söndag 10 september 2017

Söndag 10/9


Jag lovar dig.
Den här bilden kommer inte ha någonting med det här inlägget att göra, den låg på skrivbordet.
Det är Marta som tränar fotboll här i Malmö.
Idag är det toppmöte i fotbollen här i stan, men hon kommer inte vara med.

--------

Just nu sitter jag och klipper en liten del av en film som jag släpper i slutet av månaden.
Månadsfilm alltså, den kommer bli lång den här gången och jag är lite spänd, det är jag alltid, hur den kommer tas emot.
Jag blir för övrigt vansinnig på det här med ljud. Så viktigt, men så jobbigt.

--------

Annars har det varit galna dagar de senaste, det har gått i full fart.
Jag hann snabbt upp på Paul Hansens vernissage i torsdags. Jag blir så imponerad av att han fyller våning 1 på Fotografiska.
Bilderna håller världsklass och Fotografiskas utställningar gör alltid det.
Boken som han också släpper i samma veva satt jag och bläddrade i fredags är också helt otrolig.
Det är som att det öppnar upp för pressbilden på ett större sätt.
EN chefredaktör var på plats och det är fint tycker jag.
Jan Wifstrand såklart.
Han anställde mig på Sydsvenskan och han var senare på Dagens Nyheter där han jobbade med Paul såklart.
Såklart tyckte han det var viktigt att som gammal chefredaktör vara på plats.
Vi snackade om nedskärningar och den fullständiga slakten på det bildberättande som byggts upp i decennier på dagstidningarna.
Vi kom också fram till att ingen ledare svarat på frågan "varför just fotograferna?".
Det har bara blivit så och det är så sorgligt i dessa tider när det visuella är så stort och betyder så mycket.
Den där historien kommer jag återkomma till, var så säker.
Läs gärna mer om Paul och hans bok/utställning här.

--------

Igår hann jag snabbt se Per-Anders Pettersson och Erik Johansson på Dunkers kulturhus i Helsingborg också.
Liksom Jörgen Johansson på Hovdala.



Nu finns han även på Youtube, liksom jag själv.
Jag har fixat till den sidan och jag vill så gärna att du går in och prenumererar på mig.
Det är viktigt för framtiden.

Tänk att Dunkers i Helsingborg satsar så mycket på fotografi, det är fantastiskt.
Båda utställningarna är otroligt bra för övrigt, skynda dig dit.
Liksom Jörgens på Hovdala såklart.
Det är Landskrona fotofestival också, men det har du koll på va?

--------

På kvällen hann jag också med ett boksläpp på Österlen, hemma hos Mikael Bergstrand.
Vi lärde känna varandra på Sydsvenskan och hade en hel del resdagar ihop.
Du såg kanske filmen från hans bok "Delhis vackraste händer" på TV vid årsskiftet?
Nu har han släppt en ny roman på Pirat-förlaget.
Gå och köp, här kan du göra det.

--------

Lars Tunbjörk får ett eget fotografisk center i Borås.
Otroligt fint tycker jag, tänk om han hade fått vara med och upplevt det bara.
GP läser du här.
Abecita kan du läsa här.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att du får en fröjdefull söndag och att veckan börjar bra.
Nästa blir om inte annat lika galen som denna så åtminstone ännu värre så att säga.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden