tisdag 3 december 2019

Lucka 3 med Jenny Leyman

Jag tänker att vi går från att vara under vatten igår med Nanna till en fotograf som ogillar att vara under vatten.
Min vän och kollega Jenny Leyman.

Jenny kom som praktikant till Sydsvenskan där jag jobbade på den tiden så blev hon också kvar där. 
Under min chefsperiod knöt vi också till oss Jenny lite mer på ett projekt till Näringslivet.
Det gjorde hon mer än bra såklart, liksom allt annat hon tar sig an.
Idag ses vi mer som vänner, det är förresten jag som tagit bilden på henne i förra veckan.
Bra människa på alla sätt alltså!

Låt oss öppen lucka 3 med Jenny Leyman!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Detta året har jag gjort mer kommersiella uppdrag och färre redaktionella än nånsin tror jag. Det har varit roligt och utvecklande och det finns mycket jag är nöjd över men jag har inga specifika bilder att lyfta, mer att jag är stolt över att jag fått ett par nya kunder som är väldigt roliga att jobba med. 
Men jag har också påbörjat ett par spännande bokprojekt!

Berätta mer?
Det ena handlar om biologisk mångfald och är egentligen en ganska galen idé som jag fått för mig att genomföra. 
Startsträckan har varit lång så nu är jag pepp på att gasa på med det.

Vad betyder det för dig att fotografera?
Att få lära mig nya saker dagligen, möta nya människor och samtidigt få använda min kreativitet varje dag. 
Det är en stor lyx att ha det i sitt dagliga jobb tycker jag.

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Alla mina vänner som jobbar som fotografer betyder oerhört mycket för mig. 
De inspirerar mig allra mest, de pushar en när man tappar självförtroendet och gnistan och de ger mig konstruktiv kritik när jag behöver det. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Hur många gånger som helst. 



Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Om jag fotar mycket bröllop och om jag kan försörja mig som fotograf. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Ett träd.

Hur är du som bilförare?
Om du frågar mig så - sjukt stabil, om du frågar min man eller mina syskon så motsatsen. Fast de har fel såklart. 

När blev du vuxen?
Kanske när jag var 16-17 år och reste till London för att ta ansvar för tre bortskämda ungar som barnflicka.

Vilket är ditt sämsta köp?
Oj, jag har gjort många dåliga köp men nåt av de senare är ett gigantiskt stort och dyrt tyg, 5X8 meter, som jag hade tänkt att ha som fond till ett projekt. 
I somras stod jag och rollade det i en lada med grå färg, det tog många timmar. 
Problemet var att tyget vägde mycket redan innan och med 10 liter färg på så fick jag inse att det kommer bli ohanterligt att använda på det sättet jag tänkt mig. 
Så om någon vill köpa det så :)  Väger ca 30 kg….

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag ibland kan ha svårt att ta det lugnt och varva ned vilket ofta händer när jag verkligen borde ta det lugnt. 
Sedan skjuter jag upp saker som är jobbiga, hatar att jag gör det. 

Vad är din bild av total misär?
Barn på flykt, barn som lever i otrygghet.



Vad ogillar du i andras personlighet?
Människor som har en oförmåga att visa empati. 
Översittare. 

Vilken är din största fobi?
Jag har inga fobier men jag ogillar att vara under vatten. 
Egentligen ogillar jag att vara i vatten överhuvudtaget. Har aldrig förstått poängen med att bada om det inte handlar om att göra sig ren eller möjligen att svalka sig om det är riktigt varmt.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har nog accepterat det mesta i mitt utseende.

Var skulle du helst av allt bo?
I en skog med stora träd utan grannar alltför nära. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de alltid finns där för mig även om jag träffar många av dem alldeles för sällan.

Hur skulle du vilja dö?
Om många år framåt, utan smärta.

Vad är din största extravagans?
Snittblommor, krukväxter, plantor till trädgården. 



När ljuger du?
När barnen vill ha fredagstacos igen och jag säger att det var slut på Ica. 

Vilken är ditt favorityrke?
Jag har jättemånga men fotograf och florist ligger högt. 
Veterinär finns också med på listan.

Vad är ditt motto?
Har inget. 
Men jag tycker att en av de mest underskattade egenskaperna är att vara snäll. 
Både mot andra och sig själv. Så det får väl bli - Var snäll!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Dagdrömmer.

Ångrar du något i livet?
Att jag inte träffade min mormor mer innan hon gick bort.

Vad gör du i jul?
Äter clementiner, syrrans hemmagjorda julgodis och softar med mina barn, mamma, pappa och syskon med familjer hemma på föräldrarnas gård. 
Saknar min man som är i Argentina då.

----------

Tack som bara den för hjälpen Jenny!
Hoppas julen blir fin trots frånvaron av L.
Du som läst detta vill såklart ha mer av Jenny och det får du på hennes hemsida.
När jag kom på idén till den här julkalendern gjorde jag det på sommaren 2012 och jag blev så till mig att jag gjorde en intervju med 15st "Sommarbrudar" och där var Jenny en av de kvinnorna som var med i den serien. 
Därför kan det mycket väl vara så att både du och jag saknar vissa namn i julkalendern, eller hur?
Men nu lyfter jag in några av dessa i årets julkalender, bra va?
Här läser du den intervjun med Jenny, det var som sagt sommaren 2012. 

Bilderna i det här inlägget är alla tagna av Jenny Leyman.
Du kan också följa Jenny på hennes Instagram såklart.

------------

Imorgon klockan 06:00 tänker jag att vi tar oss upp till Norge och Trondheim, du hänger väl med?
Lucka 4 kommer då.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden