fredag 4 december 2020

Lucka 4 - Lisa Arfwidson

När du vaknar upp och river upp lucka fyra så sitter Lisa Arfwidson där och tittar på dig. En ny bekantskap till mig. Lisa hjälpte mig med några klipp från Fotografiska i en film jag gjorde i våras, du ser den här. Spola fram till 04:35 om du vill se hennes grejer. Tack igen för hjälpen Lisa!

Men idag ska vi öppna lucka fyra alltså i årets kalender.

Lisa Arfwidson mina damer och herrar!

Hur har Coronapandemin påverkat dig?

Jag gjorde min sista praktiktermin (under utbildningen på Nordens Fotoskola Biskops-Arnö) på SvD då, under första vågen i våras.  Onis (Thomas Oneborg) gick bort i covid-19. 

Även om jag nog var den som känt honom och jobbat ihop med honom kortast tid, så gjorde han väldigt stort avtryck på mig. Både som den fantastiska person han var och som fotograf. Att vistas på en arbetsplats ihop med andra människor när en sådan sak händer har jag aldrig varit med om förut. Men det var väldigt fint, även om det såklart var jobbigt samtidigt. Befann mig bland en grupp fantastiska människor som alltid kommer betyda något speciellt för mig. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Jo, några bilder jag tog under mitt vikariat på Svenska Dagbladet i somras, även på min praktik på samma ställe. Plåtade lite åt en fantastisk modekreatör som pluggar sista året på Beckmans också, sjukt kul. 

Fick möjligheten att göra en helt egen bildfördjupning också åt Svenskan. 





Berätta mer?

Fick förtroendet att göra en återkommande grej åt SvD kultur. Första repet gjorde jag som sista jobb på min praktik och resterande under sommaren. Det var kul och svårt. 

Min bildfördjupning gjorde jag på en kollogård på barnens ö.


Vad betyder det för dig att fotografera? 

Det är lite som att skriva dagbok, fast med bilder, alltså mina egna personliga bilder, väldigt snabbt och utan att tänka. Något måste ut. Men kan även betyda att leverera det uppdragsgivaren vill ha, eller det som händer just där och då. Ha 100% fokus i stunden och försöka få en annan person att känna sig bekväm. Vara närvarande.


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Bli trädgårdsmästare, bilmekaniker eller jobba med människor inom vården på något vis, gärna med ungdomar.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Är sällan hundra nöjd, och vill alltid leverera mitt yttersta, när förutsättningarna inte finns där känns det mindre skoj. Om jag jämför mig för mycket med andra fotografer och inte är sann emot mitt egna uttryck då tvivlar jag. Tvivlade efter ett stort uppdrag 2010 och jag bestämde mig för att ta en paus från frilansandet. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Smart, kreativ, nykter, gillar kallbad och älskar skog. 


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Är det inte svårt att få i sig alla näringsämnen som vegetarian/vegan?

Hur många tatueringar har du?





När var du riktigt lycklig senast?

När jag får hänga med mina fantastiska brorsbarn, eller bada på kallbadhuset i Malmö, att känna doft av skog. Se mina favoritband live gör mig också väldigt lycklig. 


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

En bodysuit.


Hur är du som bilförare?

Kör som en familjefar sägs det. Är dotter till en person som körde rally när han var ung.  Metodisk, uppmärksam, men ibland har jag en tendens att köra lite för fort utan att märka det, när jag blir uppslukad av musiken jag lyssnar på i bilen.


När blev du vuxen?

Blir man någonsin det? 


Vilket är ditt sämsta köp?

En av mina första digitalkameror, som inte var fullformat. 


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

David Lynch.


Vad ogillar du i din personlighet?

Kan vara för snäll.





Vad är din bild av total misär?

Socioekomnomiska missförhållanden, just nu känns ”det stora landet i väst” rätt mycket misär och oroligt. 

När människor tvingas lämna sina hem, och när länder stänger sina gränser för dessa människor. 


Vad ogillar du i andras personlighet?

Försöker att inte ogilla andra, vara öppen. Men om jag måste välja något så är det nog egoism, oärlighet, eller när människor rangordnar andra efter hudfärg, coolhet eller ekonomisk status. 


Vilken levande människa beundrar du mest?

Den legendariska baskettränaren Phil Jackson och hans sportpsykologiska sätt att coacha basket. (huvudtränare för Chicago Bulls från 1989 till 1998 bla)


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Maktlystenhet, yta 


Vilken är din största fobi?

Mansplaining, att inte tas på allvar pga mitt kön i min yrkesroll.


Vad är din största rädsla?

Om jag ska vara ärlig, så är jag inte rädd för så mycket.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 

Min dåliga hållning.


Var skulle du helst av allt bo?

I ett gammalt hus med knarriga trägolv, nära till skog och längre ifrån grannar.





Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 

Att det finns en orubblig grund i våran vänskap som kan överleva det mesta.


Hur skulle du vilja dö?

Utan att ångra saker jag inte gjort.


Vad är din största extravagans?

Nocco, billiga Loppisfynd, vinylskivor, vegetarisk halvfabrikat.


När ljuger du?

Alldeles för sällan, ev i några av dessa 32 frågor.





Vilken är ditt favorityrke?

Industriarbetare, ninja, statsepidemiolog.


Vad är ditt motto?

Att leva fullt ut och vara sann emot andra och mig själv.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 

Dansar i mitt kök till hög musik.


Ångrar du något i livet?

Nej.


Vad gör du i jul?

Volontärarbetar. Lyssnar på min senaste inköpta vinylskiva. 

En julskiva med Elvis.


--------


Tack så mycket för hjälpen Lisa. Hoppas du får en fin december och god jul & gott nytt och allt det där.

Du vill såklart se mer av Lisa och du kan börja med hennes hemsida tycker jag.

Kolla in och följ hennes Instagram också.


Imorgon klockan 06:00 är det dags för lucka 5 i årets kalander, du följer väl med?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden