söndag 9 december 2018

Lucka 9 med Knut Egil Wang

Redan när Knut Egil Wangs bok "Traktorland" kom 2008 så beställde jag den direkt.
Vilken rolig idé tänkte jag och idag är han en av medlemmarna i Moment.
Boken är fortfarande fin och Knut Egil hittar de där lite annorlunda historierna hela tiden.
I höstas hade jag förmånen att få hänga med honom en helg i Arild också där han visade sitt senaste större projekt.
Han har också tagit hem massor med priser i norska Årets Bild.

Det är en fin kille.
Knut Egil Wang mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nei.


Berätta mer?
Jeg bruker ikke å være særlig fornøyd med noe av det jeg gjør. 
Noen ganger kan jeg tenke at noe ikke er så verst, men stort sett er det forbigående. Virkelig gode bilder står seg over tid.
Et år er litt for kort perspektiv. 2018 var ikke noe særlig, så jeg tror ikke det ble så mye bra i år. 





Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Jordnær, rolig (altså lugn), nøyaktig, introvert, pålitelig.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Frilansfotograf? 
Og det kan du leve av?

När var du riktigt lycklig senast?
Nå for litt siden. 
Det skal ikke så mye til, egentlig. 
Litt kaffe, litt sjokolade. Fint lys, fine øyeblikk.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Ånei. Hm. 
Det skulle iallfall ikke vært noe tekst. Det er det verste. Lange, tåpelige motto. 
Da kan det like gjerne stå Lorem ipsum… 
Det hadde iallfall vært lett å forklare. Hmm. 
Traktorspor? Ganske meningsløst det også. 
Måtte kanskje blitt noe som var umulig å tatovere. En fiskebolle? 




Hur är du som bilförare?
Jeg er ganske så bra, om jeg skal si det selv. 
Kjører jevnt og behagelig, ikke for fort, ikke for sakte. 

När blev du vuxen?
Jeg har aldri hatt en fast jobb. 
Kanskje er det derfor jeg aldri har følt meg helt voksen, selv om jeg har barn og alt. Gammel kan jeg derimot føle meg av og til. 
Men det har kanskje også litt med frilanstilværelsen å gjøre. 
Noen måneder kan være veldig stille. 
Da er det som om jeg har gått av med pensjon.




Vilket är ditt sämsta köp?
Jeg kjøpte en PC en gang for mange år siden. 
Veldig dumt.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Ryan Gosling.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg skulle av og til ønske at jeg hadde en bryter jeg kunne slå over fra introvert til sprudlende ekstrovert. 
Men samtidig; hvem vil vel være schizofren.

Vad är din bild av total misär?
Rusmisbruk.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Upålitelighet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jorge Mario Bergoglio.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Selvtillit som kommer fra rikdom alene.




Vilken är din största fobi?
Vet ikke om jeg har noen fobier, egentlig. 
Men jeg er veldig lite glad i klapperslanger.

Vad är din största rädsla?
At noen nær meg dør. Men også å havne i fengsel i USA uten å ha gjort noe galt. 
Det går nemlig an. 

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg skulle gjerne bodd mange steder, helst samtidig. 
Ulike steder har ulike fordeler, forskjellige folk, venner, bekjente. London, New York, Sandefjord, Bergen, San Francisco, Santa Barbara, Jæren, en gård med utsyn over en fjord, Trondheim,Los Angeles. 
Det kommer an på hva man skulle holde på med. 
Alle disse stedene har jeg enten bodd eller oppholdt meg en god del. 
Norge er verdens beste land. Men jeg bodde i Los Angeles i over seks år, og savner av og til det livet. 
Særlig nå som det er mørkt, kaldt og vått i Oslo. 
Så jeg jeg ville gjerne valgt LA og Santa Monica igjen.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Raushet, tillit/fortrolighet.

Hur skulle du vilja dö?
Det beste må være å sove.




Vad är din största extravagans?
Å stadig være fotograf. 
Mer presist; å ikke jobbe så mye som jeg burde med oppdrag som kunne gitt penger men som trolig ville drenert sjelen totalt.

När ljuger du?
Nesten aldri, ser ikke noe mønster iallfall.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.

Vad är ditt motto?
Nei til tåpelige motto.

Ångrar du något i livet?
Nei. 
Man kan lure på hvordan ting ville vært hvis man hadde tatt andre valg, men heldigvis vet man ikke det. 
Det er lett å se for seg at noe kunne vært bedre, men jeg tror det meste kunne vært verre.

Vad gör du i jul?
Skal prøve å legge på meg litt, samtidig som jeg er med familie, slekt og venner i Trøndelag.

Tack så mycket för hjälpen!
Du vill säkert se mer och det gör du såklart på Knut Egils hemsida.

Imorgon klockan 06:00 är det dags för ytterligare en lucka i den här julkalendern, du hänger väl med va?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden