söndag 13 december 2020

Lucka 13 - Niclas Hammarström




Då är vi framme vid årets lucia och det är ingen mindre än Niclas Hammarström. 


Vi gjorde lumpen ihop på Värnpliktsnytt och som jag minns det skulle han ersätta Per Broman så vi fick några månader ihop innan jag också muckade. Så vår vänskap har några år på nacken om man säger så (1991) även om vi inte umgås i vardagen särskilt ofta. 

Niclas har bubblat upp till en hårt och driven fotograf med många priser i sin ryggsäck de senaste åren. 2012 vann han ett andrapris i klassen Spot news i World Press Photo med sina bilder från Utøya, du ser dem här. 2016 fick han ett tredjepris i samma tävling i klassen spot news med den här bilden. Men även i Sverige kammar han hem priser. Jag skulle gissa att han också blir Årets fotograf nästa gång så som han slitit det här året 2020. Håller tummarna för honom och kom ihåg var du läste det först :-)


Du kanske också minns att Niclas satt fängslad under några nervösa veckor i Syrien tillsamman med reporten Magnus Falkehed. Du kan väl köpa deras bok och läsa, du gör det här och är du som mig så blir du också rädd av att bara läsa boken. 

Men ska vi kanske se till att riva upp lucialuckan nu, eller vad säger du?


Niclas Hammarström mina damer och herrar!


------------


Hur har coronapandemin påverkat dig?

Jobbmässigt har det blivit mer uppdrag på hemmaplan.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?

Finns väl ingen av oss fotografer som är nöjd med sina egna bilder. Väl? 

Har gjort ganska mycket corona jobb och det har varit väldigt intressant att få följa sjukvårdspersonalen i deras arbete och såklart träffat många patienter och anhöriga.

Har också haft stort fokus på utsatta kvinnor.






Berätta mer?

Tillsammans med reporter Magnus Falkehed startade jobbåret i Bangladesh där vi gjorde flera reportage om kvinnor som blivit misshandlade av sina män. Allt från slag, våldtäkter och syraattacker till att de blev tvingade till prostitution. 

Åkte till USA med reporter Nina Svanberg där vi besökte bordeller i Nevada och intervjuade kvinnorna som arbetade där.

Corona jobben hemma har varit extremt påfrestande att göra. Både att få tillstånd att komma in på sjukhus men även att träffa alla sjuka samt anhöriga. Väldigt tacksam för alla fina och starka möten. Vi har hittills lyckats få till sex stora corona reportage i Expressen som jag är väldigt stolt över. 


Vad betyder det för dig att fotografera?

Mycket. Men inte allt.  


Vad skulle du göra om du inte längre fick, eller inte längre kunde fotografera?

Jag har inga problem med att byta yrke om det är tvunget. Jag tycker om människor så kanske något inom vården.


Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf?

Självklart. Varje dag. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?

Stark, trygg, givmild, snäll och blyg.


Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?

Var ska du åka nu?





När var du riktigt lycklig senast?

Jag är lycklig för det mesta.


Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?

Då får det bli några coola eldsflammor i nacken och halsen.


Hur är du som bilförare?

Helt ok.


När blev du vuxen?

Kände mig rätt vuxen när äldsta sonen kom in på polisskolan.


Vilket är ditt sämsta köp?

Kommer inte på något dåligt köp. Men det bästa gjorde jag i veckan. Köpte ett sportavgassystem till bilen. Sitter och småler hela tiden i bilen nu!


I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?

Det lär jag aldrig få uppleva. Men ett tag var det prat om att göra film av Falkeheds och min bok om vår tid i Syrien. Killen från filmbolaget var väldigt bestämd att fotografen skulle vara mörkhyad eller gay. 


Vad ogillar du i din personlighet?

Jag är grymt otålig.







Vad är din bild av total misär?

Barn som far illa.


Vad ogillar du i andras personlighet?

Har svårt för dryga människor.


Vilken levande människa beundrar du mest?

Har ingen särskild. Beundrar människor som står för vad de tycker och lever som de lär.


Vilken är din största fobi?

Gillar inte småkryp och prickskyttar.


Vad är din största rädsla?

Att något ska hända mina barn.


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Vill ha större muskler och vara 20 år yngre.


Var skulle du helst av allt bo?

Trivs rätt bra där jag bor nu i Nacka utanför Stockholm.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Att de bryr sig om mig och finns där.






Hur skulle du vilja dö?

Helst inte alls men när det händer så får det gärna gå snabbt.


Vad är din största extravagans?

Snus


När ljuger du?

Har väldigt svårt att både ljuga och säga nej. Känner mig ofta som Jim Carrey i ”Yes Man”.


Vilken är ditt favorityrke?

Det har jag ju nu men var nästan helt övertygad om att jag skulle bli hockeyproffs tills för bara några år sedan :)


Vad är ditt motto?

Har inget. Men brukar säga högt till mig själv om jag har något tråkigt jag måste göra att ”Det är bara att kötta på nu Hammer”.






Nämn några saker du gör när ingen ser dig?

Sjunger, spänner musklerna framför spegeln, gråter till någon film.


Ångrar du något i livet?

Massor. Men inget jag grämer mig över.


Vad gör du i jul?

Äter pepparkakor och åker pulka.


---------


Tack så mycket för hjälpen och hoppas du och familjen får en fin Lucia och senare också en God Jul och Gott nytt år.

Du som läst detta vill såklart se mer av Niclas och du kan med lätthet börja med hans hemsida och så ser du till att följa honom på Instagram också.

Köp boken!


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny spännande fotograf, du hänger väl med?








Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden