tisdag 6 november 2007

Remote kameror


Jag får ofta frågan hur det funkar med remote kamera. Jag kör ofta och mycket med remote.
Det är roligt tycker jag för det går att hitta andra vinklar. Nu kanske inte vinkeln ovan är så unik men jag gav bilden till Hanna Ljungberg efter VM i USA och hon sa:
- Jag såg inte att du låg där.
Nej, det är de som är grejen. Man sätter bara sin kamera någonstans och står på annan plats och trycker därifrån.
Till er som frågat mig hur det funkar kan kolla på dom här filmerna.

4 kommentarer:

Anders Ebefeldt sa...

Hej Lars, skrev en kommentar till ditt inlägg Shanghai2, men det låg så långt ner redan så du missade det säkert. Så här skrev jag iaf:

Hej Lars, hittade hit via Adam Haglunds blogg. Härliga bilder. Jag är en sucker för bildspel och älskar hur man kan laborera med text, bild och ljud. Men nu till en upphovsrättslig fråga, det kan väl inte vara riktig okej att i slutet av bildspelet skriva bild och ljud: Lars Dareberg. Jag som trodde det var U2 det där! :) Sen undrar jag också, betalar ni på sydsvenskan stim-pengar (eller vad kallas det?) för musiken ni använder i bildspelen, eller snor man bara hej villt? Svara gärna på mail.

Ja så skrev jag då, sen skulle jag gärna vilja fråga vad ni använder för programvara för att skapa bildspelen? Eller är det hemligt?

Ha de fint

Anonym sa...

Hej Anders!
Vi betalar in stim-pengar på Sydsvenskan.
Det ska inte vara några problem. Man kan inte sno hej vilt.
Jag brukar dock försöka att inte använda musik och slarvade väl i detta fallet och tog min "gamla" bylineruta helt enkelt där det bara står foto&ljud.
Självklart är det inte hemligt. Att dela med sig är mitt mellannamn.
Du hittar programmet på www.soundslides.com
Lycka till
/ LarsD

Anders Ebefeldt sa...

Hallå Lars
Tackar för svaret! Bra att allt går rätt till :) Ska kika mer på programmet. Varför inte använda musik i bildspelen? Jag tycker det ger en extra dimension utöver bilderna, om man nu lyckas pricka rätt låt förstås, och det är ju en konst i sig har jag märkt. Undrar också varför man inte profilerar bildspelen mer än vad man gör, på både DN och sydsvenskan får man leta sig bra långt in i sidan för att överhuvudtaget hitta dom. Finns det inget intresse av dessa hos folk?

Anonym sa...

Hej Anders
Jag tycker ofta att musiken förstör mer än tillför men hittar man rätt kan det vara riktigt stämningsfullt.
Det är mycket tråkigt att det inte profileras mer, jag kan bara hålla med dig. Jag har gjort spel i 2,5 år nu men jag vet inte hur många som vet om det på tidningen.
Maila och fråga.
anders.olofsson@sydsvenskan.se

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden