torsdag 17 december 2020

Lucka 17 - Svetlana P. Jansson


Vi öppnar lucka 17 och där finner vi Svetlana P. Jansson och hon fyller dessutom år idag!
Stort grattis till det Svetlana, hoppas du får en fin dag. Hurra! Hurra! Hurra!

Jag fick träffa Svetlana inför Årets Bild senast hemma i hennes kök i Arboga och du ser den filmen här. Strax efter det vann Svetlana förstapris i tävlingen, bara en sådan sak. Men jag förstår om du är nyfiken på henne så vi ska riva upp luckan tänker jag.

Svetlana P. Jansson mina damer och herrar!

-----

Hur har coronapandemin påverkat dig?

Det har ju verkligen varit ett udda år på många plan och lite tråkigt att behöva skjuta fram mina fotoidéer men samtidigt har jag fått mer tid till att fokusera på min egen vardag och min personliga berättelse som jag hoppas att jag kan göra någonting av längre fram.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Ja, jag har ett par bilder från mitt pågående projekt som handlar om att vara hemma. Men annars har det också varit kul att se sin egen utveckling även i andra situationer då jag har lyckts att fånga ögonblicket på ett intressant sätt.


Berätta mer?

För tillfället fotar jag väldigt mycket hemma eftersom vi alla har behövt begränsa våra sociala liv, så det har blivit en del personliga bilder i år.  Men sen är det ju så att även om man är jättenöjd med någon bild så är det inte alltid att den passar i en serie.






Vad betyder det för dig att fotografera? 

Dels är det ett fint sätt för mig att bevara minnen och känslor från ett ögonblick men det är också ett verktyg att förmedla känslor till andra. Jag har alltid varit en bildmänniska så att kommunicera med bild är helt naturligt för mig. Fotografin har också både tagit mig till platser som jag kanske annars aldrig hade besökt och träffat så många olika människor. Jag har fått äran att ta del av andras vardag och livsöden för att återberätta deras berättelse, vilket är helt fantastisk men också en utmaning. Med kameran i hand stannar tiden upp på nåt sätt och man blir mer närvarande i stunden, det är verkligen en livsstil för mig. 


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Jag skulle nog försöka mig på att lära mig måla eller att rita.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Absolut! För mig händer det oftast när jag behöver göra någon annan nöjd med mina bilder eller också när bilderna inte är starka nog. Men det kan vara bra att tvivla ibland tycker jag, för då kan man utvecklas av det.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Jag är äventyrlig, nyfiken på det mesta, ambitiös, lugn och humoristisk.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Hur går det med ditt fotograferande och har du några fotoidéer på gång?


När var du riktigt lycklig senast?

När min bild kom på förstaplats i en kategori i åretsbild tävling tidigare i år. Det var en helt ny erfarenhet och en härlig upplevelse att få se mitt eget namn bland dem erfarna bildjournalisterna. Häftigt!


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

I så fall skulle det nog bli en liten kamera eller något som symboliserar rymden eller universum på något sätt.





Hur är du som bilförare?

Jag älskar att köra bil, helst långa sträckor och högre hastigheter.

Man kan säga att jag gillar ”lite” fart.


När blev du vuxen?

När jag blev mamma och plötsligt fick ansvar för en annan liten människas liv.


Vilket är ditt sämsta köp?

Snus, till min förvåning så är det visst beroende framkallande, men också en helt onödig utgift.


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Selma Hayek om jag måste välja någon. Hon är en bra skådespelerska och har lite skinn på näsan.  


Vad ogillar du i din personlighet?

Att jag kan vara lite tankspridd, glömsk och att jag är stresskänslig.


Vad är din bild av total misär?

Människor som aldrig har fått känna sig älskade, ofrivillig ensamhet och barn som inte får vara barn.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Personer som känns oäkta, besserwisser kan jag också ha lite svårt för och människor som beter sig som om de vore den viktigaste i rummet.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Jag svarar nog pass på den. Nej men faktiskt så har jag ingen speciell person som jag beundrar särskilt efter det att Stephen Hawking gick bort. Men jag har typ heller aldrig beundrat en viss person. Jag minns ett tillfälle från tonåren när Will Smith kom på besök till Stockholm, det var så klart jättehäftigt att få se honom ”verklig” men jag minns att jag inte kunde förstå all den hysterin, samtidigt som mina vänner inte kunde förstå varför jag inte också skrek!? Så jag har nog alltid tyckt att dom flesta människorna har någonting intressant med sig som kan fascinera och inspirera mig snarare än att jag beundrar någon.





Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Det yttre, att det vi gör med våra utseenden på nåt sätt ska definierar oss som person.


Vilken är din största fobi?

90 graders stup, jag får svindel bara jag tänker på det. 


Vad är din största rädsla?

Att nånting händer mina barn.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Jag önskar att jag kunde träna bort min dubbelhaka, fast när jag var liten så hade jag en trippelhaka så det går ju åt rätt håll åtminstone.


Var skulle du helst av allt bo?

”I ett hus i skogens slut ” En dröm som jag har haft länge är att någon gång få testa på att bo helt avskilt och att bara ha naturen som granne.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Jag värdesätter genuiniteten och väldigt mycket men också att man kan vara lite wild and crazy tillsammans ibland.  






Hur skulle du vilja dö?

Helst av allt skulle jag nog vilja somna in i en härlig säng när jag känner mig redo och färdigt med livet.


Vad är din största extravagans?

Att få bli serverad god mat utan att behöva lyfta ett finger.


När ljuger du?

Jag brukar nog aldrig planera in en lögn men ibland händer det när sanningen skulle göra mer skada en nytta. För mig är det lättare att undvika berätta hela sanningen istället för att behöva komma ihåg det man har ljugit.


Vilken är ditt favorityrke?

Fotografyrket så klart!  Eller andra kreativa yrken så att man kan få uttrycka sig genom att skapa.


Vad är ditt motto? 

Jag har faktiskt ingen särskild livsfilosofi utan just nu brukar jag luta mig mer åt en frågeställning som jag kom över i en fotobok. Den frågan är: Vill du behaga eller utmana? 

Jag fastnade just för den för att den kan tillämpas i så många olika situationer och fungerar lite som en påminnelse, att våga sticka ut.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

När ingen ser mig så hör dem mig brukar jag säga. Jag pratar med mig själv, älskar hög musik ibland och att dansa loss för mig själv. Med andra ord så trivs jag väldigt mycket i mitt eget sällskap.


Ångrar du något i livet?

Ja, att jag resonerade lite för mycket vid gymnasievalet och satte mediaprogrammet som tredjeval när jag egentligen ville ha den på förstaplats. Jag kan ibland undra om jag idag hade haft ännu mer erfarenhet av mediabranschen om jag hade valt det redan då.  


Vad gör du i jul?

Förmodligen bara stanna hemma och spendera kvalitetstid med familjen och eventuellt passa på och träffa några vänner.


------------


Stort tack för hjälpen Svetlana, hoppas du och familjen får en fin jul och nyår.

Du som läst detta vill såklart se mer och varför inte följa henne på Instagram?


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf, du följer väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden