söndag 17 december 2017

Lycka 17 med Lo Birgersson


Nu i lucka 17 står Lo Birgersson och tittar sig i spegeln.
Lo var med på workshopen jag hade i november vilket var ännu en fin bekantskap.

Jag tycker vi öppnar luckan och lär känna henne mer, eller hur?
Lo Birgersson mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Dokumentationen från texmexvillan i Habo.

Berätta mer? 
Ända sedan mamma lämnade oss i fjor har pappa packat yttkartonger för att kunna lämna 34:an - huset som han och mamma levt i under 43 år. 
De sista åtta åren var mamma inte kapabel till någonting utan degraderad av en demensdiagnos.
Pappa har således kunnat härja fritt i sitt sparande eller om det var mammas stora hjälpbehov som gjorde att allt annat föll i glömska. 

Flyttkartongerna som märkts upp till minsta plastkork, gem och gummiband innehöll just ting av detta slag blandat med porslin, prydnadsföremål och praktikaliteter. 
Det blev mitt och tvillingLindas ansvar att rensa upp bland nedpackat och oslängt. Eftersom jag endast är marginellt bätte än min far på att rensa blev lösningen att med kameran försöka spara alla de känslor och minnen som detta, mitt bardomshus, bar på. 
Nu är villan sedan en månad ett minne blott och här sitter jag med min dator full av bilder med vilka jag hoppas kunna återskapa dofterna, mammas klingande skratt och en hyfsat harmonisk barndom. 
Så årets viktigast bilder är de som befriat mej från 160 kartonger. 
Men det är svårt att bota en “horder”. 
Nämnde jag att jag fått köpa två nya diskar till min Nas? 





Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Omtänksam, nyfiken, tankspridd, tidsoptimist, tålmodig. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
Oh nej, du dricker ju inte rödvin! 

När var du riktigt lycklig senast? 
Igår i jobbets el-bil – el, automat och den pratar till mig!! 

Vad är du rädd för? 
Dödens oberäknerlighet. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Ett vitt “k.f.s!”.

Hur är du som bilförare? 
Kör i takt till musiken. 

När blev du vuxen? 
Kanske när jag fick fast tjänst på kommunen – betald semester och stämpelklocka? 




Vilket är ditt sämsta köp? 
Terminalglasögonen. 

I lmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Orup eller Nour El Refai. 

Vad ogillar du i din personlighet? 
Glömsk, ostrukturerad och stressad. 

Vad är din bild av total misär? 
Ensam, sjuk och utnyttjad. 

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Självfixering. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
I denna stund Marie Kondo. 




Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Självdiciplin. 

Vilken är din största fobi? 
Spindlar – men den har tränats till rimlig på fem terapitimmar och ersatts av 
klaustrofobi ...ur askan i elden. 

Vad är din största rädsla? 
Att telefonen skall ringa mitt i natten med dödsbesked.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Mitt “migrän-face”. 




Var skulle du helst av allt bo? 
I en fyr vid havet mitt i stan, hm? 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Mod, uppskattning och förståelse. 

Hur skulle du vilja dö? 
Omgiven av vänner. 

Vad är din största extravagans? 
Vakna av solen. 




När ljuger du? 
När jag är sen till en träff - “jag är precis runt hörnet".

Vilken är ditt favorityrke? 
Just nu känns det som jag har det. 
Skulle jag välja ett annat vill jag kunna allt inom medecin – ett intresse där jag tom kunde göra nytta.


Vad är ditt motto?
Unna dig. 





Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Skåpäter, gärna barnens sparade godispåsar. 

Ångrar du något i livet? 
Att jag inte reste till Paris med mamma.

Vad gör du i jul? 
Umgås. 

-----

Tack så mycket får hjälpen Lo! Alla bilder är såklart tagna av henne i det här inlägget.
Jag tycker du ska gå in på hennes hemsida också.

Imorgon går vi in i sista veckan innan julafton. Det innebär att det är 7 fotografer kvar i kalendern.
Hänger du med?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden