lördag 19 december 2020

Lucka 19 - Ingun Alette Mæhlum

Kommer du ihåg middagen jag skrev om i lucka 2? På den Årets Bild - middagen satt ingen mindre än Ingun Alette Mæhlum mittemot mig. En fin bekanskap som jag senare också jobbade med i projektet "Nordic Life". Hon berättade om Tromsø där hon bor på den där middagen och att det var några dygn kvar tills de skulle fira att solen kommer tillbaka. Ja, bara 2 minuter men sen blir det mer och mer, sa hon glatt. Så med bas i norra - norra Norge öppnar vi dagens lucka tänker jag.

Ingun Alette Mæhlum mina damer och herrar!

Hur har coronapandemin påverkat dig?

For meg har det vanskeligste med pandemien vært de etiske dilemmaene som «Er dette så viktig at jeg skal dra hjem til folk for å fotografere?». Særlig når det gjelder eldre mennesker og i perioder med mye smitte. Jeg får dårlig samvittighet om jeg drar på jobb og dårlig samvittighet om jeg lar være. I tillegg har det selvsagt vært vanskelig at det har vært færre oppdrag som frilansfotograf. 


Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 

Egentlig ikke. 


Vad betyder det för dig att fotografera? 

Fotografering er et vidunderlig verktøy for å få oppsøke de menneskene og stedene jeg er nysgjerrig på. Jeg har alltid en unnskyldning for å oppsøke folk.





Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera? 

Jeg har alltid tenkt at det ville vært fint å være gartner, men det er jo så kort sesong i Tromsø. Jeg håper i alle fall at jeg kan finne en jobb der jeg slipper å sitte på kontor hver dag, om jeg må bytte yrke.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 

Jeg tviler på meg selv som fotograf hver eneste dag. Men det ville jeg nok gjort uansett hvilket yrke jeg hadde.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Ganske grei dame på Mjelde.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

– Fotograf? Kan du leve av det?


När var du riktigt lycklig senast?

Jeg er ganske lykkelig akkurat nå: Jeg sitter ved kjøkkenbordet og kikker ut på kjøttmeisen på fuglebrettet og nysnøen som daler utenfor vinduet.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

En sau, kanskje.


När blev du vuxen?

Jeg ble voksen av å være frilanser. Da ligger hundre prosent av alt ansvar og all framdrift på deg selv. 


Vilket är ditt sämsta köp?

Det har blitt mange suvernirer opp gjennom årene som ikke var like fine når jeg pakket de ut av kofferten hjemme. 


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Det spiller ingen rolle, men det hadde vært fint om motspilleren var Colin Firth.





Vad ogillar du i din personlighet?

Jeg synes selv at jeg har altfor mye selvdisiplin. Vi har jo sluttet å disiplinere andre, så hvorfor skal vi disiplinere oss selv? 


Vad är din bild av total misär?

Det er vel vanskelig å komme utenom krig og død her. Men en hverdagskatastrofe kan være å våkne opp og oppdage at det ikke er kaffe i huset. Jeg bor en halvtimes kjøretur fra nærmeste butikk. 


Vad ogillar du i andras personlighet?

Overdreven selvrettferdighet.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Et spørsmål jeg aldri har klart å svare på. 


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?

Selvdisiplin. Jeg tror motivasjon er en mye bedre vei for å få ting gjort. Men noen blir jo motivert av å disiplinere seg selv. 


Vad är din största rädsla?

Jeg blir skremt av hvor lett vi ofrer naturen for å kunne fortsette med vårt store energiforbruk, og vi forer den både for å skaffe fossil og fornybar energi.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Skulle jo gjerne vært sylslank som da jeg var tjue. Men det er ikke så viktig at jeg vil jobbe beinhardt for det resten av livet.


Var skulle du helst av allt bo?

På Mjelde. Der jeg bor. Har kjøpt hus på landet i år og er nyforelska i stedet.





Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

At de er forskjellige. Tilsammen har de alle gode egenskaper.


Hur skulle du vilja dö?

Smertefritt. 


Vad är din största extravagans?

Det er vanskelig å være en ekstravagant frilanser. Men jeg savner ingen ekstravagans.


När ljuger du?

Nesten aldri. 


Vilken är ditt favorityrke?

Det ville vel være trist å svare noe annet enn fotograf.


Vad är ditt motto?

Har aldri hatt noe motto, men «Ut på tur, aldri sur» fungerer jo. Det er vel mottoet til nitti prosent av alle nordmenn.


Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 

Jeg synger når ingen hører meg. Da jeg var tenåring var jeg med i kor, og jeg passet også da på å synge så lavt at ingen hørte meg. Det var så hyggelig å henge med de andre, men jeg burde kanskje ha funnet an annen fritidsaktivitet.


Ångrar du något i livet?

Jeg angrer aldri på ting jeg gjør. Men jeg kan gremmes veldig over ting jeg har sagt.


Vad gör du i jul? Reiser sørover på hytta for å treffe mor og søsken, gå på ski og få et glimt av sola.


---------


Tack så mycket för hjälpen och God Jul & Gott Nytt år till dig också.

Du som läst detta vill ha mer och börja med hennes hemsida.

Men kika även in Instagram här och här.


Imorgon klockan 06:00 kommer bästa lucka, du följer väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden