torsdag 13 december 2018

Lucka 13 med Staffan Löwstedt

Då är vi framme vid luciadagen och i år är det ingen mindre än Staffan Löwstedt som är årets lucia.
Staffan jobbar på Svenska Dagbladet sedan många år och är en grym bildredaktör och fotograf.
Han är spännande att snacka bild med helt enkelt och det känns som att Staffan alltid plockar hem designpriser och sånt för de produkter han jobbar med.
Jag minns en middag vi hade tillsammans i en gränd i Perpignan, många lärdomar under den måltiden. 
Grymt!

Nu öppnar vi upp lucka 13 med Staffan Löwstedt alltså.
Varsågoda!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Berättelsen om Nike som dog innan hon föddes och hur sorgen lamslog familjen som drabbades.

Berätta mer?
Jag fick följa en familjen Mases Arvidsson Berglund i deras djupaset sorg under några månader i våras. 
De hade förlorat sitt barn bara en vecka innan förlossningen. Det var med djup vördnad som jag och reportern Erika Hallhagen fick vara med när Malin och Jesper delade med sig av sin kärlek och sorg. 
Men det var också något väldigt hoppfullt mitt i allt elände. Ett av målen med reportaget var att bidra till förändring inom förlossningsvården. 

Efter publicering kontaktades socialministern Annika Strandhäll som efter ett känslomässigt möte med Malin Mases Arvidsson på socialdepartementet lovade ta upp frågan på nationell nivå.








Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Medelålders svartklädd kille som har nära till skatt och är bra på healing och missbrukar socker.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hur går det med landsvägscyklingen.

När var du riktigt lycklig senast?
Varje morgon jag vaknar upp nära min fru.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Fortsätta på min tribe/familjetatuering.

Hur är du som bilförare?
Det är länge sedan jag blev av med körkortet för fortkörning.




När blev du vuxen?
1998.

Vilket är ditt sämsta köp?
Ett digitalt bakstycke till min antika Hasselblad SCW.
Är det någon som är intresserad att köpa är det bara att höra av sig.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Charlize Theron.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag känner mig ofta väldigt blyg, vilket kan vara lite jobbit i det här yrket.

Vad är din bild av total misär?
Att befinna sig i kretsen kring Trump.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Människor som saknar empati.




Vilken levande människa beundrar du mest?
Alla unga som jobbar för en bättre värd och som tar klimathotet på allvar.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
IQ i förhållande till EQ.

Vilken är din största fobi?
Ormar.

Vad är din största rädsla?
Klimathotet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att jag inte ser fötterna när jag duschar.

Var skulle du helst av allt bo?
Uppe i trädkronorna.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet och öppenhet.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt.

Vad är din största extravagans?
En påse bilar när energin är slut en fredagseftermiddag på jobbet.

När ljuger du?
Om något blivit alldeles för dyrt, typ som när jag köpte ett par handgjorda skor i London. 

Vilket är ditt favorityrke?
Snickare. 




Vad är ditt motto?
Du kan göra bättre.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Kollar mig själv i spegeln, sticker ut och joggar och äter smågodis.

Ångrar du något i livet?
Att jag aldrig tog dyk SERT.

Vad gör du i jul?
Delar ut julklappar till alla barnen.

Tack så mycket för hjälpen Staffan
Du gjorde dig himla fin som årets lucia tycker jag.

Imorgon klockan 06:00 fortsätter kalendern på bästa sätt.
Du hänger väl med?






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden