onsdag 8 juni 2016

Makedonien 6


Det kommer några förfrågningar om vad jag egentligen gör här.
Makedonien har idag en president och premiärminister som folket (många av dem) inte är nöjda med.
För otroligt mycket pengar, vi snackar miljarder har regeringen byggt upp staden till en fasad av något annat än vad den är.
Ja, på sina håll ser det faktiskt ut som rekvisita till en filminspelning.
Med vissa av husen är det faktiskt också så, bara ett skal i romersk stil med vita pelare som inte har något med Balkan att göra.
Det sägs att det är över 120 nya byggnader och statyer främst i centrala Skopje.
Skattepengar alltså som används till rena skrytbyggen.
Jag nämner inga summor här för det är så många nollor så jag snurrar alltid bort mig.
I detta ska man också veta att normallönen för en Makedonier är mellan 200-350€ i månaden.

Det stora torget i Skopje är också fixat med vit marmor på marken och en staty som är större än stor.
För ett år sedan kom det fram information på avlyssningar som regeringen gjort och polisen dödade också en man på det här torget.
Därför målades den vita marmoren med röd färg i måndags kväll på åtminstone halva torget.
Ja, jag saknade min drönare då.
Det var något extra, till vardags så att säga så samlas demonstranterna 18:00 varje kväll, utom på söndagar för då tar revolutionen paus, och går genom staden och skjuter ballonger fyllda med färg på byggnader de valt ut för just den kvällen.
Sådär håller det på och nu är de uppe i över 50 dagar.
Nu trappar de upp det och idag ska demonstranterna blockera några viktiga korsningar i stan.
Jag är där också och tar bilder.

Men det är väl bra om de gör fint säger du?
Jo, det tycker jag också faktiskt men till vilket pris. Det finns säkert annat att lägga pengarna på än just de här byggnaderna.
Sjukhuset kanske?
Bilden längst ner är tagen på just sjukhuset. Kvinnan på bilden sitter där varje dag och tigger.
Hon ler när jag tar henne i hand, frågar om jag får ta en bild och sen får hon 15 kr i hennes valuta.
Sjukhuset ser inte modernt ut i övrigt, inte som torget mitt i stan om man säger så.

Makedonien har en lång väg att gå om det ska bli någon ordning på det här.
Detta är bara början och jag märker på demonstranterna att de kommer inte ge sig.
Tvärtom.

Snart iväg för roadblocks.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden