söndag 2 augusti 2009

Dag 2 på SM


Här är Malmös Petra som det idag inte gick bra för. Jag jackar men gör inte så många bilder just nu.
Jag visste det... Dessutom blir jag osäker om jag ska göra en liten svartvit historia av det hela eller om jag ska göra det i färg.
Eller ska jag...eller...


För några år sedan skulle jag på SM i Sollentuna och tanken var att jag skulle lägga min kamera på botten av vattengraven men den flöt upp som en kork. Jag hade liksom inte tänkt på det.
Istället fick jag ligga där på sidan och sträcka ner händerna under vattnet och knäppte på ren chans. Bilden ovan blev det och den fick jag senare pris för som Årets Sportbild.
Det var såklart kul som bara den men jag vill fortfarande driva igenom min idé. Året efter Sollentuna var det SM i Eskilstuna men just när 3000 m hinder gick var jag på Jonas och Jessicas bröllop.
Lätt val.
Året efter det gick SM i Västerås och jag var då i Japan på förläger inför OS i Peking.
Nu hade jag min chans här hemma i Malmö. Jag hade med mig mitt viktbälte och satte på en raktecknande 14 mm.
Kameran bubblade ner och där låg den fint. Jag ställde mig för att se om pocket wizzarden funkade under vatten och visst såg jag där på botten att den blinkade till. Men det jag inte kunde se var att "struten" på min ewa marine påse bubblade upp och gjorde att gluggen inte låg kloss i kloss längre med glaset om ni förstår vad jag menar.
När jag tog upp den var det dessutom 1/4 glas med vatten i påsen. Det har inte hänt förut.
Nu måste jag nog ta ett bad i badkaret hemma med den och se om den läcker.
Nej, det blir inga bilder då.
Nu ska jag bege mig hemåt. Hörs i morgon.

Under själva loppet.

Här kollar jag så att pocket wizzarden fungerar vilket den gjorde trots vattnet.

7 kommentarer:

Christian Andersson sa...

Tja!
Schyssta bilder från SM.
Undrar hur du får till den fina oskärpan? Är det vaselin? Eller rent av en hemlighet?
Mvh/Christian Andersson

Lars D sa...

Hej Christian
Tack, vad snäll du är. Jag ska berätta i ett inlägg hur jag gjort under SM. Ingen hemlighet alltså, bara lek.
Det gör mig lite glad.

/ LarsD

j.croona sa...

Jättebra blogg Lars, jag blir verkligen peppad när jag läser! :)

Jimmy

Anonym sa...

Tja!
Otroligt att du berättar om bilder som inte går som du tänkt dig, det visar på ödmjukhet.
Jag följer dig på bloggen och tycker du ger mycket av dig själv och är helt klart ledande i svensk bildjournalistik tack så mycket för det.
micke

Anonym sa...

Hej Jimmy!
Vad roligt, tack. Fortsätt gärna.
Hej Micke
Tack, det var hyggligt det men ledande vet jag inte. Sverige är inne i en bra fas med många duktiga fotografer och bara det är roligt tycker jag.
Tack för era inlägg.

/ LarsD

Christian Andersson sa...

Då ser jag fram mot det:)
Påminner om lensbabyeffekt, men de är ju hopplösa att fota med...hmm.
/C

Lars D sa...

Hej Christian
Du är rätt på det, jag har köpt en ny och den är lätt att jobba med ändå.
/ LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden