, eller hur?

Du kan börja med att följa honom på hans Instagram, men också på den han kallar freedivingnorway, men också ettpust och slutligen också underlutvann.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf i årets julkalender, du följer väl med va?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden