tisdag 29 juli 2008

Heja Sverige! Heja Sverige!


Är det bara jag som gör det till mycket eller är det mycket?
Listan är lång på fix innan avresa men egentligen när man börjar beta i den så löser det sig. Ja, det gör ju alltid det förresten. På något sätt.
Nu har jag fått ihop mina grejer som ska med. Det blir en del det också och då hoppar jag ändå över dom största objektiven. Jag kör med bländare 4.0 på dom längsta grejerna men ljuset brukar vara bra på OS. Annars lånar jag av Canon som alltid har service på OS, VM och EM och sånt.
Skönt.
Nu börjar det komma rapporter från Japan/Kina så man känner att det närmar sig.
Men varför skriver så många om att man äter hund och med pinnar.
Är det nytt? Är det viktigt?
Stanna hemma, säger jag.
Idag har jag varit och träffat en buddist i Lund. Han tyckte att jag verkade lugn och utvilad.
- Va bra, sa jag.
Men känns det så egentligen?
Var det någon som såg ”vägen till OS” igår på SVT? Inte jag heller men jag håller på att tanka hem avsnitt 1 nu från deras hemsida.
Förmodligen mycket bra.
I tidningarna har jag inte sett särskilt mycket material som är bra inför OS.
DN hade ju en grej i söndags. Aftonbladet gjorde någon helt obegriplig grej när dom tog ”stjärnorna” under vatten. Man gick på djupet med dom helt enkelt.
Men vad handlade det om? Texten byggde på hur plåtningarna hade gått till.
Otroligt märkligt, även om det inte fanns något att säga om bilderna.
Kan det vara så att allt krut lades på fotbolls-EM och nu är krafterna slut.
Sverige kom näst sist av lagen som kvalat in.
Näst sist, och hur mycket fotboll har det varit den här sommaren?
Jag har inget emot det men ibland känns det som journalistiken skenar iväg åt alla möjliga håll.
Det finns ju lag och landslag som kommer närmare pallen än näst sist som det aldrig står en rad om tidningarna.
Vi får se hur det går i Peking.
För Sverige, vill säga.
Nu är ju både EM och OS större än Sverige.
Men den här nya trenden av ”supporterjournalistik” blir kanske svår.
Tack och lov.

8 kommentarer:

Björn Centio sa...

Tjenare Lars.

Jag brukar titta in i din blogg, eftersom jag har dig som förbild.
Du är en riktigt duktig fotograf enligt mig.

Och det var verkligen inte lite kameror du ska ha med dig till OS.
Jag hoppas att allt går bra där borta.

Hälsningar,
Björn

Susanne sa...

Men, vad är alla småpryttlarna för något? Jo, kameror, objektiv, stativ och minneskort känner jag ju igen, men det finns ju flera små saker som jag inte är lika bekant med. Och så många kameror och objektiv! Vilken är skillnaden dem emellan? Det ser i alla fall dyrt ut, så jag hoppas du inte blir bestulen. Ser fram emot många fina foton här och i Sydsvenskan. Lycka till!

(Första gången jag skriver en kommentar på din blogg, men har följt den ganska länge.)

Anonym sa...

Tjänere Lars

Jeg kan se du er klar, 5 kameraer!
Det bliver vist til lidt remotes tænker jeg......
Vi ses i MPC eller deromkring engang i næste uge.

Hej

Jens Dresling/Politiken

Lars D sa...

Hej Björn
Tack, snälla ord.
Nej, det blir en hög med grejer. Dom flesta dagar använder jag 2 kameror och ibland så "monterar" jag två där jag inte kan vara själv.
Den lilla 5D har jag med mig som lite myskamera.
Hej Susanne.
Jag hoppas också att tjuvarna håller sig undan.
Ljudmaskin, stativ (små), radiostyrda sändare, tape, ljusmätare och en videokamera.
Hej Jens
Hoppas att vi ses, men det är klart att vi gör.
När åker du? Var bor du? Jag såg att jag missat ett samtal från dig idag. Jag var på möte, tyvärr.
Vi ses nästa vecka.
/ LarsD

Anonym sa...

Funderar på varför du inte har någon blixt med dig? Till presskonferanser, porträtt, gruppbilder o dyl? Kanske verkar framfusigt men det fångade min uppmärksamhet..

schmunk sa...

Tejp är alltid bra att ha. Något särskillt bra du brukar använda den till?

Var är enbensstativet?

Lars D sa...

Hej Anonym.
Nej inte alls. Jag använder aldrig blixt.
Men jag äger en och kanske jag ska ta med den också.
Vi får se. Förmodligen ligger den bara på rummet men kanske som sagt.
Hej Schmunk
Tapen är fotografens bästa vän.
När jag monterar kameror där jag inte kan vara så går det åt mycket tape. Så att den sitter bra och så "låser" jag skärpan med tapen så att den står på exempel 2 meter hela tiden. Går det folk runt kameran och hoppar eller så så flyttas skärpan sakta, sakta...
Enbensstativet hade jag glömt, men det ska med det också.
/ LarsD

FotoMix-bloggen sa...

Fasen Lars! I vilken av väskorna packar du dina sherpas. För du har väl bärhjälp till all den där utrustningen.. :-)
Själv ska jag bara ha med mig två 1DMkII-hus, ett 70-200 2.8 och ett 16-35 2.8 plus en blixt. Det får räcka.
/Daniel Svensson - fotograf Barometern-OT

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden