torsdag 1 maj 2014

1:a Maj välkommen!



Då var vi inne i maj månad.
Det är sjukt vad tiden rusar fram på många sätt.

Idag är det fotboll i stan så det är det som står på programmet.

Jag och min vapendragare Jonas Lindkvist har nu börjat jobba med sommarens workshop som redan är full.
Det blir spännande det också att få träffa nya duktiga fotografer.
Två stycken danskar är med så det är dubbelt så många som förra året då Jens Dresling förgyllde workshopen i Västerås.

Själv behöver jag komma igång mer ordentligt med något.
Visst, jag kämpar på med lite smågrejer men nu är det dags att ta tag i saker och ting på riktigt.
Jag inser också att det skiter du i, det sitter mer i mitt huvud.
Men till mig själv.
Avsätt lite tid till att samla dig, sök och kom vidare.

Vi har nu planerat en middag för gamla bildredaktionen i mitten av maj och nu är ställe och antal bokat.
Det blir säkert en fin kväll att samlas kring igen och prata minnen och skratta lite.

Jag minns att för länge sedan så tog den fina killen Peter Claesson tjänstledigt i 2-3 månader från GP där han jobbade då och sorterade sina negativ och kopierade ikapp i lugn och ro.
Sånt saknar jag.
Kanske är just det jag borde göra.
Det är så många som inspirerar.
Tack.

Igår fick jag iväg ett gäng med fakturor också och det kanske är något illa med min personlighet men jag kan inet låta bli att gilla det.
Att fakturera.
Det är kanske en signal att jag borde göra det mer, men hur får jag till det?

En dröm vore att ha ett rum med alla saker och böcker och negativ jag har, den drömmen har jag alltid haft men inte gjort något av riktigt.
Tänk att ha en stor bänk där man kan lägga upp all skit man bär runt på med färdiga laddare så det bara är att plugga in allt.
En liten dröm.
Du som varit hemma hos Peter Claesson vet vad jag menar.

Bilden ovan tog jag på OS i London 2012.
Jag satt långt upp på läktaren och där trappan tog slut stod jag bra tills en vakt kom och körde bort mig.
Då tryckte jag istället mig ner mellan en kinesiska och en ryska och där satt jag verkligen ivägen men regler är regler.
Dessutom kom jag lite snett på grund av det men ibland är det just det där lite sena och vinda som gör bilden.

Min äldsta dotter åker gärna tillbaka till New York.
Jag med, ärligt talat.

Av erfarenhet vet jag att det gäller att komma igång, få svar på frågor av chefer och annat innan den här månaden (maj) är färdig.
Efter det, när sommarmånaderna (juni, juli, augusti) tar vid går hela Sverige ner på ett märkligt sätt.
Sverige och svenskarna går i ide på något sätt.

Jörgen Johansson ville ta en fika och vi sa att efter påsk passar det, måste få till det.
Eller hur Jörgen?
Ola Torkelsson och jag har många inställda luncher, det börjar också bli dags.
Imorgon har vi fotograf-frukost och det var länge sedan jag kunde vara med på den.
Laura Mendelin står som frukostinköpare men hon har dragit till Finland och jag minns att hon bytte med någon.
Saknar hennes driv här nere, hennes film borde dessutom haft premiär nu.
Måste kolla.

Det är valår i år.
Jag saknar Kalle Melander.
Det gör jag alltid.

Såg du fina Åsa Sjöströms bilder från Moldavien som hon återvände till efter många år?
Hon vann ju world press photo med sina bilder från baletten om du minns?
Kolla hennes nya serie här och kolla in råttorna killarna hittat i ett hus (bild 21).
Jo, jo.

En period i livet läste jag allt jag kom över om Gerry Adams.
Nu läser jag att han är gripen för ett mord 1972.

Jag såg vår gamle chefredaktör, Daniel Sandström på TV:n.
Tyvärr hörde jag inte vad han sa för jag stod på springbandet på gymet utan ljud.
Men det såg bra ut, räcker långt.

Funderar lite på det här med min blogglista till höger, det börjar kanske bli dags att rensa den lite.
Annika af Klercker och Daniel Ekbladh har inte bloggat på 5 månader.
Jag tar nog bort dom snart tyvärr.

Nu ska jag packa ihop mina filmgrejer, mina remotekameror, mina vanliga kameror, mina sändare och min dator och alla stativ och börja fundera på att bevaka en fotbollsmatch.
Alla batterier är laddade, det är åtminstone en bra start.
Jag vet att när Jonas Lindkvist går på fotboll i Stockholm tar han med sig hjälm och andra säkerhetsgrejer.
Jag hoppas slippa sånt.
Det är ju ändå bara fotboll.

Maj månad.
Nu kör vi!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Härlig inspirerande läsning såhär till frukos..tänkarna går till en själv...mycket att ta tag i..och fixa
Ha en bra 1:a maj

Annika sa...

Hotet från Dareberg! Här ska bloggas!!!! :D

Lars D sa...

Tack Thomas!
Tack det samma!

Haha Annika!
Det låter bra det:-)

/LarsD

Jörgen Johansson sa...

Vill väldigt gärna fika. Påsken är över. Give me a sign :)

Lars D sa...

Jag återkommer Jörgen!
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden