tisdag 18 december 2018

Lucka 18 med Marie Sjøvold

I lucka 18 så finner du ingen mindre än Marie Sjøvold
Ännu en ny och fin bekantskap från den där berömda Arild-helgen jag berättat om tidigare. 
Jag hade äran att lära känna henne och hennes fotografi också under den helgen och alla som var med den helgen har lätt plats i den här kalendern.
Maries fotografi går mer åt det konstnärliga än vad du är van med från den här kalendern och det tycker jag är roligt att få in en större variation såklart.
Anne-Stine Johnsbråten var en annan fin bekantskap under den här helgen och när hon visade sina fina bilder från Japan så tyckte jag att Marie kom med många fina synpunkter och det lärde mig mycket, det var fint att både se och höra tycker jag.

Så nu får du också chansen att lära känna Marie lite bättre.
Varsågod!
Marie Sjøvold mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Det jeg er mest fornøyd med fra året som gikk, er at jeg har vært inne i en god flyt når det kommer til å fotografere og jobbe med nye utstillinger. 
Jeg jobber med flere nye prosjekter og nyter å være i konsept og fotograferingsfasen hvor arbeidet fremdeles er åpent. Jeg jobber med et arbeid om ritualer rundt sorg og tap og et prosjekt om sosiale medier. 
Jeg er fremdeles i denne prosessen, og bildene skal blant annet stilles ut høsten 2019. 
Jeg liker å la bildene leve lenge hos meg før jeg viser de for å forsikre meg om at jeg trygt kan slippe de fra meg og stille de ut eller publisere de i en fotobok.

Berätta mer?
2018 har vært et år hvor jeg også har forelest en del og skrevet, men også jobbet med bilder fra mitt arkiv. 
Det er så lett å hele tiden se fremover, og når et prosjekt er ferdig legger jeg det bak meg og starter et nytt. Nå vil jeg dykke inn i en sekk full med notatbøker og enda større bunker med råfiler, for å se hva som skal kastes og hva som har et liv videre. 
Jeg har også vært interessert i å se hvordan et prosjekt oppfører seg når man stiller det ut i ulike rom og kontekster. 




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Jorunn på Tronsmo beskrev meg eller kanskje det var mitt fotografiske virke som: Mildt insisterende. Jeg synes det er en passende beskrivelse. 
Jeg vil selv beskrive meg som leken, omsorgsfull, prosjektbasert, lyttende og grublende.  

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hva jobber du med for tiden? 

När var du riktigt lycklig senast?
Lykke er for meg små korte øyeblikk som kan dukke opp i de mest uventede stunder og som er over like fort som de kommer. Jeg må si at jeg søker harmoni mer enn jeg søker lykke. 
Jeg kan få en følelse av lykke hvis jeg sitter sammen med barna og mannen min og ser en god film. 
Jeg kan få lykkefølelse når jeg sitter alene på et tog eller en kafé, når jeg kommer til et nytt sted eller når jeg kommer hjem til min famile etter en reise. 
Og når jeg får innvilget støtte til et prosjekt eller en utstilling. 




Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg er veldig fornøyd med å ikke ha en tatovering, men det kunne isåfall vært en liten tegning laget av min datter eller sønn. 
Eller kanskje et insekt. 

Hur är du som bilförare?
Det er en ting jeg faktisk kan si at jeg føler meg veldig trygg på. 
Mine kjøreferdigheter. 
Jeg liker veldig godt å kjøre bil. Det er også et av de beste rommene for å tenke ideer. Bilen, dusjen og stille hotellrom.

När blev du vuxen?
Vel, det er forskjellige nivåer av å bli voksen. 
1.Da jeg flyttet hjemmeifra som 17 åring.
2.Da jeg ble mamma første gang som 26 åring.
3.I år da begge mine barn begynte på skolen.

Vilket är ditt sämsta köp?
Det må være et års abonnement på treningssenter.  



I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Claire Danes, har gjennom livet fått høre at vi ligner.

Vad ogillar du i din personlighet?
Tidsoptimist. 

Vad är din bild av total misär?
Å måtte leve i konstant frykt.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Respektløshet og upålitelighet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det er veldig vanskelig å svare på. 
Men jeg beundrer mennesker som er modige, omtenksomme og sanne. 




Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Materiell rikdom uten arbeid. Tror ikke det kan være godt for noen. 

Vilken är din största fobi?
Etter jeg fikk barn ble jeg plutselig redd for alt mulig rart.

Vad är din största rädsla?
At noe vondt vil skje med mine nærmeste.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Prøver å ikke bruke så mye tid på å tenke på mitt utseende. 
Minst fornøyd med det som ikke fungerer som det skal i kroppen. 

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg liker stedet jeg bor nå. Landlig, ved fjorden i Norge. En ferge/biltur fra Oslo. 
Har også lyst til å bo på en vulkansk øy på et tidspunkt. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At vi kan dele fine opplevelser, inspirere og støtte hverandre, ha tillit til å vise sårbarhet og kunne snakke om alt uten å dømme hverandre. 




Hur skulle du vilja dö?
Uten smerte og frykt.

Vad är din största extravagans?
Utstilling og bokproduksjonene mine koster ofte mer enn de kanskje burde.
Det er vanskelig å gå på kompromiss med en akkurat det. De fine materialene er ofte dyre...
Ellers: Gode kaffebønner og lunsj på kafe et par ganger i uka.
Og ja, også fotobøker. 

När ljuger du?
I panikk. 

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf/kunstner.

Vad är ditt motto?
Lever ikke etter noe motto.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Synger høyt i bilen til Nick Caves “Opium Tea” og “Breathless”.

Ångrar du något i livet?
Jeg angrer på alle unødvendige bekymringer.

Vad gör du i jul?
Jeg vil lage en minneverdig jul for min familie. 
På fjellet 1000 meter over havet. 
Ake, hugge vårt eget juletre og ligge i haug foran en varm ovn.

Tack så mycket för hjälpen Marie och God Jul till dig och familjen.
Du som läst detta vill såklart ha mer av Marie och du kan lätt börja med att kolla in Maries hemsida.

Imorgon klockan 06:00 kommer en ny lucka, vi ses va?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden