måndag 2 december 2019

Lucka 2 med Nanna Kreutzmann

Nu fortsätter vi med lucka 2 i årets kalender.
Vi dyker ner under vatten tänker jag och jag kan både glatt och stolt presentera Nanna Kreutzmann.
Jag kände till Nanna redan innan men fick både chansen att lyssna och hälsa på henne i Nyborg nu i november, du kanske såg min film från den resan?
Spännande fotograf minst sagt och jag är säker på att vi alla kommer se mer av henne framöver.

Låt oss öppna lucka 2 med Nanna Kreutzmann mina damer och herrar!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
I år har det største for mig været de oplevelser jeg har haft herhjemme i Norden - med store vilde havdyr. 
Tænk at vi har sælkolonier - og jeg var så priviligeret at svømme med en måske tre meter lang delfin der i øjeblikket lever frit i de danske farvande, i Svendborgsund. 
Havet er så generøst og stort.


Vad betyder det för dig att fotografera?
Mit undervandsfotografi er en måde at berette fra underhavet, et sted som meget få kender til. Det er nok de færreste af os der ofte putter hovedet ned under overfladen; et sted som er svært at forholde sig til og som vi tager for givet. 
Når jeg fotograferer handler det om at fokusere, at koncenterere verden. 
Når jeg fotografere under vand bliver det ekstremt udtalt; jeg skal være tilstede i nuet. 
Hvis jeg er foran mig selv eller mentalt i gang med noget andet, så kan jeg ikke være under vandet. Det handler om at være lige her, ligenu i dette øjeblik.
Det er lidt som meditation. Jeg er der med mit åndedræt. Eller mangel på. 
Og lukker alt andet ude. Og når der ikke er plads til forstyrrende elementer, sætter det sindet frit - og det er der en stor helende effekt i. 
Og det er jo det, vand kan.



Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Jeg bliver inspireret af alle mulige, kunstnere, fotografer, musikere, folk der brænder for det de gør. 
Skal jeg nævne en så har Miriam Dalsgaards balance mellem poesi og tilstedeværelse og insisteren og sårbarhed og styrke været en stor inspiration for mig siden jeg begyndte at fotografere. 


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Hver gang. 
Jeg kan stadig til den dag i dag være lykkelig over at få noget med op fra havet. 
Tror ydmyghed er en god drivkraft for mig. 
Det gør at jeg gør mig stor umage.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Nysgerrig, havmenneske, kreativ, lang, sårbar, spontan, nomadisk (og kan ikke tælle).


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hvor længe kan du holde vejret? 
(Svaret er at jeg har holdt vejret i 5 minutter, men når jeg arbejder er det i maximalt to minutter jeg er neddykket)


När var du riktigt lycklig senast?
Jeg havde et sammenstød med en skibsskrue (båtpropeller) i oktober. Den skar en dyb flænge i mit ben. Og jeg måtte holde mig på land i en periode. 
Da jeg endelig kunne komme i vandet igen tog to veninder mig med ned i en spektakulær grotte og ned under et stort vildt hav med smukke bølger og selvom jeg var søsyg og kastede op, så var jeg lykkelig over at være tilbage i havet.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?  
Jeg skulle ikke tatovere mig, synes jeg er helt unik uden.


Hur är du som bilförare?
Kører sjældent bil, men når jeg gør synger jeg meget.


När blev du vuxen?
Det tror jeg ikke jeg har nået til endnu. Da jeg var barn syntes jeg at det med at blive voksen absolut ikke var noget for mig. 
Min mor siger at jeg var fuldstændig knust over tanken. Jeg ved ikke om det var fordi jeg følte jeg ikke kendte voksne mennesker, der stadig legede, de var alle sammen så seriøse -  eller fordi verden syntes som et overvældende og skræmmende sted. 
Hvilket den jo egentlig stadig er for mig. I bund og grund handler det vel om at tage ansvar - og samtidig at holde godt fast I at blive ved med at lege og forundres. 


Vilket är ditt sämsta köp? 
Jeg har engang købt en båd til en fisker, mod at jeg kunne sejle med i den mens jeg var, hvor han boede, og så skulle han overtage den bagefter. 
Det viste sig at han allerede ejede båden. Ser det egentlig mest som om jeg støttede ham og hans familie, som havde meget lidt, så måske var det ikke så dårligt et køb alligevel. 


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Den danske skuespiller Signe Egholm Olsen.


Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg er konflikssky. Det arbejder jeg på. 
Jeg øver mig i at være tydelig og klar i mine grænser.

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Den er svær. Jeg møder ofte fuldstændigt fantastiske mennesker, og mange af mine venner beundrer jeg i vildskab. 
Skal jeg nævne en på den internationale scene må det være Greta Thunberg. 
Hun har om nogen formået at sætte klimaproblematik på dagsordenen - med mod og intrigritet.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Vores fokus på og stræben efter det perfekte.

Vilken är din största fobi?
Jeg er bange for højder, så jeg tvinger tit mig selv højt op for at udfordre mig selv. 
Er begýndt at klatre.

Vad är din största rädsla? 
Jeg er meget i havet og ser koralrev dø, fiskebestande blive mindre og plastiksupper der flyder rundt. 
At vi ikke vil se i øjnene at vi er nødt til at ændre vores livsstil for at gøre noget for klimaet, den der med “det må nogle andre tage sig af…” det er skræmmende. 
På et helt personlig plan er det at blive sat i bås. 
Kan få klaustrofobi når folk forventer noget af mig som jeg ikke kan eller vil give. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Jeg er meget taknemlig for at min krop fungerer og det vælger jeg at fokusere på.

Var skulle du helst av allt bo?
Ved havet…selvfølgelig. 
En af mine ynglingsdigtere skrev: when I die I will return to live the moments I did not live by the sea. (Sophia de Mello Breyner)


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Generøsitet, personlig integritet, folk med kunsteriske krøllede hjerner.

Hur skulle du vilja dö?
Sovende, jeg elsker at sove. Når vi sover slukker vi for tiden. 
Vi efterlader kroppen. 
Det er vidunderligt at slippe verden på den måde. 

Vad är din största extravagans?
Jeg lever nomadisk, og har ikke haft et egentligt hjem i syv år så mine venner er altid overraskede over størrelsen på min toilettaske. 
Jeg bruger alt for mange penge på gode produkter.

När ljuger du? 
Kan godt hælde til en omskrivelse af sandheden, når jeg er bange for at sandheden vil gøre andre folk kede af det eller engang imellem når tingene bliver svære så hælder jeg til at lyve for at undgå konflikter. 
Men det er jo dumt. 
Man skal jo stå op for sig selv og ved sig selv. 
Jeg har faktisk lovet mig selv ikke at lyve. Det arbejder jeg også på. 

Vilken är ditt favorityrke?
Jeg tror ikke at jeg kunne finde et andet erhverv med en bedre værktøjskasse end fotografi, hvor jeg kan kombinere det at møde alle mulige forskellige mennesker, gå på opdagelse i verden, bruge mig selv, være kreativ, visuel og tilegne mig viden om umådelig mange ting.
Hvis jeg ikke skulle være fotograf ville jeg være marinebiolog, kunstner - eller konditor.





Vad är din bild av total misär?
Vores totale overforbrug af jordens ressourcer.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Jeg har det svært med mennesker som er selvoptagne og forudindtagede. 

Vad är ditt motto?
Jeg er ikke god til mottoer, fordi de let bliver floskler og fordi jeg alligevel ikke kan leve op til dem men et der har sat sig fast er  “if you know where you are going its not worth it”. (Kan ikke huske hvor det kommer fra).

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Det ved jeg ikke. 
Jeg er ikke særlig selvbevidst på den måde.

Ångrar du något i livet?
Ja. 
Og det handler oftest om alt det jeg ikke får gjort eller sagt.

Vad gör du i jul?
Holder vejret. Under vandet. 
Gerne i et (utopisk) land hvor julen ikke varer til påske og ikke starter i slutningen af oktober og ikke handler om forbrug, men om at være ordentlige mod os selv, hinanden og ikke mindst vores omgivelser. 
Jeg stikker altid af fra Norden i de mørke måneder for jeg er desværre en af dem der er lysfølsom, bliver voldsomt vinterdeprimeret. 



Tack så mycket för all hjälp Nanna och tack också för ett fint föredrag i Nyborg!
Du vill säkert se mer av Nanna och det gör du lätt på hennes hemsida.
Eller varför inte följa henne på Instagram?

Alla bilder i det här inlägget är såklart tagna av Nanna Kreutzmann.
Imorgon klockan 06:00 öppnar vi lucka 3, du kan väl se till att följa med?

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden