måndag 10 december 2018

Lucka 10 med Eva Tedesjö



Det här är Eva Tedesjö
Hon jobbar till vardags som anställd fotograf på Dagens Nyheter i Stockholm.

Det är måndag och vi öppnar upp lucka 10 tycker jag.
Eva Tedesjö mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag och Greta Thurfjell följde First Aid Kit under 2 dagar i Manchester på deras turné. 
De var jättegulliga, men verkade obekväma med att ha ett mediateam i hälarna. 
Dessutom hade de en beskyddande PR manager med sig. 
Det tog sin tid att hitta fram till dem, men när jag väl gjorde det tyckte jag att jag fann en fin ton genom hela reportaget som sen publicerades i DN:s Lördagsmagasin. 

Berätta mer? 
Tjejerna blev bara tröttare och tystare allt eftersom dagen gick i Manchester. 
Vi backade för att ge dem lite andrum. 
Efter några timmars vila på hotellrummet gick de på scenen och gjorde en alldeles fantastisk konsert. 
Då fullständigt exploderade båda tjejerna och det blev så tydligt att det är DET de vill göra, stå på scen, inte göra intervjuer. Och det fattar jag verkligen. 
Utmaningen är att få kontakt med personerna man ska porträttera, att få deras förtroende. Ibland är det lite krångligare än annars. 
Men det behöver inte bli sämre för det.



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Tror jag är ganska positiv (hoppas jag är det!), nyfiken, känslig. 
Sen har jag alltid fått höra att jag är lugn och har integritet, så då är det väl så då.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
I Stockholm frågar man alltid: Vad jobbar du med? Och när jag svarar på det får jag tusen frågor till.

När var du riktigt lycklig senast? 
Lyckan fladdrar förbi i korta ögonblick tycker jag. 
Senast var igår när jag vaknade totalt utvilad efter att ha sovit otroligt djupt. 
Mådde bra hela dagen.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Helt otypiskt mig att tatuera mig. 
Skulle aldrig komma på ett tillräckligt bra motiv heller.

Hur är du som bilförare?
Exemplarisk, hahaha! 
Lugn och trygg.

När blev du vuxen?
5 år sedan?



Vilket är ditt sämsta köp?
Säljer snabbt vidare så fort jag inser att jag gjort ett dåligt köp. 
Sen låtsas jag som ingenting.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Ewa Fröling.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag alltid skjuter upp saker till sista sekunden.

Vad är din bild av total misär?
Ett lidande utan hopp.

Vad ogillar du i andras personlighet?
När folk har förutfattade meningar som de inte är beredda att ändra på.



Vilken levande människa beundrar du mest?
Kan en enda människa verkligen fylla den funktionen? 
Jag är omgiven av människor jag beundrar på olika sätt. 
Eller så träffar jag på någon, läser eller hör om någon. Jag suger i mig det jag för tillfället behöver.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Tävlingsinriktad.

Vilken är din största fobi?
Råttor.

Vad är din största rädsla?
Att någon i min närhet ska försvinna.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Hahaha! 
Skulle aldrig drömma om att sätta fokus på det!



Var skulle du helst av allt bo?
I Stockholm.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de verkar tycka om mig precis som jag är.

Hur skulle du vilja dö?
Gå och lägga mig som vanligt och sen bara fortsätta sova.

Vad är din största extravagans?
Bra restauranger.

När ljuger du?
När jag bara inte vågar säga nej.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf på Dagens Nyheter.



Vad är ditt motto?
Just nu i november är det att ha roligt!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Surfar planlöst och kollar Bachelor.

Ångrar du något i livet?
Nä. 
Känns helt meningslöst att ångra saker.

Vad gör du i jul?
Firar julafton i Stockholm med min familj, sen Småland i mellandagarna.

Tack så mycket för hjälpen Eva och hoppas du får en riktigt fin jul.
Imorgon klockan 06:00 kommer det en ny lucka hör och häpna.
Vi ses - hoppas jag!



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden